CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

2000. május 30., kedd 00:00


Kevés a hír? Tessék!

Jaj nektek, radarosok! A(MIG) észre nem vesznek!

Kevés a hír? Tessék!
Jaj nektek, radarosok! A(MIG) észre nem vesznek!

(Valahol az Interneten olvasta barátom, elküldte, nekem is rettenetesen tetszik! Illusztrációt az egy évvel ezelőtti, Kositzky Attila altábornagy soproni kiállításából választottam.)
A Londont Edinburgh-gel összekötő A1 autópálya gyorshajtóira leselkedő két rendőrnek furcsa élményben volt része. Egyikük kézi radarkészülékkel mérte egy közelgő jármű sebességét, midőn hüledezve látta, hogy célpontja sebessége meghaladta az 500 km/órat. A készülék aztán - a hüledező rendőrrel együtt - "lefagyott" és vissza sem lehetett állítani (a készüléket).
Kiderült, hogy a zsaruradar egy, az Északi Tenger felől érkező, Skócia feletti mélyrepülési gyakorlatban résztvevő NATO Tornado harci gépre állt rá. A zsaruk nem is sejtették, mekkora veszélyben voltak: a gép számítógépe nemcsak hogy érzékelte és azonnal hatékonyan zavarta az "ellenséges" radarberendezést, hanem ráadásul élesre állított egy Sidewinder levegő-föld rakétát, készen arra, hogy a fennálló "veszélyt" semlegesítse. A holland pilóta szerencsére ésszel gondolkodott és a rakéta kézi ellenőrzését az automatikus védelmi rendszertől még idejében átvette . A rendőrjárőröket feletteseik figyelmeztettek, hogy radarjukkal a jövőben ne a tenger, hanem a szárazföld felé célozzanak.


Eddig a hír. A felmerülő kérdések.
1. Nálunk a hadügy már döntött-e afelől, milyen gépeket vásárol?
2. A MIG 21-29-nek van-e Sidewindere? Tudják-e a pilóták megfelelően kezelni?
3. Nem lehetne-e rendszeresen mélyrepülő gyakorlatokat tartani (mondjuk mifelénk, lövői egyenes, M1-es és úgy általában mindenfelé) ?
4. Én a tengerhez nem is ragaszkodnék túlságosan.

-DI-