Apró "stückök" kergettek az őrületbe
Kiállítás megnyitó Török indulóval
Apró "stückök" kergettek az
őrületbe
Kiállításmegnyitó Török
indulóval
Imádok kiállításmegnyitókra járni. Bár az utóbbi időben egyre
jobban zavarnak a zenei betétek.
- Amíg a
látogatók gyülekeznek, addig szeretnék egy kis Beethovent - mondja a
művész. A szervező érti. Hangosítás fel, muzsika indul. Csak
diszkréten, hogy ne zavarja a műértő közönség laza csevelyét. Annyira
azért nem diszkrét, hogy meg ne jegyezze valaki a látogatók közül,
hogy ez Ravel. Nem számít, mondja a szervező, úgysem veszi észre
senki. Engem azért nem a Beethovennek mondott Ravel zavar (annyira).
Még a szólószámok ellen sincs kifogásom. Hadd örüljön a
lehetőségnek a zenész, ha már annak ment, néha kell neki a
(garantált) taps, a közönségnek meg - különös tekintettel némely
kiállítási anyagra - a minimális esztétikai élmény, a
szervezőnek meg - a szólista családtagjai és szomszédai révén - a
minimális létszám.
A pontosítás végett azt is megmondom, hogy eddig úgy konkrétan
mely apró stückök kergettek az őrületbe. Mozart török
indulója, meg Kis éji zenéje, Joplin Ragtime-ja. Fene a kifinomult
ízlésemet, gondolhatja bárki, miközben úgy intellektuális
talajon terelgetve tovább a magvas kultúr-problémát, arra gondolhat,
hogy talán a fent nevezett zenedarabok valami oknál
fogva a kiállítás hangulatához nem illettek volna. Abban azért
majdnem
biztos vagyok, hogy Hindemith ebben a formában
kiállítóteremben nem fog elhangzani, mert a probléma oka más. Ezek a
kis zenei betétek a megnyitó alatt a legváratlanabb
pillanatokban hangzanak fel, és nem holmi agyament happening
részeként, hanem üzleti szempontból életbevágóan fontos
mobilhívások jelzéseként. Ha létezik annyi arrogancia - saját
fontosságának tudata mellett - valakiben, hogy az általában jó
akusztikájú kiállítóteremben a mobilját elfelejtse kikapcsolni, mi
lehet annak az akadálya, ha az üzlet is úgy kívánja, hogy
Hindemithből is mobilszignál legyen?
szöveg és fotó Tóth
Éva
|