Forradalom és szabadságharc – karikaturisták szemével
Karikatúra kiállítás
Forradalom és szabadságharc –
karikaturisták
szemével
A két dolog így együtt
ellentmondásosnak
tûnhet. Az egyiket pátosszal szokás emlegetni, a
másikkal
pedig pont ezt a fajta emelkedettséget rángatták
le
az említett mûfaj képviselõi a
köztudat
által emelt piedesztálról. Akárcsak
napjainkban,
amikor a napi sajtóban lépten-nyomon találkozunk
az
aktuális politikai helyzet rajzokba foglalt
kipellengérezésével,
más szóval a vélemény- és
sajtószabadsággal.
A téma apropója, hogy
"Változó
lapjárás" címmel kettõs
aktualitású
kiállítás nyílt a
Lábasházban
szeptember 6.-án, amely november 30-ig várja az
érdeklõdõket.
Együtt ünnepeljük a bécsiekkel az 1848–49-es
forradalom
és szabadságharc százötvenedik
évfordulóját
– hiszen az osztrák város eseményei szoros
összefüggésben
voltak a magyarországi eseményekkel: a Habsburg
Birodalom
népei számára nyilvánvaló volt,
hogy
a polgári szabadságjogok mindannyiuknak egyaránt
járnak,
és felismerték, hogy mindennek
megszerzéséhez
és megtartásához együttes
összefogásukra
van szükség. Másrészrõl 1848-ban a
sajtószabadság
kihirdetésével sikerült eltörölni az
alkotói
fantáziát, szabad témaválasztást
korlátozó
cenzúrát, félregördítve ezzel a
karikatúrakészítés
addigi akadályait. A cenzúra felszámolása
következtében
a megjelenõ sajtótermékek száma több,
mint négyszeresére emelkedett, és az ezeket
terjesztõ
rikkancsok a bécsi utcák jellegzetes
szereplõivé
váltak.
A kiállításon bemutatásra
kerülõ 1848-as karikatúrákat
készítõ
mûvészek nagy része már a
változás
elõtt is foglalkozott ezzel a mûfajjal, bár
témáik
akkor még korlátozottak voltak: a szigorú
cenzorok
csak az emberi gyengeségek kicsúfolását, a
színházi életnek és a divatnak a
különcségein
élcelõdõ rajzokat engedték tovább a
mappákból a nyomtatott sajtó lapjaira.
Ahány
alkotó dolgozott, annyiféle rajzstílus jellemzi
ezeket
a speciális, litográfiával sokszorosított
grafikai
lapokat, és nézõikre is más-más
hatást
gyakoroltak. Közülük legerõteljesebben azok a
rajzok
érvényesültek, amelyek valamilyen módon
átvették
az 1830-40-es évek francia
karikatúrájának,
azon belül Daumier és Gavarni
munkastílusának
egyes vonásait. Ez az irányzat még az
újságok
névválasztásában is
nyomonkövethetõ,
a legjelentõsebb szatírikus lap, a "Wiener Charivari" is
errõl tanúskodik. (Az elõbb említett
két
jeles francia mûvész a "Charivari" nevû lapnak
dolgozott.)
Témáit tekintve egy rendkívül
sokszínû
kiállításról van szó. A rajzok
tükrében
jól nyomonkövethetõ a bécsi
polgársághangulatváltozása
az események elõrehaladtával. Így a
forradalom
elsõ karikatúrái – mint például
Anton
Zampisnak a tárlaton megtekinthetõ rajza – az 1848.
március
13-án megbuktatott Metternich ellen irányultak,
és
a lógó orral menekülõ
államkancellár
alakja hálás "célpontnak" bizonyult. Nem sokkal
késõbb
csatlakoztak hozzá a már csak megszokásból
"húzogató" ex-cenzorok, majd a régi elit, az
arisztokrácia
figurái. Aztán az elsõ forradalmi
fellángolások
után a karikaturisták már hasonlóan
jókat
élcelõdtek a nemzetõrség és az
akadémiai
légió rovására is, és
kérlelhetetlenül
papírra vetették az olyan, a legkevésbé
sem
"emelkedett" pillanatokat is, mint például ezeknek a
rettenthetetlen
hõsöknek a lehetséges egyenruhákkal
kapcsolatos
vitáit..., és persze az emberi gyarlóság
és
köpönyegforgatás sem kerülhette el
figyelmüket.
Végül pedig iróniával vegyes
szomorúság
vezette ceruzájukat a forradalom utolsó
hónapjaiban,
emlékül hagyva számunkra ennek az idõszaknak
a világát.
Tagadhatatlan, rég elmúlt ez az idõszak,
és
már csak a történelemmel kapcsolatban
mélyebben
érdeklõdõk képesek minden rajzon
felfedezni
annak eredeti tartalmát. E lapok azonban
mûvelõdéstörténeti
érdekességük mellett rajzi
szépségükkel
is érdeklõdésre tarthatnak számot. Ezen
kívül
nem elhanyagolható az sem, hogy egyik-másik lap
rendkívüli
ritkaságnak számít, hiszen nem egy esetben
elõfordult,
hogy az ellenforradalmi csapatok gyõzelmekor az addig "lelkes
forradalmár"
bécsiek sietve pusztították a tulajdonukban
lévõ
példányokat... Hogy mindezt honnan tudom?
Segítségül
hívtam a kiállítást rendezõ Gonda
Zsuzsának
(Szépmûvészeti Múzeum) és B.
Szabó
Jánosnak (Magyar Nemzeti Múzeum) tanulmányait,
melyeket
a kiálítási katalógusban adtak közre
számos
reprodukcióval együtt. És nem csak az
általuk
összeválogatott grafikák, hanem az õ
írásaik
is méltán számíthatnak az
érdeklõdésre.
Goga
|