CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Nyugati Kapu

2000. december 27., szerda 09:37


Emlékérem Bognár Teréz, nyugalmazott gyermekfelügyelőnek

Huszonhét évig anyát pótolt

Huszonhét évig anyát pótolt
Emlékérem Bognár Teréz nyugalmazott gyermekfelügyelőnek

A Doborjáni Ferenc Speciális Oktatási és Nevelési Intézmény nevelőtestülete az intézmény fennállásának ötvenedik évfordulóján Bognár Teréz nyugalmazott gyermekfelügyelőnek a sérült gyermekek és fiatalok nevelésében kiemelkedő, példaértékű munkájáért Doborjáni Ferenc Emlékérmet adományozott.

„Nehéz anyagi körülmények között éltünk Kőhidán. Nyolcan voltunk testvérek, négyen megértük a felnőtt kort. Anyám a nevelésben nagyon jó példát mutatott. Kiskorunktól kezdve segítettünk, így korán megszoktuk a gondoskodást másokról. Én a kistestvéreimre vigyáztam, így erősödött bennem a szeretet, a gyermek iránti gyengédség. Édesanyám mindenkin segített. Ha valakinek gondja volt, tőle kért tanácsot. Sokszor még éjjel is keresték. Édesapám kevesebbet lehetett köztünk. Fegyőr volt Kőhidán. Minden hatodik napja volt szabad. Ünnepek alkalmával sokat énekeltünk. Jó időben  kirándultunk. Ha köznapra esett a szabadnapja, akkor ment a mezőre dolgozni, az erdőbe fát vágni. A legidősebb bátyám természete hasonlított édesanyáméhoz: megfontolt volt, igazságos. Szabóinasnak került el a gimnázium után, kedveskedett nekünk apró ajándékokkal a borravalójából. Józsi egészen más természetű, a zenének élt, tanult hegedülni, orgonálni. Otthon szívesen segített, vasalt a szenes vasalóval, ami akkor nehéz volt. Később elvégezte Debrecenben a tanárképzőt. A lánya zenetanár lett. Sopronba jártunk középiskolába. Érdekes, Kőhidáról hamarabb odaértünk, mint a városi gyerekek. Az úton a német szavakat ismételtük, vagy a nehezebb anyagot mondta föl valaki. A Fövényverembe jártam polgáriba. Nagyon jó tanáraim voltak. Tanítani jól tudtak, magatartásukban példaadók, hogy csak szeretni lehetett őket. Szünetben odajöttek hozzánk, elmondhattunk nekik mindent. Volt evangélikus és zsidó tanárunk, őket is nagyon szerettük. Óvónő akartam lenni, de a háború megakadályozta, nem volt felvétel, később meg elmaradt, segítenem kellett otthon. Kézimunka üzletben voltam bedolgozó. Fél évig Pesten vigyáztam egy kisgyerekre, mert az édesanyja kórházba került. Amikor hazajöttem, télen otthon segítettem, tavasztól mentem a gyárba, tizenkét évet dolgoztam a pamutiparban. Öt kilométert gyalogoltam nyolc óra alatt a gép mellett, mégis boldog voltam. Amikor megtudtam, hogy a gyógypedagógián van fölvétel, jelentkeztem a Doborjáni igazgató úrnál. Hamar megkaptam a kinevezést. Panni, a húgom, egykori karmelita rendtársa hívására már ott dolgozott. Első nap, amikor bementem az intézetbe, bevezettek a hálókba és az osztályokba. Egyszerűen betettek a legkisebbekhez. Megrémültem, de azért lassan rájöttem, mit kell tennem. Már másfél éve működött az internátus. Szegények, lerongyolódottak voltak a gyerekek. Igényeltünk anyagot a raktárból. Varrtunk törülközőket, mert abból volt a legkevesebb. Utána a felsőruhákat próbáltuk összerendezni. Az igazgató úr örült, hogy kérés nélkül is azt tettük, amit ő eredetileg elképzelt. Reggel hat órakor volt ébresztés, reggeli után a gyerekek iskolába mentek, aminek délben legtöbbször vége is volt. Az ebéd utáni csendespihenő egy órától kettőig tartott, aztán háromtól ötig volt a foglalkozás. A tanár délelőtt elmagyarázta, mit kell gyakoroltatni a gyerekekkel. Volt idő, amikor még nem tudtunk osztályba menni, mert nem voltunk annyian. Akkoriban összevonták a délutáni csoportokat. Öt óra után vacsora. Amikor bevonultunk a hálóba, mesét olvastunk a gyerekeknek. Nyolc órakor volt a villanyoltás, akkor a kicsik elaludtak, a nagyobbakat odagyűjtöttük az ágyunk mellé – nekünk akkor még nem volt külön hálószobánk, a hálókban aludtunk egy kis függönnyel elválasztott fülkében –, tovább meséltünk, beszélgettünk. Próbáltuk rászoktatni a gyerekeket a rendre, rendszerességre. Ezt nagyon a lelkünkre kötötte az igazgató. A gyerek szokja meg a napirendet. Hasznos tevékenységekre tanítottuk őket, a kislányokkal kézimunkáztunk, takarítottunk. Mikor már az internátus fönt volt a Fövényveremben, kaptunk mosógépet. Babaruhát készítettünk, megmutattuk, hogyan kell kivasalni. Azon voltunk, hogy örömet szerezzünk a gyerekeknek. Karácsonykor és húsvétkor új ruhát, játékot készítettünk nekik. Doborjáni igazgató úr jó szervező volt. Nagyon sokszor odajött hozzánk a foglalkozásokra, hogy lássa, hogyan fejlődnek a gyerekek. A Doborjáni ideje alatt Gottschling Károly volt az igazgatóhelyettes. Ő a fafaragásban fejlesztette a fiúkat. Később műhelyt nyitottak, egy ügyes asztalost is kaptak, aki intarziás bútort készített a növendékekkel. Egy részét eladták. Abból lett egy kis bevétele az intézetnek. Volt kert, oda csak a nagyobbak mehettek a kertész felügyelete mellett. Huszonhét évi szolgálat után mentem nyugdíjba. A régi növendékek közül sokan jöttek hozzám elbeszélgetni, tanácsot kérni. Beszámoltak az életükről, ki hol van, mit csinál, hogyan boldogul. Gondoltam, a jubileumi ünnepségre elmegyek. Meglepett, hogy kocsit küldtek értem. Amikor bementem, a legutolsó sorba ültem, és onnan az első sorba hívtak. Nem tudtam, hogy miért. Közben megjött a Doborjáni igazgató úr özvegye,  mindjárt mellém ült. Nagyon szép volt a műsor. Macher Frigyesné emlékezett vissza az elmúlt időszakra. Elérzékenyülve mondta el, hogy az iskola indításakor az orsolyitáktól hoztak asztalokat, táblát, székeket, az internátust a domonkosok és az orsolyiták eszközeiből szerelték föl. Doborjáninét köszöntötték először. Amikor a nevemet mondták, úgy álltam föl, hogy azt sem tudtam, mit akarnak. Az igazgató úr fölolvasta, hogyan dolgoztam, milyen iskolákat végeztem. Legjobban az esett, amikor azt mondta a végén, hogy anyát pótolt. Amikor megkaptam a kitűntetést, olyan tapsvihar tört ki, hogy csak ámultam. Nem tudtam szóhoz jutni."

Torma Margit