CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

2001. május 06., vasárnap 22:54


Józsa Nemes Irén kiállítása az Erdélyi Házban

Józsa Nemes Irén kiállítása az Erdélyi Házban

Józsa Nemes Irén Marosvásárhelyen élő festőművész kiállítását fia, Józsa András nyitotta meg május 6-án a soproni Erdélyi Házban.

Józsa Nemes Irén 1918-ban Erdélyben, a nyárádmenti Bedén született, ahova Marosvásárhelyről az éppen dúló spanyoljárvány miatt húzódott édesanyja.
Később, a tizes évek elejétől a második világháború végéig működő, Gulyás Károly alapította marosvásárhelyi festőiskolában (a háború utáni kolozsvári képzőművészeti akadémiának elődje) Aurel Ciupe és Bordi András tanítványa volt.
A Nagybányára rendszeresen járó Aurel Ciupe onnan új, korszerű szellemet hozott, míg a szigorú korrigálásokkal együtt is a hallgatók saját egyéniségének kibontakozását segítő Bordi András, aki Ciupehoz hasonlóan, Budapesten és Párizsban tanult, európai kitekintéssel rendelkezett.
Józsa Nemes Irén szellemi bölcsőjének és örök ihletőjének mindig a szülőfalu, Bede maradt, a gyermekkorban megismert, a rendtartó, nyárádmenti, székely falu.
Az akkor nyolcvan éves dédmama által megismert hagyományok, hiedelmek, pogány-kort idéző, sokszor ijesztő világa, kitörölhetetlen élménygazdagságával áttételesen ugyan, de meghatározóan hatott Józsa Nemes Irén későbbi művészi világára is.
Képein felfedezhető a régi, rendtartó székely falu, amelyben "mindenki beszélt arról, ha a harmadik faluban valaki hazudott a másiknak", amelyben nem volt zár az ajtókon, mert az ajtó előtt keresztbefordított seprű jelezte, hogy senki sincs otthon, amelyben a faluközösség segítő és összetartó ereje működött.
Józsa Nemes Irén képein, akár az egykori Bedén, megállt az idő.
A kapukon kinti világot képbe fogalmazó kortársakhoz - Nagy Imre, Nagy István, Páll Lajos - képest Józsa Nemes Irén többnyire a lakóházat és környezetét, annak belsejét, a száz éves lábast, kanalat, cserépkancsót, villát, "duzzogó széket", törülközőtartót festi meg.
Formavilágát saját törvényei szerint alakította ki, úgy, hogy abban mégsem akar a természetesen túl terjeszkedni.
Józsa Nemes Nagy Irén nem fogalmaz át semmit és nem értelmezi a látottakat, hanem egymáshoz igazodó szín és fényerők összhangját megteremtve ember- és természetelvűségen alapuló művészi világot tár elénk. Olyan művészi világot, amely a gyermekkorban átélt valós "különös zárt világ" késői tapasztalatokban való leképezése.
Az egymásba mosódó bársonyos hatású barnák-sárgák-kékek tökéletes összhangja, a párás hatású földszínű foltokban megfogalmazott természetes és egyszerű forma- és élményvilág bensőséges és nyugodt hangulatot áraszt.
Képein az összhang és nyugodtság fedezhető fel, amely az alkotó által megélt nyolc évtized alatt a világból leginkább és folyamatosan hiányzott, és amelyet ő a valamikori Bedén megtalált; a székely faluközösségre jellemző becsületesség és tisztesség adta magabiztosság és nyugalom ez, amely kétes értékű divatirányzatok elemeit kiszorító, szülőföld-központú képköltészetté tette Józsa Nemes Irén művészetét.