Rovat: KultúrVáros
2001. március 06., kedd 22:37
Fráter Nagy Melinda nemezkészítő kiállítása
Fráter Nagy Melinda nemezkészítő kiállítása Több, mint ezer éve, hogy a keleti ember birtokosa a nemezkészítés titkának:
nem elsősorban a mesterségről, hanem a létezés természetéről tudott többet.
Fráter Nagy Melinda vallomása szerint 1985-ben találkozott először ezzel a nagyon ősi mesterséggel, amely mára már a tanfolyamoknak, táboroknak köszönhetően egyre ismertebb lesz. - Kezdetben sokat tudtam beszélni arról, hogy miért szeretem a gyapjú efféle megmunkálását, és hogy mit jelent számomra a nemez: mint anyag és mint technika. De most már egyre kevésbé tudom verbálisan kifejezni, olyan sokat jelent, annyira fontos. Mai szóval mondva, szinte interaktív kapcsolatban vagyok a gyapjúval nemezelés közben, mert a gyapjúszálak mozognak, a helyüket keresik, hogy lazaságuk tömör, széttéphetetlen textúrává váljon. Ők döntik el, hol lesznek véglegesen, s nekem alkalmazkodnom kell, hogy olyan mintát válasszak, amely megtartja a jelentését akkor is, ha elmozdul kissé. - Nekem a nemezelés a teremtés szabadságát adja, azt hogy adott a gyapjú, és én készíthetek belőle valamit. Szeretem a "primitív" eljárásokat; azt, amikor minél kevesebb és egyszerűbb eszköz kell valaminek az elkészítéséhez. Szeretem a bicskával csámpásra faragott fa tárgyat és a korongozás nélkül készült cserépedényt. Ez is egyfajta szabadság, hogy speciális segédeszköz nélkül lehet az anyagot átformálni egy másfajta minőséggé. A nemezkészítés ilyen. Van, aki úgy gondolja, hogy nem tudná a lakásába beilleszteni a nemezt, bár ahol egy gyapjú szőnyegnek helye van, ott egy nemez takarónak is helye lehet - véli a nemezkészítő. A nemez titok marad, az egymást borító szálak sokasága helyett egy törvényszerűségében egyedi, az alkotó keze által létrehozott valóságot tár elénk. |