Rovat: KultúrVáros
2000. július 31., hétfő 00:00
Fénnyel telített, színözönből alkotott tér Madarassy Gy. Tamás festőművész kiállítása az Erdélyi Házban
A nagybányai születésű Madarassy György Tamás szülővárosában a hagyományteremtő festői iskolával már ifjúkorában megismerkedett, ennek ellenére mégsem vált a nagybányai festőiskola hagyományos értelemben vett követőjévé. A kolozsvári akadémia elvégzése után - Miklóssy Gábor volt a mestere - kialakítva erős karakterrel bíró forma- és színvilágát, teljesen egyéni utat járt be. Megnyitó az Erdélyi Házban, középen a művész Az 1989 óta Nyíregyházán élő művész soproni Erdélyi Házban
kiállított alkotásai között tájképek, emberi alakok és bibliai témájú
képek láthatók.
A finoman egymásba-egymáshoz lényegülő - nyilván tudatosan megkomponált - színfoltok a természeti táj fenségességét közvetítve hatnak a szemlélő tudatalattijára. Madarassy - nagybányai ihletésük ellenére többnyire mégis képzeletbeli - tájképein hiányzik a horizont. A képfelületet kitöltő színfoltok közvetítette hatalmas térben az egyéb tájképi elemek között elhelyezett apró, élénk színű ruhákban megfestett emberi figurák az emberközpontúságon túl, a teremtett világ monumentalitására, az ember által fizikailag nem mindig érzékelhető dimenziókra utalnak. Megfogalmazásai a tapasztalt valóság és a belső, gyakran megérzésektől vezérelt világ határán mozognak, amelyekben a részletek helyett a hangsúly mindig az élményen, a hangulaton van. Madarassy György Tamás groteszk emberábrázolásai az elszemélytelenedett emberi kapcsolatok korában mindnyájunk által megélt tapasztalatokra épülnek. Figurális alkotásaiban az alakok akár egyenként, akár csoportosan jelennek meg, végtelenül magányosak. A képek meleg-barna színű és díszletet nélkülöző háttere a néző figyelmét teljesen a figura meditatív, némely esetben pedig hangsúlyosan expresszív kifejezésére terelik. Mintegy reflektorfénybe kerül a legtöbb esetben szimbolikus tárggyal együtt ábrázolt alak. A rendkívüli kifejező erővel bíró alakok, szem-, sokszor arc nélküli, teljesen befelé forduló személyek, akikkel ilyen formán lehetetlen bármilyen kontaktust teremteni. A társnélküliség, az elidegenedés egyéni és társadalmi gyötrelme mellett, sokkal esendőbbé és kiszolgáltatottabbá teszi az alkotással járó belső vívódás egyéni megélésének kikerülhetetlen, meditációs folyamata azt, aki alkotásra hivatott. A Madarassy-kiállításon bemutatott művek harmadik témakörébe bibliai inspirációjú alkotások tartoznak. A bethlehemi éjszaka és a Golgota, a világ történelmét meghatározó megváltói születés és a kereszthalál a mindennapok harcaira, drámáira, sorskérdéseire kínálnak választ. Madarassy totális művész, olyan, aki nem fogad el kötöttségeket, ha a művészetről van szó. Vallja, hogy örökös megújulásban a művésznek csakis az alkotásra kell koncentrálnia. Madarassy György Tamás nyíregyházi festőművész kiállítása augusztus 12-ig látható a Fövényverem utcai Erdélyi Házban. szöveg és fotó Tóth Éva |