Rovat: Lélektől lélekig
2001. jĂşnius 06., szerda 19:41
Építeni templomot hittel, felelősséggel
Építeni templomot hittel, felelősséggel Amikor
néhány héttel ezelőtt e lap hasábjain
recenzáltam Lőrincz Zoltán "Ne hagyjátok a
templomot" című remek könyvét, már tudtam,
hogy az abban bemutatott új magyar református templomok ismertetése
mellett felvetett elméleti kérdésekre legalább
egy tartalmas meditáció erejéig vissza kell térnem.
Van a könyvnek ugyanis egy teljesen indokolt kritikai aspektusa is,
amelyet akkor nem volt illő emlegetni, ezúttal azonban már
nem kerülhető el, mivel saját aggályaim is megfogalmazódtak
benne. Közös kérdésünk így szól:
rendben van-e minden a Magyarországon épülő új
református templomok elgondolása, tervezése, megépítése
és berendezése körül? A könyv képeinek
elemzése alapján, melyet személyes tapasztalásaim
is erősítenek, a válasz: nem mindenütt. Nincs
ugyanis kellő arányban az építésre
vállalkozó gyülekezetek tiszteletreméltó
elszánása, anyagi áldozatvállalása,
az állam és az önkormányzatok növekvő
rásegítése, a tervezés és a megépítés
színvonala a létrejött eredménnyel.
Nem gondolom ugyanakkor, hogy egy hetilap lehetőségei
elégségesek a felmerült kérdések érdemi
megtárgyalására, állítások kifejtésére,
érvek és ellenérvek szakszerű csoportosítására,
megvitatására. Azt azonban igen, hogy jelzések érkezzenek
róla.
Mint Sopronban, a Nyugat-magyarországi Egyetemen a szakrális terek belső építészetét tanító professzornak bőséges tapasztalásaim vannak arról, miként vélekednek a templomokról a mai huszonévesek, közöttük mélyen hívők is, s ha tervezőkké érnek, milyen elképzelésekkel lépnének elő. Érdemes volna ebből is tanulnunk. Magam, ezek után, öt kérdést szeretnék
felvetni indításul abban a reményben, hogy akadnak
illetékesek és olvasók, akiknek velük kapcsolatban
gazdagító gondolataik vannak. Biztos vagyok benne, hogy ez
újság is segít ezeket összegyűjteni, majd
az ajánlott konferenciához is kedvet csinálni. Észrevételeim
felsorolása előtt egy korábbi kis írásom
elolvasását ajánlanám, ami akár a templomokkal
kapcsolatos ars-poétikámnak is tekinthető.
Az Isten háza A ház és az ember feltételezik egymást.
Ezek után következzék az az öt résztéma, amelyik mostanában foglalkoztat. 1. A templom - mint a település része A templom - átvitt értelemben - szent test. Konkrét, mindig van valahol. Ami pedig szent, az igaz is, szerepéhez méltó, arányos és szolgálatra született. Vitathatatlanul a legörökebb épülete minden településnek. Örökség. Ekként kötelesség "bánni" vele, hiszen a kisebb településeknek potenciális centruma, a nagyobbaknak minőségi pontja. A templom tehát nem lehet másmilyen, mint amilyen környezetéből kikövetkeztethető. Ha a környezet híján van minden karakternek, akkor viszont karakterteremtőnek kell lennie. Szépsége nem lehet ideges harsányság, magakelletés, egyszerűsége nem fulladhat igénytelenségbe. Célja a hívás, a befogadás, az ölelés, ám eszközei nem lehetnek a napi divat kiszolgáltatottjai. Ugyanakkor jó tudni, hogy a történelem által ránkhagyott és megcsodált templomok a maguk idejében szinte kivétel nélkül mindig a legkorszerűbb építmények voltak, ebben az értelemben "modernek", hiszen a stíluskorok újdonságainak, átváltozásaiknak a templomok lettek a zászlóvivői. Keskeny a mezsgye tehát, melyen az építésznek egyensúlyoznia kell. Erre való a tehetség. A jóakarat és a szorgalom, esetleg az olcsóság önmagában a minőség megszületéséhez nem elegendő. A biztos tudásban, a hittelteli beleélésben van tehát a harmónia biztosítéka. Sem a hagyománytisztelet, sem a modernség nem minőségi, hanem időbeni kategóriák. Az invenciózus mérlegelés és a rendeltetés tisztelete mint módszer vezethet a kétféle megközelítés helyes arányainak létrejöttéhez. Ezért lehet egy ősrégi és egy vadonatúj, modern templom is időtlen, ha felcsillan benne az isteni szikra. A róla való döntés az értők dolga, nem népgyűléseké... Újonnan épült templomaink között sajnos vannak hibásan telepítettek is. Sok a tornyokkal való formai játszadozás, az újfajta családi házak giccsvilágának utánzása tetőkben, ablakokban, lépcsőkben, korlátokban. Gyakori a környezetidegenség, helyenként az a sivárság, ami nem a szegénységből adódik, hanem a szellemtelenségből. Tanácstalanság sejlik fel a dolog mögött, elvesztek a régi kapaszkodók, s az újak nincsenek kibeszélve, objektivizálva. Egészen biztosan szükség volna egy olyan kontroll-fórumra, amelynek jószolgálati működése nem sérti sem a tervezői függetlenséget, sem a gyülekezetek szuverenitását, de közös bölcsességénél fogva hatásfoknövelő lehetne. Sem a nemzeti, sem az egyházi vagyonnak nem szabad méltatlan teljesítményekkel gyarapodnia. Megszervezése sürgető kötelesség. 2. A templom külső és belső formaegysége Ahogy az emberi test belső felépítése és
külső megjelenése szimbiózisban vannak, feltételezik
egymást, a templom is olyan szerkezeti és formai egység,
amelynek részei nem különbözhetnek egymástól.
Egyidőben és egy szellemben kell tehát megtervezni
az egészet, minden részletével együtt, beleértve
berendezéseit és művészeti instrumentumait is.
Akkor is, ha nincs mód egyidejű megvalósításukra.
Minden másfajta középületnél is ennek a
közös szellemű munkának van évezredes szokásrendszere.
Némiképpen jobb a helyzet a régi templomok egységének
megőrzésében, bár találkoztam koronájától
méltatlanul megfosztott szószékkel műemléki
értékű templomban, szószéktől
értelmetlenül elszakított Mózespaddal, szerencsétlen
megoldású padcserékkel, tapintatlan falfesték-színekkel. Megfelelő lelkészi eréllyel elkerülhetők
lehettek volna. A teológiákon ezek tudásminimumát
is meg kellene tanulnia az új lelkésznemzedéknek - legalább
annyira, hogy az ilyen tennivalók végzéséhez
hozzáértő munkatársakat tudjanak választani.
Különösen vonatkozik ez azokra a rekonstrukciókra,
amelyekben az eredeti állapot karakterének megtartása,
de az ésszerű korszerűsítések igénye
egyforma súllyal jelentkezik.
3. A templombelső sokrétű liturgiaszolgálata Többen is megállapították már hozzáértő teológusok, hogy a hazai református templomok többségének hosszanti elrendezései alapvetően a katolikus liturgia számára kedvezőek. Emiatt a református gyülekezeti élet sokfélesége számára egyre kevésbé ideálisak. Mit is jelent ez konkrétan. Az ilyen elrendezéseknél mindig a bejárattal szemben szűkített szélességű és emelt magasságú szentély van, középen az oltáriszentséget tartó oltárral. Manapság már előtte egy másik oltárral is, ahol a miseszertartás szembefordul. Szentélyben van a miséző papság és a ministránsok, valamint az igehirdető hely is. A szentély nem a hívek helye. A padok és a karzatok a szentély felé néznek. Ez a MI (a papság) és a TI (a hívek) elrendezés-típusa. A reformáció idejében, amikor sok katolikus templom alakult át reformátussá, a sákramentumok kiszolgálási helye a szentély elé került, a szentélybe padok készültek, szemben a templomtér padjaival, oldalra került a szószék és a Mózespad, vele szemben a presbiterek és az elöljárók padjai. A MI (az egész gyülekezet) elrendezése vált tehát általánossá. Középen az igehirdetés, körülötte a gyülekezet, közvetlen kapcsolatba, szemben egymással, szellemi dialógusban és kölcsönös figyelemben. Ez a legváltozatosabban használható református alaprajzi etalon. Mégis egymásután épülnek azok a templomok, ahol az osztályterem karakterű alaprajzok vissza-visszatérnek, és lemondanak a hívek egymás felé fordulásának lelki többletéről. Ahol mindenki aktív résztvevő lehet és egyenrangú. A század első harmadától kezdve egyre-másra kezdtek épülni azok az új templomok, ahol az Úrasztala közé szervezett istentiszteleti rendet hat és nyolcszögletű, centrális terek határolták, létrehozva azt a sztenderdet, amiben az igehirdetés, a keresztelés és esküvő, a konfirmáció és az úrvacsora, énekes és kórusalkalmak, ünnepélyek és különféle konferenciák egyaránt megfelelő helyet kaphattak. Kicsit kevés ezeknek a példáknak a követése. Sajnos előfordulnak olyan esetek is, ahol új centrális
teret egyirányba néző padokkal bútoroznak be,
óriási helyveszteségekkel. S ha már a padoknál
tartunk: ez a legkötöttebb üléstípus. És
a legkényelmetlenebb. Kísérletet kellene tenni olyan
színvonalas megoldású rövidpadok vagy karosszékek
tervezésére, melyeknek könnyű mozgatásával
a különféle igényű egyházi alkalmakra
a berendezés átcsoportosítható. A nem szigorúan
istentiszteleti alkalmak például nyilvánvalóan
más igényeket támasztanak. Vonatkozik ez a karzatok
üléshelyeinek mobilizálhatóságára
is, hiszen egy kórushangverseny, vagy szakrális tematikájú
kiállítás rendezésének lehetősége
egyre reálisabb kívánalom. Szerencsére erre
is van szándék, sőt követhető példa
is.
4. A templomterek művészeteket befogadó lehetőségei A református templomok belső tereinek végletes
leegyszerűsítése olyan korban vált általánossá,
amikor a keresztény templomokat színházi díszleteket
is felülmúló gazdagság és pompa jellemezte,
s a festett képek és faragott szobrok harsánysága,
szuggesztivitása ellene fordult a meghitt imádság
és elmélyülés vágyának. Amikor
már a falakon önmagával kezdett el találkozni
az ember, nem az Istennel. Az ettől való határozott
elhatárolódás szükségszerű volt.
Az évszázadok folytán azonban e logikus lépéssel
egyidőben mintha túlzásba vittük volna a művészet
kiűzetését templomainkból.
5. Együtt a templomban Istennel és egymással Igazán nem a pesszimizmus beszél belőlem akkor, ha
azt mondom, hogy a láthatóan nem bővülő
kulturális és művészeti infrastruktúra
- különösen a kisebb településeken - nagy mértékben
hozzájárul a lelki elsivárosodáshoz, és
növeli az Istentől való távolságtartás
jellegzetes gyakorlatát. Különösen a fiatalabb generációk
világában.
Reménykedve várom az ajánlott gondolatcserét. Magam mindent megteszek, hogy létrejöjjön, és eredményeképpen olyan ajánlások születhessenek, amelyeket építészek és építtetők egyaránt használhatnak mindannyiunk örömére, hasznára és Isten dicsőségére. Fekete György
|