CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

2001. május 04., péntek 23:45


Tájak és virágok - Nagy Imre István képei a Plaza Galériában

Nagy Imre István: Tájak és virágok

Nagy Imre István Sopron Plaza Galériában május elsején nyílt kiállítását Sz. Nagy Sándor festőművész-restaurátor, a Soproni Képzőművészeti Társaság elnöke nyitotta meg.

A megnyitó beszédből a jelenlévők megtudták, hogy az 1949-ben Fertőrákoson született Nagy Imre István, akinek tanárai Roisz Vilmos és Szarka Árpád voltak, 1995 után kapcsolódott komolyabban a képzőművészeti és alkotói tevékenységhez; tagja a Soproni Képzőművészeti Társaságnak, amelynek minden belföldi és külföldi kiállításán részt vesz.
Jelen cikknek nyilván nem (első sorban) a megnyitó beszédről kellene szólnia, sokkal inkább a kiállításon látható képekről. Ennek ellenére kénytelen vagyok a megnyitó beszédre hivatkozni, illetve abból idézni. Egyrészt azért, mert az abban elhangzottakat olyan festőművész mondta, akiről szakmai felkészültsége révén joggal feltételezhetjük, hogy megállapításaiban képes reális átfogó képet adni a társaságbeli tagtársának műveiről, másrészt azért, mert néha a megnyitó beszédet hallgató szemlélőnek támad olyan szokatlan érzése, hogy nem egészen az, amit hall és az, amit lát.
"Témái: a nyitott széles táj, váltakozó évszakokban, színes gyümölcsök gusztusos tálalásban, de egyszerű megoldással, és virágképek. A képek felületi megmunkálása, fakturális megjelenítése pasztózus, mondhatnám helyenként zamatos. A festő nagyon ügyes, kísérletező munkája során sok új fogásra jött rá, melyeket munkáiban nagyszerűen kamatoztatott" - hangzik el a megnyitó beszédben, és talán valamivel több, mint a szubjektív véleményalkotásból származó véleménykülönbség, hogy az aprólékos munkával megfestett - "mesebeli" tájak, gyümölcsök és virágok - láttán és az elhangzottak hallatán a kreativitás mélységéről és hatóköreiről kezd el gondolkozni a szemlélő.
Azt, hogy miről ismerszik meg az inventív, esetleg innovatív jelleget hordozó alkotás, talán még igen, ám a kreativitás felsőfokát: a gyökeresen újat teremtőt, amely során az alkotó a mű alkotóelemeit teljesen új összefüggésekbe illeszti, legyünk őszinték, senki sem itt fogja keresni.
Arra viszont már választ kaphat a plaza-látogató, hogy mi az, ami az expresszív alkotóképességet a produktívtól megkülönbözteti.
A hely szelleméhez és hagyományaihoz ragaszkodó kiállítás elsődleges célja, hogy a látogató (és vásárló) elégedetten távozzon. A látogató (és vásárló) pedig akkor elégedett, ha azt találta meg a tárlaton, amit keresett, és ez esetben a szervezők is biztosítják, hogy mindig sokan legyenek elégedettek.