CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

2001. augusztus 04., szombat 00:58


Kulcsár Béla (1929-1976) emlékkiállítása

Kulcsár Béla (1929-1976) emlékkiállítása

Egy korszak, egy város, egy kisebbség sors-metaforáját hordozzák Kulcsár Béla művei, és amibe azok kerültek, a művész élete maga.
A hatvanas, hetvenes évek nagy képzőművészeti virágzásának korában az egyik leggazdagabb "képtáras" hagyományokkal rendelkező városban próbált Kulcsár Béla nemzedéke szakmai hitelességgel és fegyelemmel, a modern iránti érzékenységgel és felelőséggel, a képírás megtartó erejébe vetett hittel a szocreál, művészeteket megroppantó ideológiájával szembehelyezkedve alkotni.
Negyvenhét éves volt Kulcsár Béla, amikor az agyagfalvi 1848-as emlékmű körüli újabb megrendelésre szállítandó történelemhamisításhoz kapcsolódó politikai vita és feszültségek folytán "meghasadt a szíve".

Kulcsár Béla 1948 és 1955 között Kolozsváron végezte szobrászati tanulmányait. A sorstól kapott igen rövid földi élete során a kezdeti szobrászati sikerek sorozatát 1967-ben először szakítja meg első szívinfarktusa.
A monumentális térplasztikától "eltiltva", ettől az időszaktól kezdve fordul a művész intenzíven a festészet felé.
E rövid, és nehéz gondolatokból álló bevezető mindenképpen megmagyarázza Kulcsár Béla "szobrászi festészetét": képeinek jól megkomponált szerkezeti egységét, a vonalak egyre átfogóbb egységekbe kapcsolódását. Nem kérdés, hogy festészetének miért visszatérő motívuma az előtérben elhelyezkedő rácsszerkezet, és hogy képeire miért a tértagoló, konstruáló megfogalmazások a jellemzők.
Rácsok mögül szemléli a világot: a várost, az erdőt, a tájat.
Képei vonalakkal, színekkel körülírt szobortervekre asszociáciálnak. A színnel és fénnyel való modellálás korszakán túljutva, igen hamar sajátos színvilágra lel a művész. Az erőteljes, gazdagon árnyalt színek szintén felboríthatatlanul egyensúlyos szerkezetek részeiként alkotnak szerves egységet.
Kulcsár Béla színeinek fénye van, belülről világítják meg a képeket, amelyek elvont, öntörvényű alkotásokként teszik teljes jogú festőművésszé alkotójukat.
A nagyformátumú térszobrász-tehetség még 1975-ben megalkotja a marosvásárhelyi színházépület mértanias szerkezetű új terére az alapvetően szecessziós környezeti hagyományokkal is összecsengő, pozitív és negatív formákból álló szoborcsoportját.
Azután meg nemsokára, az említett agyagfalvi relief "vizionálását" követően elmegy.
Mert, mint az azóta szintén elment Székely János is megírta:
"Elmennek a jobbak, minél jobbak, annál korábban elmennek (talán, mert jók lévén jobban lelkükre veszik a világot)…"
Kulcsár Béla gyűjteményes emlékkiállítása augusztus 25-ig, hétköznapokon 10-15 óra között tekinthető meg a soproni, Fövényverem u. 15. szám alatti Erdélyi Házban.