Rovat: KultúrVáros
2001. április 24., kedd 23:58
Máramaros andorrai szemmel - Alain Montané fotókiállítása
Máramaros andorrai szemmel - Alain Montané fotókiállítása Az 1989-1990-es évek eseményei tragikus és szörnyű képet festettek Romániáról.
A Ceausescu-diktatúra bukásának idején a temesvári felkelésről, a boncasztalon
fekvő halott gyermekek, az AIDS-es gyermekotthonokról készült képek sokasága
járta be a világot. Alain Montané andorrai fotóművész ezek láttán gondolt
arra, hogy
abban az országban, amelynek múltjáról, történelméről, az ott
élőkről talán maga sem sokat tudott addig, biztosan más fotózni való is
van. Így vetődött el a fotós a Máramaros vidékére, ahol néhány román falvat
bejárván, megörökítette az ott élő parasztok mindennapjait.
A máramarosi románok életképei nekünk - a Kárpát-medencében élők számára - olyan cserépdarabhoz hasonlíthatók, amelynek egyetlen kis darabja láttán, felismerhetővé válik az egész. Az ezer évvel ezelőtt megalakult állam területén a hegyekben, a dombokon, az erdőségeken helyet kaptak a magyarokétól egészen más életmódot élő népek, akiknek a létének feltétele volt, hogy fent, a Kárpátok ormain megtermelt gyapjút, sajtot, bárányt lent a völgyekben búzáért, kölesért vagy kukoricáért el tudják cserélni. Egymást föltételezték a kultúrák, egymásért-egymásból éltek, egymás termékeivel egészítették ki, gazdagították saját életüket. És minden nép a saját törvényei és saját hagyománya szerint illeszkedett-illeszkedhetett be ebbe az országba, melynek első alkotmányában is elhangzik, hogy gyenge és esendő az egynyelvű és egyszokású ország. Cserge fedi az ülőhelyet, festékes van a szobában kifeszítve, azonos helyről beszerzett cseréptányérok a falakon, ugyanolyan szerszámokkal dolgoznak, szekerekkel járnak: a bemutatott élettér bármelyik részletéből fölfedezhetjük az erdélyi magyar népművészettel való hasonlóságot. Ezek a népek, akik a Kárpát-medencébe jöttek, mind saját maguk előírásai, törvényei szerint élhettek. És ezt nemcsak nekik biztosították, hanem azoknak is, akik idemenekültek - besenyők, hunok, jászok, erdélyi vagy felvidéki szászok -, akik szintén saját törvényeik és hagyományaik szerint élhettek, hiszen már az első Esztergomi Zsinat kimondta (1096), hogy minden templomban olyan nyelven kell imádkozni és tanítást adni, amilyen nyelven értenek. Ide Európa még most sem érkezett el. És minekünk, itt élőknek is már csak a cserépdarabból sejlik fel a valamikori egész mű. A cserépdarabot látva - a gyermekek örömét, a menyasszonytól búcsúzó apát, a Szűz Máriához imádkozó asszonyt, az égre mutató fatemplomot - felsejlik, hogy mit kellene tennünk, mi lenne a helyes. Érezzük, sőt tudjuk, és nem nagyon sikerül. S ahogyan Európa kicsiben Magyarország, úgy Magyarország kicsiben Erdély, ahol először hirdették ki a vallásszabadságot, aminek az eszméjét még most sem tudjuk igazán megvalósítani. Létezik-e még a mai társadalomban az a tolerancia, amely valamikor ezeken a tájakon megengedte, hogy mindenki a saját törvényei szerint éljen, tisztelve a másságot, a másság kifejlődését sem akadályozva? Mi magyarok, másként nézzük ezeket a képeket, mint az andorrariak, mert
mögötte kirajzolódik az összetört cserép, és az erdélyi magyarok megint
másképp nézik, mert ennek a cserépnek a szilánkjaiból nekik - az utóbbi
évtizedekben - egy kicsit több jutott.
|