Dr. Kállay Miklós egyetemi tanár
A borfogyasztás alakulása, ösztönzésének módszerei
Dr. Kállay Miklós egyetemi
tanár
A borfogyasztás alakulása, ösztönzésének
módszerei
A világ bortermelésében túltermelés tapasztalható, ami annak
tudható be, hogy az utóbbi évtizedekben a borfogyasztás világszerte
csökkent. A fogyasztás csökkenésének okait kereshetjük az életmód
változásában, különösen azokban az országokban, amelyek meghatározó
borfogyasztással és kultúrával rendelkeznek, így például Olasz- és
Franciaország. Betudható a motorizációnak,
és bizonyos olyan tiltó rendelkezéseknek, amelyek a bort sok esetben
az alkoholos italok körébe sorolják, és nem fontolják meg azt a tényt,
hogy a bor ennél sokkal többet jelent. A divatváltozásnak is betudható
a csökkenés, gondolván arra, a fiatalok nem biztos, hogy a bor felé
fordulnak, és helyette a Coca-Cola kultúrát, vagy a nemesebb égetett
szeszesitalok, vagy az azokból készült ún. kevert italok fogyasztását
részesítik előnyben. Magyarországon is tapasztalható volt az elmúlt 20
évben a borfogyasztás csökkenése. A
80-as évek végén 20-22 liter volt az átlagfogyasztás, de szerencsére
az évtized végére ez mintegy 30 liter/fő értékben stabilizálódott. Ha
megfontoljuk Magyarország évi kb. 4 millió hektoliteres termelését és
a kb. egy millió hektoliter exportra szánt mennyiséget, akkor a belső
fogyasztás ennek a különbségével lefedett. Ami a borfogyasztás
struktúrájának változását illeti, meg kell feltétlenül említenünk azt
a tényt, hogy ha kevesebbet is fogyasztunk a borból, mindenképpen
minőségi fogyasztásnak lehetünk tanúi, tehát a magyar és európai
statisztikai átlag kevesebbet, de jobbat fogyaszt.
A tendencia a vörösborok fogyasztása felé tolódott el a
fehérborokkal szemben. Megfigyelhető még a szénsavtartalmú italok
(habzó borok, pezsgők) emelkedése az egyébként csökkenő
borfogyasztáson belül. A vörösborfogyasztás elterjedése a magyar
piacra is jellemző. Ennek sok oka van, a divat mellett a számos
pozitív élettani hatást kiváltó vegyületek miatt, amelyek a
vörösborban
megtalálhatók.
A bor bizalmi termék, és mind a kulturális utalások, mind az
egészségügyi megfontolások a borfogyasztás emelkedését eredményezheti.
A bizalmi termék jellegből adódóan, ha az emberek tudják, hogy az
egészségükre hasznos italt fogyasztanak, azon túl, hogy a bor élvezeti
cikk, akkor ez jelentős marketingeszköz lehet a borfogyasztás
népszerűsítésében, végül a piaci pozíciók megerősítésében.
A borok esetében orvosok általi megállapítások szerint is számos
olyan vegyület csoport található, amelyek élettanilag pozitív
hatásúak, és még magának az alkoholnak is, amelyet pedig gyakorlatilag
a bor egyedüli káros vegyületének nevezhetünk. Az ún. polifenol típusú
vegyületek a szív- és érrendszeri megbetegedések ellen, míg a nitrogén
tartalmú vegyületcsaládba tartozó biogén aminok közül például a
szerotonin a feszültség- és stresszoldó, depresszióellenes hatásáról
közismert. Mindezek a vegyületek a borban megtalálhatók. A
technológiából eredően a vörösborokban nagyobb koncentrációban, mint a
fehérben, de ott is megtalálhatók.
Összegzésképpen elmondható, hogy a bor ugyan alkoholtartalmú
termék, de nevezzük inkább erjesztett terméknek, amelynek a
fogyasztása inkább pozitív hatásokat tükröz, mint negatívakat.
Végezetül hadd emeljem ki az Európai Unió állásfoglalását a szőlő-
és borágazatról, amely szerint amellett, hogy az ágazat
munkahelyteremtő, a szőlőtermesztés még a táj formálásához is
hozzájárul, valamint az életszínvonal alakulását jelzi a borfogyasztás
mennyiségi és minőségi összetétele. Tehát miután az EU-ban mindig is a
„boldog lét” a megfogalmazás, mint elérendő cél, ehhez a borfogyasztás
alakulása mindenkor megfelelő jelzőszámot biztosít.
Dr. Kállay Miklós egyetemi tanár
Szent István Egyetem, Élelmiszertudományi Kar
Borászati Tanszék
|