Beszélgetés dr. Pápai Lajos megyés püspökkel
Ha az ember a római katakombákban jár,
nem érzi a "halál szelét"…
Beszélgetés dr. Pápai Lajos megyés püspökkel
I.
A templomról és az egyházról
Európában
- Tisztelt Püspök Úr! Ön három napon belül másodszor jár Sopronban.
Két nappal ezelőtt a Szent György templom 600 éves évfordulóján
misézett mindannyiunk kedves "Dóm-templomában". Első kérdéseim erre
vonatkoznak. Mondhatni reneszánszát éljük az urnatemetőként is
szolgáló altemplomoknak. A praktikus szempontoktól eltekintve honnan a
keresztény ember indíttatása, hogy hamvait az oltár alatt helyeztesse
el?
- Az ősegyház korába megy ez még vissza, amikor a katakombákban -
igaz, nem úgy, ahogy ezt a regényekben leírják, - időről-időre az
üldözések idején szentmisét is mondtak. Miután az ősegyház elsősorban
a vértanúkat tisztelte, az ő "mennyei születésnapjukat", ebből ered,
hogy a sírjuk fölött is végezték a szentmiseáldozatot, ugyancsak ez az
eredete a régebbi, koporsó alakú oltároknak. A legmélyebb
mondanivalója pedig az, hogy a keresztény ember a halálra is másképp
néz. Ha az ember a római katakombákban jár, nem érzi a "halál szelét",
hanem inkább az életet: pontosan azt, amit Szent Ágoston híres
beszélgetése tartalmaz édesanyjával, amikor édesanyja a tengerparton
megbetegedett és azt mondta "nehogy avval törődjetek, hogy a
holttestemet hazaszállítsátok, csak az Úr oltáránál emlékezzetek meg
rólam!" A keresztény ember így néz a halálra. Ott, ahol a napi
szentmiseáldozat, a halál és a feltámadás jelenik meg, oda örömmel
helyezik a föltámadás reményében halottaikat.
- Az altemplom és urnatemető csak hangsúlyozza a kőtemplom réteges
építkezését. Jó hasonlatnak tarja-e, püspök úr, ha ezt az egyház
spirituális réteges építkezéséhez hasonlítjuk?
- Lehet ahhoz hasonlítani, de nekem az is eszembe jutott erről, hogy
az ember lemegy az altemplomba, ott egy előző generáció híveinek a
csontjait találja, és ha még lejjebb mennénk… így az egyház ugyanúgy
az időben is katolikus, vagyis egyetemes, ahogyan térben is.
Mindenképpen emlékeztet ez arra, hogy amit mi építünk, az nem most
kezdődött, annak múltja van! Természetesen az egyházban több módon is
megélhetjük kereszténységünket, de olyan értelemben nem szabad
különbségtételt elfogadni, mintha lennének átlag-keresztények és elit
kereszténység, mert hiszen Szent Pál is mondja, hogy "Nincs
többé zsidó vagy görög, rabszolga vagy szabad, férfi vagy nő, mert
mindannyian eggyé lettetek Krisztus Jézusban." Gal 3.28), tehát minden
társadalmi, kulturális, vallási megkülönböztetés megszűnik, hiszen
mind Krisztust öltöttük magunkra. A Zsinat külön is hangsúlyozza azt,
hogy minden megkeresztelt meg van híva az életszentségre. De az, hogy
ki hogyan éli meg ezt a keresztény hitét? Különféle lelkiségek vannak
benne. Valahogyan úgy lehetne mondani, hogy a világ polgára magyarként
vagyok, a magyar kultúrát, annak értékeit élve és így leszek igazi
tagja a világnak, világpolgár. Ugyanígy az Egyháznak is, mint Krisztus
testének is úgy vagyok a tagja, hogy azt valamilyen módon, valamilyen
formában megélem. A lényeg ugyanaz, de a külső, a ruha, a megjelenés
más és más.
- A nuncius úr beszédében hangsúlyozta, hogy a kőtemplom mellett,
ha tetszik azon belül ki kell alakulnia a helyi egyházban a lelki
templomnak. Hogyan építhető és hogyan építhető tovább a templom és
egyben az egyház, hogyan lehet Európát újra evangelizálni? A most
megismert statisztikai adatok alapján ("Az Egyház mozgásterei a mai
Magyarországon", Vigília kk) a templom missziós központ is kell, hogy
legyen Magyarországon?
- Mindenképpen missziós központnak kell lennie a templomnak, nemcsak
nálunk, hanem az egész világon, hiszen a templom egyrészt jel mindenki
számára, másrészt az a hely, ahol az egyház, mint közösség látható
formában megnyilvánul, megjelenik, eltekintve attól, hogy
természetesen oda pl. imádkozni is járunk. Ezért van az, ha egy
templom épül, akkor melléje mindig épül valamiféle közösségi terem is.
Tehát a missziós küldetés minden templomhoz, minden egyházközséghez
hozzátartozik. Azt hiszem, most, hogy arról beszélünk, hogy Európába
tartunk, legalábbis valamiféle külső szervezettség szintjén, ma
valahogyan úgy csatlakozunk Európához, mint Szent István korában.
Akkor is nagy krízis volt a keresztény Európában, egy, az első
ezredfordulóhoz közeli identitás-krízis. A keresztény magyarság vagy
Magyarország az újonnan felvett kereszténységgel ennek a válságban
levő európai kereszténységnek segített újjáépíteni a kereszténységet.
Azt hiszem, hogy most, ahogyan a nyugati egyháziak meg is fogalmazzák,
úgy tekintenek ránk, mint akik - a Jelenések Könyve
fogalmazásában - "a hosszú üldöztetésből jöttek", és minden
gyengeségünk ellenére talán segíteni is tudunk ennek az Európának,
hogy megtalálja a keresztény gyökereit.
- Dávid Kata, híres művészettörténészünk mondta egy soproni
látogatásakor, éppen a Szent György templomba belépve, ha bemegy egy
gótikus templomba és ott barokk oltárt és templom-belsőt talál, rögtön
tudja, hogy Közép-Európában van. Mint a világegyház dolgaiban is
jártas egyházi vezetőtől kérdem: milyen más jellemzői vannak a
közép-európai egyháznak?
- Azt hiszem, hogy amire Dávid Kata is utalt, nyilván arra
vonatkozott, hogy olyan területen élünk, ahol állandóan háborúk
voltak, ahol minden elpusztult, és a régi templomok maradványaiban így
találunk román vagy gótikus ablakot és barokk oltárt. Ez azt a nehéz
múltat idézi, amit itt, Közép-Európában át kellett élni. A
szerencsésebb helyzetű nemzeteknél: a spanyoloknál, franciáknál és
másutt, nagy számban vannak eredeti és épségben megmaradt gótikus
székesegyházak, Loire menti kastélyok stb. De azért hadd tegyem hozzá,
hogy ugyanakkor Franciaországban, ilyen csodálatosan szép templomokban
is láttam az oltárt félretéve semmilyen stílushoz sem tartozó
szembemiséző oltárt és olyan liturgiát, ami megdöbbentett, arra
gondolva, hogy akiknek ilyen épen maradt múltjuk van, azok hogyan
tudnak arról így megfeledkezni! De most ettől eltekintve, azt hiszem,
hogy a közép-európai egyháznak egyik fő jellemvonása ez az állandó
üldözöttség, a történelmi viharok és szenvedések. Talán ebből eredően
a híveket és papságot a történelem folyamán pontosan ezek az
üldözések hozták közelebb egymáshoz. Ami még nagyon fontos: aki
Nyugaton jár, az észreveszi, hogy nekünk milyen csodálatos
énekkincsünk van! Olyan népénekeink vannak, melyek együtt keletkeztek,
közös tőről a magyar népdalkinccsel, melyek Nyugaton hiányoznak. Ha
ott a legkisebb faluban bármelyik gregorián misét kezdjük énekelni, ők
azt ismerik, tudják, de azon kívül népének ott alig van. Becsüljük meg
értékeinket!
- DI -
|