Rovat: SzínházVilág
2000. április 16., vasárnap 00:00
Székhelyi József: Csőposta a cyberen át Jos Woutersnek
Csőposta a cyberen át Jos Woutersnek talán leemel valahol a világhálón, ha innen merít... Tanult mesterségem: színész.
Erzsébet a tükör előtt Ha rendezek, azt játszom, Ingmar Bergmann vagyok. Így aztán... - szépek a képeim, színészeim. Szép és igaz lesz a mű, mert alázatos színészként interpretálok egy mestert, iszonyúan átélve, hogy Ő én vagyok. Nem tartom magamban - átsugárzom a művészeimre, akik azt képzelik, mély átéléssel, ügyszeretettel és a mesterségfüggők elvonási tüneteivel, hogy nagyszerű a munka velem, velünk -, és milyen régen nem mélyültek ennyire a lélek rejtett dimenzióiba, a kapcsolatok milliónyi árnyalatába, a munkadarab legrejtettebb intimszféráiba. A fintorok, mímek, gesztusok, akciók és ellenakciók erdejébe. És az instruálhatatlanság redőibe - szinte öntudatlanul -, ahová Bergmann - én terelem Őket gyöngéden, de következetesen, hogy megálmodott, lefilmezett és a képzeletemben komponált látomásaimban hajszál pontosan, alkotóelemként és szervesen önműködhessenek. Szervesen és soha nem szervilisen. Erzsébet a földön Hogy elsőszemélyben fedezzék fel a szöveg enigmatikus rétegeit, tekintetük a sajátjuk legyen és ne műszempilla, gesztusuk ne biokézként kalimpáljon, hanem olyan természetes ösztönként működjön, mint a túlélési versenyben, a legéletveszélyesebb szituációban. Elég egy rossz mozdulat, és lezuhanunk. Egy fölösleges lépés, és végünk. Egy rosszul vett lélegzet, és megfulladunk. Egyetlen szervetlen tétovaság -, és lelepleződünk, hogy ma este linkeltünk. Játszótársaim, sőt a kellékesek, díszítők, világosítók is átveszik ezt a rítust. A tervezőket is megszállom, akik egyébiránt megszállottak maguk is, a zenét biztosító effekt felelős is velem muzsikál, zörejezik, a súgó velem bujkál alig egy négyzetméteren görnyedve, de még az ügyelő is másképp hív. Színpadkép Nem pusztán egy előadást abszolválunk a szakmunka szokványával,
hanem
egy rituális, szakrális szertartást komponálunk, együtt.
Erzsébet Drága Jos Wouters, ismeretlen Barátom, volt, amit kihúztam és volt, amit beleírtam. Édesanyádnak írott ajánlásod munkált bennem. Darabod zseniális üzenete érintett meg. A magyar történelem megannyi kérdőjele és titka izgatott. A női nem káprázata adta fantáziám szárnyait. Erzsébet és Mária Valéria A liberalizmus eszménye bódított.
Pieta Azzal zárom az előadás verbális részét, hogy Mária Valéria,
miközben
ölében ringatja az édesanyját, Sissit - így szól: "Jaj mamám, anyukám,
drága, szépséges anyám" - ezt írtam hozzá.
Székhelyi József
Színlap Kedves Jos, Ólomöntés című darabodat GYÁSZKIRÁLYNŐ címmel játsszuk a
budapesti
Nemzeti Színház reprezentatív kamaraszínházában, a Királyi Vár
Refektóriumában.
A terem gyönyörű és originális architektúrájában még az ablak is olyan
belső udvarra néz - a Karmelita Udvarra -, mely Sissi Hofburg-béli
lakosztályára
hajaz.
a gyászkirályfi rendező Fotó Pluzsik Tamás |