Katolikus Karizmatikus Közösségek V. Imatalálkozója
A karizma nem egy embercsoport
privilégiuma!
Lelki megújulás
Karizmatikus találkozó
Sopronban
"Töltsön el titeket a reménység Istene, a hit teljes örömével és
békéjével, hogy a Szentlélek erejéből bővelkedjetek a reményben." (Róm
15,13.)
Ezzel a gondolattal vette kezdetét az Észak-Dunántúli Katolikus
Karizmatikus Közösségek V. Imatalálkozója 1998.június 6-án a Vas'
Villa Aulájában, Sopronban.
Az előadók között üdvözölhettük Msgr dr. Szabó Tamás teológiai
tanárt, az Apostoli Nunciatúra munkatársát. Vele beszélgettünk.
- Kedves Tamás atya! Ön, mint pap, hogyan került kapcsolatba evvel
a megújulással? Ad-e valami "pluszt" a hivatása gyakorlásában?
A Szentlélekben való megújulással nagyon régóta kapcsolatban vagyok,
az egészen közvetlen kapcsolatom 5 éves múltra tekint vissza. A
bekapcsolódásom a Szentlélek-szemináriummal kezdődött, aminek
elvégzésére elsősorban Bindes Ferenc atya biztatott. Nekem is
elsősorban ez volt a kérdésem, hogy ő, mint pap, kapott-e valami
többletet a megújulásban? Ő határozott igennel válaszolt, és én nem
csalódtam benne, mert mint pap is nagyon mély és közvetlen kapcsolatba
kerültem az Istennel. Ez a legnagyobb ajándék, amit nekem a megújulás
adott.
- Mondana valamit e megújulás keletkezéséről?
- Ez a megújulás a Katolikus Egyházban éppen 30 éve kezdődött, 1967
februárjában. Egy amerikai egyetem diákjai és tanárai egy hétvégét
együtt töltöttek, ahol nagyon erőteljesen megtapasztalták a Szentlélek
jelenlétét és működését életükben. Ez azt jelenti, hogy nagy öröm és
békesség töltötte el őket és megnyilvánultak a Szentlélek adományai,
elsősorban a nyelveken imádkozás formájában. Onnan terjedt el ez a
megújulás az egész világon. Ami érdekes, hogy nem sokkal ezután a
világ legkülönbözőbb részein szinte egy időben indult meg a megújulás,
és ez is mutatja, hogy ez nem egyszerű emberi kezdeményezés, hiszen
egymástól több ezer km távolságban levő helyeken ugyanazok a
tapasztalatok nyilvánultak meg.
- Hogyan látja Magyarországon e lelki mozgalom jelenét,
jövőjét?
- Jelenleg Magyarországon a karizmatikus mozgalom, hogy így
fogalmazzak, a serdülőkorban van. A gyermekkoron túllépett. Most
jelentkezik sok olyan probléma, melyet csak az Istenre való
odafigyeléssel lehet megoldani. Nagyon elágazik a megújulás és bár nem
is kell, hogy - elsősorban külső formáiban - egységes legyen, de egy
belső egységre mindenképpen szükség van. Ezt az egységet "cibálja"
belülről is, és kívülről is nagyon sok minden. Ezért az a feladatunk,
hogy még radikálisabban figyeljünk oda a Szentlélek útmutatásaira. A
jövőjével kapcsolatban nekem komoly reményeim vannak, hiszen -
sokakkal egyetértésben - az Egyház egyik - nem mondom, hogy egyetlen -
jövőjét a megújulásban látom. Az embereknek szükségük van arra az
Isten-tapasztalatra, amit a megújulás tud megadni, hogy a mai
kísértések közepette helyt tudjanak állni, hogy Istenhez és hitükhöz
hűek tudjanak maradni.
- A Szentatya 1998-at a Szentlélek évének nyilvánította. Fel tudja
fogni a hívő ember a 3. Isteni Személy fontosságát, jelentőségét,
súlyát, vagy csak a keresztvetésben mondja ki a nevét, utána
elfeledkezik róla? Ön hogyan látja ezt?
- Azt biztosan ki lehet mondani, hogy a mi vallásunk elsősorban
Krisztus-központú, hiszen Jézus Krisztusban jelent meg az Isten emberi
alakban, nyilatkoztatta ki magát teljesen. Ő sokkal kézzelfoghatóbb a
maga isten-emberi valóságában is. Mint a Kinyilatkoztatás is tanítja:
életünk és hitünk középpontjában Jézus Krisztus kell, hogy álljon, Ő
kell, hogy a cél legyen! A Szentléleknek az a "feladata", hogy ebben
minket segítsen. Én nem állítanám, amit nagyon sokan állítanak, hogy
az Egyház valahogyan "elfeledkezett" a Szentlélekről, mert akárhány
idős világi hívővel vagy szerzetessel beszélgettem, tanúságot tettek
arról, hogy egész életükön át nap mint nap felajánlották életüket a
Szentléleknek, kérték a Szentlélek kegyelmét, támogatását. Nem hiszem,
hogy azt úgy általában ki lehetne jelenteni, hogy az emberek
elfeledkeztek volna a Szentlélekről. Biztos, hogy nincs olyan központi
szerepe a keresztény életében, mint Jézus Krisztusnak, de ott van
mellettünk és segít.
- Ha pár szót mondana az Egyház karizmatikusságáról!
- Az Egyház létében karizmatikus, ugyanis minden, ami az Egyházban
van, az Isten ajándéka. Magának az Egyháznak a puszta léte is az Isten
ajándéka! Tehát az Egyház létében karizmatikus. Mivel karizmatikus,
Isten ajándéka és Istentől megajándékozott, mint a szentségek
közvetítője, az egyházhoz tartozó emberek is alapvetően
karizmatikusok, vagyis Istentől megajándékozott emberek. Éppen ezért
nem jó túlságosan olyan különbséget tenni, hogy ki a karizmatikus és
ki nem karizmatikus, mert úgy érzem, hogy ha a szónak az igazi
értelmét nézzük, akkor minden megkeresztelt ember karizmatikus, mert
karizmát, isteni ajándékot kapott: az isten-gyermekséget, a hívek
általános papságát plusz egyéb olyan ajándékokat, amelyek a Lélek -
Szent Pál szavai szerint - kinek-kinek tetszése szerint osztogat, az ő
akarata szerint.
- SZP -
Fotó: Németh Péter
|