Rovat: SzínházVilág
1999. április 09., péntek 00:00
Egy féktelen, szomorú komédia Brian Friel: Vészfék
Magyarországi ősbemutató előzetesének részese lehetett,
aki Brian Friel: Vészfék című két részes vígjátékának főpróbáján vett
részt Sopronban. A Petőfi Színháznak és a Dunaújvárosi Bartók
Kamaraszínháznak a Nemzeti Kulturális Alapprogram és a MATÁV által
támogatott előadása könnyű és kacagtató szórakozást igér minden
nézőnek, kortól függetlenül.
Díszlet: Valló Péter Jelmez: Halasi M. Zsuzsanna Dramaturg: Sediánszky Nóra f.h. A rendező munkatársa: Kernács Péter Rendezte: Valló Péter A színpad berendezőjének szabadságát a szerző nagyban megkötötte: sok alternatív lehetőség nem is jön számításba, hiszen a szövegkönyv elején nagyon részletes leírást ad a színpadról, a kellékekről, a ruhatárról, sőt, mintha nem bízna a darab színpadra állítóiban ( saját szövege kifejező erejében, fordítóiban?) részletes jellemrajzokat is közöl. Még a színpadi mozgás alapstruktúráit is papírra vetette. A nagyon sok mozgásos, eseményekkel teli darab önmagában is sok mindent meghatároz, bizonyos értelemben megköt. Csak nehogy azt képzeljük, hogy ezek után a színház embereinek nem maradt tennivalójuk! A lényeg a részletekben is van! A darab tartalma szinte meglepően röviden elmondható: az "echte" ír vidékies életformát majmoló társaságot, melynek jelen-és múltbeli ismeretségei jócskán "keresztbeverik" egymást, egy fél-véletlen, félrészben teljesen reménytelen vállalkozás hozza össze. Ebből az eleve kilátástalan találkozásból, a valós élet sugallta hamis közeledésből, téves kommunikációból, mint helyzetből és a szereplők mesterkélt magatartásából, jelleméből számtalan komikum adódik, melyek egymásra rakódva vezetnek a végkifejlethez, a teljes csődhöz, azt a szerző jóvoltából némi irónikus happy end-del, kis Tennessee-i egérút nyitvahagyásával fűszerezve. A végig sodró lendületű, még a poénok lecsengési idejére is szünetet alig engedő eseményfolyam leköti, folyamatos figyelemre készteti a nézőt. Éppen a sok geg megfelelő előkészítése, időzítése és hangsúlyozása is igazi választóvonal a jó és rossz előadás között. Tíz másodpercenként, sőt párhuzamosan kell a nézőt nevetésre késztetni és ez is a színművészet nehéz feladatai közé tartozik. Hogyan oldotta meg ezt a feladatot a soproni előadás színészgárdája? Azt hiszem, alapvetően jól. A díszlet jól szolgálja a cselekményt, atmoszférát teremt, hiteles, a színészek, akik a látott főpróbáig csak jelzett díszletekkel dolgoztak, minden látható nehézség nélkül, természetesen mozogtak benne. Néhány apró világítási és effekt disszonancia, lapsus kivételével, melyek a bemutatóra, gondolom, megszűnnek, zökkenőmentes előadást élvezhettünk. A rendezői koncepció is világos: az ál-népies és kommunikációképtelen, vagy hamisan kommunikáló értelmiségi kettős vonal végigvonul az egész darabon és egyértelmű. Valló Péter értelmezésében külön hangsúlyt kap a jellembeli általános gyengeségek hangsúlyozása, mely a vígjátékon csak nevetni akaró néző szájízét elronthatja, de, ahogyan mondani szoktuk:"ez van"! A jelmezek általában jól sikerültek. Vannak nehezebben emészthető, a szereplők darabbeli korával inkább, mint a valósággal egyeztetett részletek, melyek nem mindig előnyösek a mondanivaló szempontjából. Borbás Gabi alakítása nagyon tetszik. Az idős, szókimodó falusi nő alakjában szerencsésen egyesül a színészmesterség-beli tudás és a művésznő alaptermészete. Mindenképpen egyik főszereplője, szerencsés meghatározója a színre vitt darabnak. Trokán Péter érett és vezető színész módjára ugyancsak teret teremt maga körül a színpadon. Donovan szenátor felsőbbrendűnek érzett és vallott, ugyanakkor esendő és belül is csak formalizmusokkal, közhelyekkel zsúfolt, üres alakjának árnyalt bemutatásával ővé az előadás másik kiemelkedő teljesítménye. Iváncsics Ilona Susan-alakja kicsit kettős arcú: amíg az
életkorbeli sajátságok hangsúlyozásával a művésznő nagyon jól
boldogul, nehezebben birkózik meg a lány butácska alaptermészetével,
melyet megteremtője maró iróniával igencsak Janus arcúvá formált.
Ilyen módon egy érdekes szereplői rangsor alakul ki a nézőtéri oldalon, mely mintha részben fejtetőre állítaná a színlap névsorát. A szereplői gárda teljes, az élmény is, hiszen a színmű érzékenyebb látogatója, ha kell, saját élményanyagából utólag "pótolja", ami esetleg nem úgy sikerült a színpadon. Talán a telt színház nézőinek reagálásai, harsány közbe-nevetései lelassítják annyira az eseményeket a színpadon, hogy részleteiben is jobban élvezhetővé válik ez a millió komikumra épülő játék. Ha már a valóság, amiből vétetett, ilyen szomorúan harsány és nevetséges, legalább a görbe tükörbe belenevethessünk, ahányszor csak lehet! - DI - Pluzsik Tamás gépével |