Szobrokba faragott sorsunk
Miholcsa József kiállítása az Erdélyi Házban
Szobrokba faragott sorsunk
Miholcsa József kiállítása az Erdélyi
Házban
Fába faragott balladák
Marosvásárhelyen születtem ezerkilencszázötvenhárom június
tizenharmadikán
szombaton éjjel háromnegyed tizenkettőkor, és még élem életem
végtelen
pillanatnak tűnő jelenét.
Tudva azt, hogy magyarságban és művészetben nincs megalkuvás,
mert
ez létünk ellen elkövetett bűn, szeretném, ha életem hitem és erőm
előtt
hagyna el. Hátha szobrokba faraghatnám sorsunk kilométerköveit,
útjelző
cölöpjeit, a tévelygésben hátrahagyott és újratalált nyomait.
1972-ben érettségiztem a Marosvásárhelyi Művészeti
Líceumban.
1977-ben végeztem a Kolozsvári Képzőművészeti Főiskola
szobrászati
szakán. Az évfolyam tanára Vetró Artúr volt.
1978-tól rendezek egyéni kiállításokat.
Ekként mutatkozik be maga a művész a nyomtatott kiállítási
meghívón. A
kiállítás pedig valamilyen módon a fenti sorokban megfogalmazott
hitvallást
közvetíti.
Miholcsa József képírást művel. Szobrait a népi faragás
alap-motívumkincsét
felhasználva írja. És, ahogyan az irodalmi remekművek is betűk sorából
tevődnek össze, ugyanúgy Miholcsa faragott szobrai is a székely
fafaragás
jól ismert mértani díszítőelemeinek, alakos motívumsorainak
felhasználásával
készülnek. Mindezen motívum-világot organikus egységbe olvasztva, jól
meghatározott
és sajátos törvényszerűségek által szabályozott jelképrendszerként
használja.
A használati tárgyakon fellelhető népi díszítőművészet eleve
szimbolikus
és sűrítetten jelentéshordozó elemei a művész figurális alkotásaiban,
sajátos megfogalmazása révén, hatványozottan jelennek meg.
A fenti, szavakban megfogalmazott ars poetica - sorsunk
hátrahagyott
nyomainak szobrokba faragása - a folyamatos átváltozás csak nyomokban
rögzíthető,
az egymásba forduló, csavarodó, egymásból kibomló formák által.
Sorsunk folyásáról lévén szó, az ősi magyar hitvilágból táplálkozó
székely motívumvilág - a növő-fogyó hold, a nap(fiú), a csillagok -
használata
által szabad átjárást biztosítnak az időben; időtlenségükben így
hordozzák
az elmúlás-újjászületés folyamatosságát.
Kopjafa-szerű szobrainak zártságában, balladai drámaiságában
önmagunk,
létünk - mindenek ellenére való - vállalásának felelőssége fejeződik
ki.
Miholcsa József plasztikai metaforái kétségtelenül magyar
látásmódot
követelnek, úgyannyira, hogy a betű-remekmű hasonlatnál maradva,
kérdéses,
hogy ezen remekművek sűrített hangulati-tartalmi-érzelmi üzenete más
nyelvre
tökéletesen "lefordítható-e"?
Ha a kódolt üzenet "szó szerinti" megértéséhez nem is, de
gondolatiságával
való tökéletes azonosuláshoz legalább annyira szükséges a magyar népi
eszmeiséggel
való élő kapcsolat, akárcsak a népi balladák esetében.
Én remélem, hogy - Banner Zoltán szavaival élve - Sopronban a
művésznek
sikerül legyőzni a jelen lelketlen gravitációját.
Miholcsa József marosvásárhelyi művész kiállítása december 1-ig
látható
a Fövényverem utcai Erdélyi Házban.
té
|