Rovat: KultúrVáros
2001. március 18., vasárnap 09:30
Orosz István kiállítása
Orosz István kiállítása
![]() A Pro Kultúra Kht. szervezésében a Festőteremben március 17-én nyílt meg Orosz István grafikusművész kiállítása.
![]() Orosz István a pluralizmust, a sok-, a másféleséget mint lehetőséget hirdető művész. Hiába próbáltam a filozófiai kategóriát meghatározni művei alapján. Vajon milyen filozófia lenne az, mely Archimedessel együtt keresi az egyetlen szilárd pontot, majd azt azonnal megtagadja? Relativizmus, agnoszticizmus? Hiszen nála a relatív, az abszolút és az ellenkező megismerése a cél! Descartes újraélesztője lenne? Hiszen mindent elgondol, s egyben az ellenkezőjét is. Akkor vagyok, vagy nem vagyok? Nem, nem hiszem, hogy bárki is szilárd alappal rendelkező filozófiába bele tudná gyömöszölni az alkotót! ![]() Kedvenc témái a labirintusok, melyek valóságába ő maga vezeti be a látogatót, s mihelyst az kiérne abból, már egy másikban találja magát. Közös jellemzői a műveknek, így ennek a témakörnek is a mívesség, a gondos kidolgozás, a mesterség látható birtoklása. ![]() Nevezzük liberálisnak, szabadelvűnek? De hiszen éppen ő ragaszkodik a hagyományokhoz, és annak kereteibe csempészi be kételyeit, hogy bennünk is felébressze azt a bizonytalanságot, hogy vajon minden úgy van-e, ahogyan mi gondoljuk? Egyik kedvenc területe a dimenziók világa. De amint megkapaszkodnánk a háromdimenziós világ szépségében, máris ott van annak ellenkezője. Orosz István mint egy zsákot kifordítja a teret, és nem a negyedik dimenzióba, mint azt sokan mondják, de a kifordított világ egyik dimenziója felé veszi útját a lépcső. ![]() Az érzések terén is az ambivalencia művésze. Amikor egy érzésben, annak ábrázolásában biztosak lennénk, máris ott látjuk a háttérben vagy a rács mögött - talán a tudatalattira apellálva - az érzés ellenkezőjét. Amikor a halott elődöket békén temetve hagynánk, ő egy tájra, környezetre hivatkozva előhozza arcukat, torzítva vagy leplezve. A művészek újraéledésének allegóriája, talán az alaktalan utódok tükörképében. ![]() A foglalkozások is művészetének témái között találhatók: ahogyan megváltoztatják gondolkozásunkat, amint ebben torzul a világ és a deformált tűnik az igazinak. (Negatív betűformák a nyomdász gondolkozásában.) S végül a bolondok hajója-sorozat, melybe - úgy tűnik - mindenki belefér, beleértve nézőt és alkotót egyaránt. Újabb művei is az állandó kételkedés jegyében születtek a klasszikus művészet talaján: egy megszerkesztett, önmagában felismerhetetlen forma, mely a rézkarc közepén álló hengerben visszatükröződik, és egy arc néz felénk. ![]() Minek nevezzük hát Orosz Istvánt? Nevezzük egyszerűen grafikusművésznek, nevezzük örök kételkedőnek, nevezzük egy olyan, összegyűjtött, egységes világképtelenség birtokosának, ahol lehet élni, de úgy nem. A sors iróniája, hogy ez a kiállítás éppen Sopronban, a polgárvárosban került megrendezésre. Bár a polgárban is megvan mindaz az ambivalencia, mely egy hosszú sétára készteti a kiállított képek között. Saját korlátait pedig senki sem képes segítség nélkül átlépni, legfeljebb egy oda-vissza sasszé telik ki belőlünk. Nem biztos, hogy kiderült ebből a kicsit hosszúra nyúlt ismertetésből, hogy milyen is Orosz István és művészete. Az azonban feltétlenül, hogy a kiállítás - akár formai, akár tartalmi ismétlésként - sok dolog átgondolására késztet. A fő kérdés, hogy mennyi helyet hagyjunk az alternativitásnak? A létező szilárdságát befolyásolja-e az alternatív megléte? ![]() Befejezésként, Orosz István komoly művészete mellé, ha már mindenkinek ajánljuk (tényleg ajánljuk?), ha szilárd pontot nem ad (mégis ad?), hadd hangozzék el a klasszikus vicc, hiszen ez sem más, mint egy megforduló lépcső a bolondok hajóján. A beteg bemegy az orvosához: "Doktor úr! Olyan bizonytalannak érzem magam! Vagy mégsem?" A kiállítás április 16-ig tekinthető meg, naponta 10-18 óráig. - DI - |