CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: A más szemével

2001. január 03., szerda 07:55


Az életszínvonal emelkedésével drágább a termelés!

A külföldi cégek lelépnek?

A fellendülés hátulütője
A külföld olcsóbb dolgozókat keres

Az Associated Press cikkírójának megállapítása szerint Magyarország nemcsak a legrobusztusabb nemzeti közgazdaságot építette fel a kommunista közösségből való kiválása óta... - és ezzel kétségtelenül az Európai Unió tagságának méltó várományosa lett, hanem ezzel együtt új, eddig analizálatlan problémák is merülnek fel, amelyek a fejlődés rátáját veszélyeztethetik.
Egészen tömören úgy szólna az ítélet, hogy az életszínvonal és a hozzá fűződő keresetek emelkedésével Magyarország 'kiárazta magát' a külföldi üzletalakítások érdeklődési köréből; a már Magyarországon működő külföldi vállalatok egy része becsukja a boltot és eltávozik hazánkból olyan régiókba, ahol olcsóbb munkaerőt kap.
Az egyik legszomorúbb és az ott lakók szempontjából legtragikusabb példa SÁRBOGÁRD, ahonnan a 14.000 lakosú városka egyetlen gyára, a német Mannesman autórádiókat és kompakt diszkeket gyártó vállalata Kínába költözik, ahol a magyar munkabérek egyharmadáért kap munkaerőket, s a nyersanyag is olcsóbb.
14.647 külföldi vállalat operál Magyarországon. Nagy szám ez, és ha a szomszédos Ukrajna munkabér-viszonyait vizsgáljuk, ahol már havi 100 dolláros kereset is szép pénz, akkor megértjük, miért vonul ki a tőke onnan, ahol ugyanannak a produktumnak az előállításáért 15-20-25 százalékkal többet kell fizetnie.
Miskolcon a japán Shinwa kazettás magnó készítő cége csukta be kapuit, és 500 dolgozót zátonyra futtatva 'elhúzott' Kínába!
A bélapátfalvai svájci-német cementgyártó vegyesvállalat 300 dolgozója maradt kenyér nélkül, mert a cég szakértői szerint a szomszédos Ukrajna olcsóbb munkabérei a magyar területen való gyártást ésszerűtlenné teszik.
Varnyú Péter, Sárbogárd polgármestere keserűen jegyzi meg:

- Ezek most mind kelet felé orientálódnak! Ronda helyzetet fog ez teremteni Magyarországon, annyi bizonyos.

Hogy ennek a jelenségnek a hátulütőit teljes komolyságukban felfoghassuk, szükséges néhány motívumra rámutatni:
1. Az amerikai elnökválasztás során a demokrata és republikánus érdekszféra közötti különbségek egyike volt, van és marad a munkások, szakszervezetek, fizetésből élők millióinak hovatartozása. Az infláció elindulását vagy folytatódását ezeknek a tömegeknek az igényei szabhatják meg sztrájkok és velük szimpatizáló politikusok segítségével. Magyaroszágon ennyire kijegecesedett politikai szembenállás nincs, és a sokpárt-rendszer miatt nem is lehet.
Ezért van az, hogy Budapest és néhány nagyobb város, illetve az ország maradéka között kereseti igények és megvalósulás szempontjából egy bizonyos vákuum van, amit a beáramló külföldi tőke (a reklámokban, moziplakátokon, transzparenseken hirdetett ilyen meg amolyan „Nagyok"...) ÁTMENETILEG igyekszik kihasználni, hogy aztán, ha a felzárkózás közeli, vagy megtörtént a budapesti, valamint nagyvárosi szintet illetően, egyszerűen továbbálljanak!
Ezt sokan - NAGYON sokan - nem látják, nem veszik észre.
2. A környező, gazdaságilag Magyarországhoz viszonyítva még gyengébb országok, mint Ukrajna, Románia, Szlovénia, Szlovákia stb. még akkor is potenciális konkurrensek a beruházó tőke kegyeinek elnyeréséért folyó játszmában, ha maguk egy szalmaszálat sem tesznek keresztbe érte. A nagyvállalatok nemzetközi piackutatói a nap 24 óráján át monitorozzák a számításba jövő országok helyzetét, és javaslatokat tesznek az érdeklődő cégek felé a beruházásokra.
3. A távolkeleti termelőerők igénybevétele különösen vonzó. Hiába tiltakozott az USÁ-ban is szinte megbénulva a félelemtől Clintonnál a kínai szabadkereskedés kiterjesztése ellen az amerikai kis- és nagytermelő, ma már a „diszkont" árudákat elárasztják az 5 dolláros mokasszinokkel és cipőkkel, az 50 dollárosak helyett, és 3 dolláros Cellphone tartóval, ami hitelkártyákat, iratokat, címtárat is őriz, és ha az USá-ban gyártanák, minimum egy huszasba kerülne. 1 dolláros zoknikkal, 7(!) dolláros, takaros kis kvarckristály mechanikájú karórákkal, 10 dolláros CD- és rádió/kazetta masinákkal, és mindez „Made in China"!
Rendkívül nehéz lenne e jelenség erkölcsi mérlegét analizálni, ugyanis ami egy rétegnek romlás, egy másik rétegnek öröm és gyarapodás. Ez ellen nincs orvosság, legfeljebb a termelési viszonyok és árusítási ráták szabályozása; az viszont már az egyén privát jogait érintené, és sok országban ez áthághatatlan „Nono!".
Mindenesetre: rendkívül tanácsos kétszer is meggondolni, mielőtt idegenből jövő vállalatot befogadunk, vagy mint dolgozó, sorsunkat az ilyen szerencselovagok kezébe tesszük.

-pagony-