Rovat: KultúrVáros
2001. július 26., csütörtök 22:43
Munkácsy Krisztus-trilógiája
Munkácsy Krisztus-trilógiája Tudjuk, hogy a debreceni Déri Múzeum különtermében látható három gyönyörű festmény közül kettő itteni sorsa kétséges, kérdéses. Tudható, mert egyre többet hallhatunk erről a televízióban, a rádióban: nyilatkoznak városvezetők, minisztériumi tisztségviselők, sőt, maga a kulturális miniszter is; agitálnak, tájékoztatnak a festmények itthon tartására, annak megszervezésére alakult kuratórium tagjai, egyáltalán: valamit nagyon sokan tudnak erről a helyinek, debreceninek korántsem nevezhető művelődési gondról, de eleget mégsem, beszélnünk erről hát talán nem fölösleges. Friss az emlék, pár hetes. A debreceni Nagyerdőbe bújt Művésztelep egyik
lakásában, a képekkel körberakott, finoman festékszagú
műteremben Bényi Árpád festőmővésszel,
ama kuratórium vezetőjével cserélgettük
ki eszméinket, elképzeléseinket, ötleteinket
arról: hogyan, miből, miképpen lehetne megszerezni
azt a háromszázmillió forintot, amellyel a két,
magántulajdonban lévő, a Déri Múzeumba
csupán letétbe adott festmény egyike, a letéti
idő végét járó Golgota megvásárolható
volna. S itthon tartható: örök időkre. Az ötletek
némelyike már akkor irreálisnak látszott, amolyan
próbálkozásnak, kapkodásnak a vízből
felbukkanni nem akaró szalmaszál után. Képeslapokat
kellene nyomtatni, bőkezű nyomdában, s eladni, külföldön
is. De ez hosszú idő, meg százezres lapmennyiség,
s akármilyen bőkezű a nyomda, jócskán
kérne a bevételből, vissza, a költségeire.
S hogyan lehetne súlyos vám
nélkül külföldre szállítani, s
ott ki árulná, hol, s árusítaná-e ingyen?
És itthon? Vásárolnák az emberek?
Akik valószínűleg soha nem látták még
a múzeumban tündöklő, gyönyörű
képeket.
Mondhatnánk persze: vigyék, ha azt gondolják, van még egy ország, a festő szülőhazáján kívül, ahol háromszázmilliót adnak egy Munkácsy-képért (hiszen az összeg valójában csak az egyik kép ára), de ez rossz, barbár mondat volna, talán nem is igaz; vagy mondhatnánk, dühösebben: vigyék, ha ez az ország, ez a kulturális kormányzat nem képes erre az ügyre az ország költségvetésében potom összegnek számító háromszázmilliót rászánni. Hogyha hagyná elvitetni az egyik legnagyobb magyar festő képét, képeit, ha közönnyel tudná nézni! De ez meg demagóg mondat, ami persze tovább gyűrhető, borzolható: épp erre nem jut, annyi másra jut, de talán ez sem igaz. És hát ez nem a dac, meg a gyerekes düh helye. Ez most a reklám helye. Nem tudom már, hol hangzott el a meghökkentő javaslat, televízióban, rádióban, de elhangzott, s roppant logikusnak tetszett. Sőt, annál többnek is: kivitelezhetőnek. Elmondjuk: csak előbb azt, mi is az a három kép, Munkácsy Mihály Krisztus-trilógiája, amelyről beszélünk, s melynek két képe végnapjait (hónapjait) éli a Déri Múzeumban. S melyeket együtt látni, ott, a múzeum szép, meghitt hangulatú termében, különleges élmény hívők s csupán festészetszeretők számára egyaránt. A Krisztus Pilátus előtt című kép
1881-ben készült el, 1995-ben kapta meg Debrecen, letétbe,
a kanadai tulajdonostól, 2000-ig: most van egy kis kifizetési
haladék. A kép bemutatója 1881 húsvétján
volt Párizsban, a nemes műgyűjtő és
menedzser, Karl Sedelmeyer palotájában. Óriási
sikerrel: a siker a bécsi, budapesti, angliai bemutatókon
s a többi, összesen húsz nagy-britanniai városban
hasonlóképpen hatalmas. A festmény 1886-ban, festőjével
együtt Amerikába utazott, a művész hat héten
át különböző városokban dolgozott,
portrékat festett.
A másik kép, a Golgota 1884 húsvétjára
készült el, akkor a párizsi mecénás, Sedelmeyer,
visszahozatta a Krisztus Pilátus előtt-öt Skóciából,
és a párizsi palota udvarán mutatta be, együtt
a kettőt, a közönségnek. (Érdekes adalék:
az eseményt Maupassant is megörökítette a Szépfiú
című regényében.) 1884 szeptemberében
Budapesten is bemutatták a képet: s ekkor történt
az első képvásárlási, ám kudarccal
végződő kísérlet. A magyar egyházi
vezetők pénzgyűjtési buzgalma eredménytelen
volt, Sedelmeyer túl magas árat szabott a két képért,
továbbvitette a Golgotát: előbb egy európai
bemutató körútra, majd ez a mű is New Yorkban
kötött ki, s vásárolta meg ezt is John Wanamaker.
A Golgota megvásárlása a sürgetőbb feladat, a Krisztus Pilátus előtt talán a Máltai Szeretetszolgálat segítségével örökös letétben maradhat Magyarországon: ha valami közbe nem jön, s ha ez egyáltalán még így igaz. A trilógia egyetlen képe, a legismertebb, az Ecce homo,
amelynek a sorsa biztos, Déri Frigyes ajándékaként
jutott a múzeumba, örök időkre: de korántsem
zökkenőmentes úton. A Krisztus-sorozat két festménye
már évek óta Philadelphiában volt, amikor Munkácsy
hozzákezdett az Ecce homo megfestéséhez. Mondják,
Krisztus arcában a már nagybeteg, szenvedő Munkácsy
arcvonásaira is ismerhetünk. A kép 1896-ban készült
el, Budapesten, a millennáris kiállításon mutatták
be, majd a festmény elindult bécsi, brüsszeli, angliai
és írországi bemutató körútjára.
(Másik irodalmi adalék: 1899-ben Dublinban látta,
majd írta meg az élményt James Joyce.) A kép
azután Amerikába is eljutott, de ahogy a mű élettörténetét
ismertető szövegben olvashatjuk: “nem találkozhatott
a két előző festménnyel”. 1914-ben Velencében
volt az Ecce homo, azután ismét Budapesten mutatták
be.
Ekkor tűnt fel Déri Frigyes, aki akkor kereskedelmi tanácsosként
Bécsben élt, és 76 ezer aranykoronáért
megvásárolta az Ecce homo-t. 1924, vagyis Déri Frigyes
halála után a festmény Déri óriási
művelődéstörténeti hagyatékának
részeként Debrecenbe került. 1930-ban építettek
a számára egy tetővilágításos
különtermet: a kép azóta ezen a helyen látható.
Az 1993-ban (ideiglenesen) hazakerült Golgota és a két
évvel később megérkezett Krisztus Pilátus
előtt az Ecce homo két oldalán kapott helyet. Aligha
van még egy képtár a világon, ahol három
ilyen, méreteiben is lenyűgöző, hatalmas festmény
mutatná be a krisztusi szenvedéstörténet megrendítő
stációit az elítéltetéstől a
kereszthalálig.
Az az ötlet pedig, az a roppant egyszerű és kivitelezhető gondolat így hangzott: ha minden magyar állampolgár csupán harminc forintot adna - mienk maradhatna a kép. Jó: minden magyar állampolgár nem ad. Mert van, aki semmit, soha, semmiért, senkinek, egy fillért
sem, legyen neki annyi, hogy Dunát rekeszthetne vele.
Lehetetlen volna? Egy doboz kávé, két-három sör, pár fagylalt ára? S annyi formája van már ennek: közintézmények, boltok, patikák, bankok, iskolák, kulturális középületek, mozik, színházak előcsarnokaiban, termeiben, ajtajában, templomok kapujában hány helyen láthatók a kis, pénzgyűjtő üveggömbök, perselyek, melyekbe pár forintot bedobhat az arra járó. Reggel kiteszik, este beveszik, számtalan példa mutatja már, hogy járható ez az út. Talán elég érett már ez a nép ehhez, s talán van benne annyi adakozó kedv, hogy művészetpártoló forintokat is áldozzon a sajátjából. Nem, valóban nem hal bele senki, ha a két festményt kiviszik az országból. Valóban: ez egy népnek nem élethalál kérdése. De bizonyos, hogy szegényebbek lennénk nélkülük. A kulturális, művészeti érték is népgazdagító érték. Próbát tenni, hogy sikerül-e, most, harmadjára, mindenesetre érdemes volna. Cs. Nagy Ibolya
(Képek: hungart.euroweb.hu) |