Rovat: KultúrVáros
2001. április 13., péntek 15:26
'Hittük, hogy a kő holnap már nem lesz ott'
Mádl Ferenc köztársasági elnök válaszol Ablonczy László kérdéseire 1. - Édesapám, miért harangoznak olyan szépen?
- kérdezte Ábel.
- Emlékszem a Passiójátékra. Mellettem rázta Júdás egy zacskóban a harminc ezüstöt. Láttuk, hallottuk Pétert, hogy megtagadja Jézust arra a kérdésre, hogy kihez tartozónak vallja magát. A szomszéd Pista játszotta Pétert, és emlékszem, elsírta magát, amikor harmadszor is megtagadta az Urat. Hazatérve, még a feltámadási körmenet előtt, ahová természetesen mind elmentünk, kivikszoltuk kis csizmánkat, új inget kaptunk, leporoltuk a ruhánkat, a kabátunkat. Apánk levett a kéményből egy-két füstölt sonkát, egypár szép szelet kolbászt, az illata szétterjedt az egész lakásban. Ebben az időben már kinyílt az aranyeső az ablak előtt, az udvaron lévő almafák virágoztak vagy elvirágoztak, szóval ránk köszöntött a tavasz, a természet is a feltámadást hirdette... Azután mentünk, most már utoljára, kerepelni és hazahoztuk a harangokat. Visszahoztuk őket Rómából, zúgattuk őket végig a feltámadási körmeneten. Mert a mi dolgunk volt a harangozás is. Ma automatikával működtetik a falusi harangokat is, de akkor mi harangoztunk. Óriási hangerővel szólaltak meg a harangok és felcsendült az orgona hangja, és mindenki énekelte: "Feltámadott e napon..." A sok nehézség és kétségbeesés után eltöltött bennünket a hit: igen, van feltámadás, itt van, visszahoztuk magunknak. És mikor tízen körülültük az asztalt - mert nagyszülőkkel együtt hat testvérrel tízen voltunk az asztalnál -, apánk keresztet vetett a feltámadás utáni vacsora kezdetén és mindenkinek jó étvágyat kívánt, akkor úgy éreztük, hogy rendben van a világ, jól van ez így. Ennek az öröme töltötte el a következő perceket, órákat a vacsoránál. Másnap, vasárnap, templomunk hajnali harangszavára ébredhettünk. Kimehettünk a hátsó kertbe, ahol a tavaszi természet már örvendeztetően jelen volt, és ki-ki megkeresett egy fészket, ahol egy piros tojás, de talán még más is, egy kiscsizma is volt. - "Mi vár reánk? És jön-e még igazság? / Vagy mi leszünk a keresztrefeszített / a nemzetek között? Akkor is középen / áll a kereszt, s ki szenved: Messiás" - írta Babits megrendítő versében "A magyarok Istenéhez". Véres és tragikus történelmi idők következtek. Elnök Úr milyen élményekben élte meg a nemzet golgotás sorsát? - Huszadik századi történelmünk valóban a szenvedés története volt. Átéltük a felebarát árulását, az elhagyatást, a testvérgyilkosságot. Részesei voltunk egy nép elpusztítására tett kísérletnek, s elszenvedői egy hosszú ideig tartó diktatúrának, mely milliók életét s az életben maradtak szabadságát követelte magának. Minden korban, akár ha tragikus vagy nagyszerű sors adatik is a nemzetnek, legfontosabb, hogy az ember a krisztusi tanításokhoz híven cselekedjék, és akármíly nagy baj van, vagy akkor különösen, keresse a "harmadik napot". Meglehet, talán gyakran hivatkozom Babits Mihály oly' sokáig félreértett ars poeticájára, aki így fogalmazott: "Az én szolgálatom: megőrizni népem legtisztább erkölcsi hagyományait, nem engedni, hogy az igazság szelleme elavuljon. A kezdődő barbárság lármája közt ébren tartani a lelkiismeret sajgó nyugtalanságát. Megóvni egy jobb idő számára az emberiesség megvetett eszméit, a szellem és szabadság tiszteletét. Ezek a nemzet igazi szentségei." Mindig alázattal olvasom ezeket a sorokat, s mindig az élmény borzongása fut át rajtam, hogy képes vagyok-e ennek megfelelni. - Jogi pályára készült, miközben a hétköznapokban egyre inkább a jogtalanság lett a törvény. Leghívebb egyházvezetők, papok, s általuk a katolikus, a református és más egyházak megtörése következett a negyvenes évek végén. Krisztusi hitében hogyan élte meg ezt a korszakot? Remélt-e társadalmi és egyházi feltámadást? - Igen, közöttünk élt ez a remény. Ahogy
a természet is hirdeti a feltámadást, úgy hittünk
a társadalom feltámadásában. Tudtunk a Gecsemáné
kertről, az elárultatásról, a harminc ezüstpénzről,
a megtagadásról.
- Az Akadémia munkatársaként, a jogtudomány más területét művelve, az 1956-os forradalmat elfojtó, csőcselékszellemet szító politikában miként élte meg, hogy Pilátusnak is törpék hada ártatlanok sokasága fölött mond halálos ítéletet? - Az emberek egy szebb, jobb élet érdekében, reményében léptek fel 1956-ban, s közülük sokan az életüket áldozták ezért az álomért. Az elbukott forradalom, a megtorlás hónapjainak brutalitása megtörte a nemzetet. A forradalom alatt jelentős, felelős pozíciót viselőknek ugyan megígérték a megbocsátást, de ezt az ígéretet egy mindennél gyalázatosabb és brutálisabb megtorlás követte, a perek és halálos ítéletek sorozata. Az újságok nap mint nap közölték a kivégzéseket, ami lelki beteggé tette az embereket. Engem is, hiszen számos személyes ismerősömet perbe fogták és közülük sokat súlyos ítéletben részesítettek. Tudtunk a folyamatról, és próbáltunk, próbáltam segíteni, valahol valami kegyelmet keresve. Reménytelenül... Mártírhalált halt három ismerősöm is: Brusznyai Árpád, veszprémi gimnáziumi tanár, aki testvéreimnek tanára és nekem is ismerősöm volt. A szomszédunkban élt Mansfeld Péter családja, őt a kezeink közül vitték el. Gyilkosai megvárták, hogy nagykorúvá váljon, s letartóztatása és elítélése után két évvel végezték ki. Rajki Mártont, évfolyamtársam általam is ismert szelíd lelkű édesapját, az Újpesti Forradalmi Tanács ugyancsak közmegbecsülésnek örvendő ügyvédjét választották a Forradalmi Tanács elnökévé. Őt is az úgynevezett BHÖ-1, tehát az államrend megdöntésére irányuló szervezkedés vádjával végezték ki. Emlékezésünket Ők s a többi mártír ezerszer és ezerszer megérdemlik. Nekünk, élőknek, az a kötelességünk, hogy tovább vigyük szabadságszeretetüket, emberségüket. - Hosszabb időt töltött Strasbourgban, s bizonyára nemcsak a híres dómban, hanem tudósi, közéleti feladatai által sokhelyütt járt a nagyvilágban, s imádkozott különböző templomokban, székesegyházakban. A lelki elmélyülésben esztétikai érzések játszanak-e szerepet, amikor egy remekművű építményben, vagy egyszerű templomban vallja meg hitét? - A templomokban egyfajta teljesség áhítata tölt
el. S a megtisztító lelki átlényegülésnek,
a magasabb harmóniában való feloldódásnak
természetes része az áhitatot teremtő környezet.
De engem nem pusztán esztétikai magasztossága által
fog meg akár a legpompázatosabb székesegyház
is. Mert én ezeken a megszentelt helyeken igazán azt érzem
át, hogy Isten házában -
mint felékesített építményben -
a tudomány, a művészet, az ipar és a kézművesség,
a szorgalmas munka teremtő ereje, meg valahogy az ember élete
is megtestesül. A transzcendentális és a profán
mindennapiság: az élet minőségének teljessége.
(Folytatatás következik) Forrás: www.reflap.hu
|