CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

2001. március 27., kedd 22:22


Civil fórum a soproni belváros jövőjéről

Civil fórum a soproni Belváros jövőjéről

Sopron városa január első hetében a Nyugati Kapu hasábjain keresztül civil fórumra invitálta a város polgárait. A városháza nagyteremébe hirdetett találkozó közönsége végül elfért a barátságos rendezvényteremben is. A találkozóra néhány belvárosi lakó jött el, ők apró gondjaikat tárták fel. A Belváros jövőjével kapcsolatos elképzeléseiket a tervezők: Farkas Mária építész és Gauder Péter területfejlesztő építész ismertették. Előadásukat dr. Gimesi Szabolcs, Sopron polgármestere is végighallgatta. A színvonalas, jó vitát Kuslits Tibor városi főépítész vezette.
Sopron "fejlődésre van ítélve", vélték a jövőkép alkotói: fontos azonban, hogy a város világos elképzelésekkel fogadja a jövőt. Szerencsés esetben elébe tud menni a fejlődésnek, de megtörténhet, hogy lassan kullog az események után, nem irányítja a változásokat, csupán "tudomásul veszi" azokat.
Sopron legkelendőbb "áruja", a fejlődés motorja a várfalakkal körülvett Belváros és a hajdani történeti fertályok, az ún. "külső belvárosok". A Belváros azonban pillanatnyilag "nehezen eladható" árucikk: ebben leginkább a közlekedés a ludas. A város működését néhány éve úgy szervezték meg, hogy a városon átmenő délkelet-északnyugat irányú átlós forgalmat a Várkerületre irányították. Jelenleg az autósok nagyobb része akarata ellenére naponta többször kénytelen megkerülni a Várkerületet. Rossz ez az autósoknak, de mennyivel rosszabb a gyalogos turistáknak! Közülük a legtöbb a Paprét környékén állítja le gépkocsiját. Innen kényelmesen elérik a Füredi sétány boltjait: a Belváros ódon utcáit azonban a Várkerület mesterségesen felduzzasztott forgalma elzárja a látogatók elől.
A kereskedelem jelenlegi kínálatával is baj van - vélte a városfejlesztő építész. A soproni kereskedők jelentős része mindeddig jól megélt a nem túl igényes "gagyi" áruk eladásából. Az ilyen jellegű forgalom azonban gyorsan csökken. A kereskedőknek sürgősen profilt kell váltaniuk, azaz a közeljövőben mindinkább igényes, világvárosi kínálattal kell várniuk vendégeiket. Az Európai Unióba történő belépésünk után - jósolta Gauder Péter - az olcsó áruk kereslete teljesen meg fog szűnni Sopronban is.
A tervezők a Belváros jobb hasznosítása érdekében reális, lépcsősen megvalósítható megoldást ajánlottak a soproniaknak. Legelőbb a Várkerület keleti oldalán kell a gépkocsi forgalmat megcsendesíteni - vélték, ami semmi esetre nem jelenti az autók és buszok kitiltását erről a területről. Természetesen csendesen haladó, "városbarát" buszokra lesz szükség - aki gyakran jár Bécsben, tudja, hogy ilyenek szép számban érintik a bécsi Belváros védett belső területeit is. A személygépkocsik számára a Várkerület két szélén lehetne egy-egy közlekedési sávot biztosítani.
A városnak teljes körű fejlesztési stratégiára van szüksége. Ezzel kapcsolatban Gauder Péter megjegyezte, hogy a város beépítetlen környezetének új, családi házas építkezései hihetetlen költségeket jelentenek a városnak, ugyanakkor nem hoznak nyereséget a város közösségének. Nyugaton ezt régen felismerték: ott a családi házak építőinek gyakran telkük fél vételárát be kell fizetniük az önkormányzat kasszájába. A települések gyakran ezekkel a jelentős összegekkel sem tudják ellensúlyozni a széttelepülés óriási közmű- és közszolgáltatási költségeit. Miért lenne ez éppen Sopronban másképpen?
Okos pénzügyi politikával a Belváros közvetlen környezetében kell olyan területek fejlődését támogatni, melyek kiépülésükkel meglendítik a város egész életét és gazdaságát. Ha ez sikerül, jut majd pénz a családi házas övezetek infrastruktúrájának kiépítésére, a külső területek fejlesztésének támogatására. Egyszóval a pénzügyi eszközöket mindig a fontos beruházásokra kell összpontosítani.
Dr. Mészáros Károly, a Nyugat-magyarországi Egyetem rektor-helyettese arról érdeklődött, el lehet-e vajon helyezni a Deák tér és a II. Rákóczi Ferenc utca közötti tömbbelsőben a tervezett városi könyvtár szomszédságában az egyetem közgazdasági karának új "campusát"? A várostervezők véleménye szerint ez az egész város szempontjából kedvező megoldás lehetne. Így az értékes terület a városfejlesztés legfontosabb akcióterületévé léphetne elő. Kiépítése az egész nyugati városrész látványos gazdagodását hozná magával.
Kis József többek között a Belvárosba vezető hangulatos kis átjárók megjelölését javasolta. Különben honnan tudnák a városunkba érkező turisták, hogy az apró közökön keresztül a város ősi magja egyetlen percen belül megközelíthető. Dr. Szilágyi László is a Belváros elérhetőségének fontosságát hangsúlyozta. Többek részéről felmerült a parkolóházak építésének szükségessége. A bemutatott terv bőségesen számolt ezzel az igénnyel. Dr. Winkler Gábor egyetemi tanár a terveket bírálóként már a regionális tervtanács előtt áttanulmányozta. Örömmel jegyezte meg, hogy az elképzelések a tervtanács óta még egyértelműbbé váltak: az ajánlott fejlesztési stratégia végrehajtható.
A tervek megvalósításához persze mindenekelőtt a képviselők egyetértő támogatására van szükség. Kár, hogy ők nem vettek részt a fórumon. Fontos lenne ugyanis, hogy a városatyák világosan lássák a fejlődés kulcsfeladatait, és reális elképzeléseik legyenek a követendő stratégiáról. A legdöntőbb azonban, hogy bízzanak e célokban, és tegyenek meg mindent megvalósításuk érdekében.

WG