Asszúpataki Hasznos László kiállításáról
"Jobb művészi cím nélkül művészit
alkotni..."
Egy "vasárnapi festő" kiállítása a
Várkerület galériában
...a név elsőre megfogott. "Asszúpataki". A jól csengő előnév
azonnal felkeltette az érdeklődésemet egy újabb soproni kiállítás
szemrevételezésére.
Vasárnap, délelőtt 11.00 óra. A Soproni Képzőművészeti Társaság
székhelye többé-kevésbé megtelt. Utat törve néhány – a falatozással
elfoglalt, mindkét kezében tányért szorongató rutinos és főállású –
bámészkodó között, a kezdés előtt néhány perccel megérkezem.
Első feladat: felkutatni a fotóst, aki majd arra hivatott, hogy a
legjobb képek közül néhányat megőrizzen az utókornak. Meg is találom
őt, de sietve a már megnyitóra a terembe összegyűltek után ered,
mondván: "Kell egy-két protokoll kép..."
Az előtér kiürül, így megnézhetem az itt kiállított akvarelleket.
Tájképek, csendéletek: ezen belül fű, ég, virág a vázában,
kiegészítésként egy-két – a reneszánsz óta – már megszokott kellék:
alma, vagy hevenyészetten a kancsó mellé dobott virág. Eddig nem sok
újat bírok felfedezni sem kompozícióban, sem témaválasztásban. Többre
nem is marad időm, mert elkezdődik a megnyitó. Igazán reprezentatívra
sikerül: néhány percnyi hegedűjáték és vers után Sarkady Sándor
méltatja az alkotót.
Beszédében külön kitér arra a bizonyos "Asszúpataki" előnévre is. Most
már tudom, hogy nem szimpla művészi "mindenkitől különbözni akarás",
hanem egy ősi családi név átvétele áll a háttérben. Az is kiderül – és
ezt már az első akvarelleknél gyanítottam –, hogy nem hivatásszerűen
festészettel foglalkozó – magát egyenesen vasárnapi festőnek tartó –
soproniról van szó. Hasznos László már régóta jelen van a
soproni kulturális közéletben, igaz nem mint alkotó, hanem mint
szervező: a nevéhez fűződik sok festőtermi kiállítás szervezése, a
Soproni Füzetek megindítása, diákszínjátszókör vezetése. Tagja
a Soproni Képzőművészeti Körnek, így magától értetődő, hogy kiállítási
helyet kapott a galériában.
Sarkady idéz Hasznos László egyik korábbi mondatából, mely valahogy
úgy hangzik, hogy jobb művészi cím nélkül művészit alkotni, mint
fordítva.
(Ezzel a megállapítással annak ellenére egyetértek, hogy erre a
kiállításra szó szerint nem érvényes – magánvélemény). A megnyitó
végén maga az alkotó is szót kér, megköszönve a segítséget barátainak,
és a szervezőknek.
Ezután megindul a tatárjárással is felérő roham: a teremben lévők az
étkekkel megrakott asztalokhoz nyomulnak, a kívül rekedtek pedig a
terembe, hogy megnézzék a képek legjavát.
A kiállítótérben látható képek első ránézésre nem hoznak újat – sem
témában, sem festői látásmódban. A tájképek szinte kivétel nélkül
ugyanazokból a színekből épülnek fel; nem ritka a keveretlen, tiszta,
ún. tubusszínek – sárga, zöld – erőteljes hatása, melyek nem
igazán válnak a képek előnyére.
A festő akvarellpapíron dolgozik, melyre jellemző, hogy a szokásosnál
több vizet képes magába szívni; némely képeknél azonban inkább a
"szárazon festés" érvényesül (Az ányási kanyar). A színek
fakók, egyes helyeken – a sötétebb részeken – besültek. Néhány kivétel
azonban akad: ilyen a Bazsarózsák című kép, ahol a virágok
szirmai, levelei érzékenyen, mégis határozottan vannak megfestve. A
rózsaszálak kusza, egymást keresztező szára, leveleinek attraktív
megformálása lendületet visz a kompozícióba.
A nagyobb méretű festmények között megbúvó miniatúrákat azonban
érdemes jobban szemügyre venni. A Harkát ábrázoló akvarell
teljes egészében jól megformált, arányaiban, kompozíciójában jól
eltalált mű. A színek visszafogottak, mégis elevenek. Ez a helyzet a
Harangvirágok, és a Pipacsok című képekkel is. Valahogy
úgy tűnik, hogy amíg a festőnek nem kell – vagy nem akarja – pontosan,
részletekbe menően megfesteni a látvány alanyát, addig lendületes
ecsetvonásokkal, virtuózan kezeli a festéket. Ahogy a körvonalak
veszik át a szerepet, és – virágos csendéletek esetében – minden
szirom a helyére kerül, a lényeg elveszik a képekből: fontosabb lesz,
hogy milyen motívum van a vázán, mint a kép egysége.
Asszúpataki Hasznos László első önálló kiállítása még egy hétig
látható a Várkerület 19. alatt.
Go-Ga
Fotó: Németh Péter
|