CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Soproni Ünnepi Hetek

2001. június 24., vasárnap 14:22


Festőterem: Péreli Zsuzsa képzőművész kiállítása

Festőterem: Péreli Zsuzsa képzőművész kiállítása

Péreli Zsuzsa képzőművész Kárpitok, dekollázsok című, a művész három évtizedes munkásságát felölelő kiállítását a soproni Festőteremben Wehner Tibor művészettörténész nyitotta meg.

Péreli Zsuzsa a magyar textilművészetet gyökeresen megváltoztató forrongások - az anyag szétbontásának, a szövés felfejtésének - időszakában indult el pályáján, akkor, amikor a textilművészetben a konvencionális technikákat igyekeztek kiszorítani a térbe kilépő, három dimenziós megfogalmazások.
Akkor, a hetvenes évek közepén és ma is a különféle irányzatok és divatok között (és ellenére) Péreli Zsuzsa megmaradt a kárpitszövés több évszázados, hagyományos technikája mellett.
Gobelint szőni az őrült sebességek - a computergrafika, a fotó, a villogó képek - világában hatalmas luxus; és ennél sokkal több: aki ebben a korban felvállalja azt, hogy a gobelinen át fejezi ki magát, az a korszak elembertelenedett túlgyorsultságával helyezkedik szembe, úgy, hogy ő maga válik úrrá az időn, azt a maga teljességében éli meg. És nem ez az igazi művészet egyik ismérve?
Az évszázadokra visszavezethető, hagyományos gobelintechnika és a huszadik században kibontakozó képépítő módszer ötvöződése úgy jelenik meg a Péreli-kárpitokon, hogy a művész alkotásaiban meg-megbomlik a szövedék; a síkok szabályos formátumában talált tárgyak, kiegészítő anyagok szervesülnek textilművé.
A textil síkjából kilépő tárgyak nem applikálva, hanem szövés közben, a francia gobelin-technikával válnak szervesen el- és leválaszthatatlan alkotórészévé a műnek, úgy, hogy minden "idegen anyag", ami a kárpiton megjelenik, mindig és kizárólag a lényeget szolgálja.
És ez egyik leglényegesebb vonása Péreli Zsuzsa művészetének - a dekorativitás és a mellbevágás, a hatásvadászat és a meghökkentés felületességének hiánya, vagyis egyszerűen: az őszinteség. Péreli falikárpitjai olyan - a gobelin technikájára is jellemző - témavilágot feltételeznek, amely nem csak pillanatnyi aktualitásában, mondhatnánk nem divatjában hat.
A művész az idő és sebesség összefüggésében egyik vagy másik paraméterre hatva, egyszerre - konkrétan és átvitt értelemben is - több síkban láttatja a világot.
A falikárpitok mellett a soproni tárlaton láthatók a dekollázsok; ezek a kollázs és a montázs egyik különleges egymásra ragasztott, majd megmunkált kép- és szöveg nyomatok - papír alakokat formázó domborművekkel kiegészült - különleges hatású együttesei: elvontságukban intellektuális képi üzenetek.
A kiállításon a szakrális - ikonokra utaló - munkák mellett megtalálhatók a régi fotók atmoszféráját, egy-egy értékes, kimerevített pillanat megragadásával a békeidők hangulatát idéző kompozíciók, különös tájidézések, amelyek egy rég letűnt korról szólnak; ám korántsem ez a nosztalgikus koridézés a végső küldetésük. A művek gondolatiságára, érzelmi töltetére a líraiság, a nosztalgia, a béke, az idill akkor lenne jellemző, ha nem működnének minduntalan azok a jelenbe vezető visszacsatolások, amelyekben felfedezzük a hétköznapiságot, a földhözragadottságot, a tehetetlenséget és ingatagságokat, a békés pillanatok törékenységét.
"Beleszőttél, ott élünk a képeken" - szólt Tolcsvay László személyes hangvételű, lírai dala a megnyitón, mi pedig az aranymezőben lebegő, a feketén tátongó, lakatlan épülettömbök fölötti angyal arcában, a kidobott tárgyaink által övezett szeméttáj látványában, a régi fotográfiáról a mába kitekintő tekintetekben magunkat véljük felfedezni Péreli Zsuzsa falikárpitjaiban, és egy pillanatra megdöbbenünk azon, amilyenné a jelenkor valóságát tettük.
A változtatás-változás lehetősége - akár a felcsillanó aranyfonál - pedig szintén ott rejlik, organikusan beleszőve - felfedezésre várva - Péreli Zsuzsa minden alkotásában.

Péreli Zsuzsa képzőművész kiállítása megtekinthető július 31-ig naponta 10 és 18 óra között a Sopron, Petőfi tér 8. szám alatti Festőteremben.