Rovat: Borváros
2001. augusztus 17., péntek 14:47
Három nagyarany a leghűségesebb városban, Sopronban
Három nagyarany a leghűségesebb városban, SopronbanA Soproni borvidék fővárosában 2001. augusztus
10-én osztották ki a hagyományos borvidéki borverseny díjait.
A 191 nevezett tétel kóstolása
után három nagyarany, harmincöt arany, kilencvenhét ezüst harmincnyolc
bronz minősítést adományoztak a bírálók. A minősítést nem szerzett 16 okleveles
boron kívül mindössze kettő tétel nem érte el az oklevélhez szükséges 15
pontot.
Több mint félszáz gazdapolgár és szakértő gyülekezett pénteken este a Lövérekben a Hotel Szieszta különtermében. Nem tüntetésre készültek hanem csendes izgalommal arra vártak vajon hogyan minősítette idén boraikat a Soproni Borvidék Borversenyének zsűrije. Az 59 termelő által nevezett
191 tétel bírálatára június 20-án került sor, az ünnepélyes eredményhirdetésre
nyár derekán / picit későn / augusztus 10-én.
A 27 fehér, 14 rozé és 150 vörösbor 16%-a nagyarany,
18,3%-a arany, 50,5%-a ezüst, 19,8%-a bronz minősítést szerzett. A maradék
8,3%-ot oklevéllel jutalmazták. 1,5% nem érte el az oklevél kategóriát sem.
Molnár Tibor a Soproni Borvidék
Hegyközségi Tanács elnöke bevezetője után Dr. Gimesi Szabolcs a Magyar
Szőlő- és Borvárosok Egyesületének elnöke köszöntötte a gazdákat. Beszédében
külön említette, hogy napjainkban az értékesítés fontos tényezőjévé vált
az, hogy a termelő tudjon beszélni a termékéről, annak előállításáról és
minőségéről.
Lakatos András az Agroinvest
tanácsadója hazánk nemzetközi hírű szőlésze a jelenlegi világ trendekre
hívta fel a figyelmet. Említette, hogy van magyar cég, amely Franciaországba
is szállít hazai bort, így a lehetetlennek tűnő dolgok is megvalósulhatnak,
ha a minőségi termelés mennyiségben is érvényre jut. Természetesen ez csak
egy olyan gazdasági környezetben lehetséges, ahol a szőlőtermelők munkájuknak
köszönhetően jómódúak lesznek, és az állam a telepítéshez a műveléshez,
a feldolgozáshoz, az értékesítéshez és a ma már nélkülözhetetlen marketinghez
is az eddigieknél nagyságrenddel nagyobb támogatást nyújt. Érdekesség,
hogy 2000-ben az állam 183 millió forintot fordított az ágazat marketingjére,
míg ha annyit fordított volna, mint a Dél–Afrikai Köztársaság, akkor ez a szám 7.3 milliárd
lenne. Ma 12 dollár jut 1 hektár marketingjére Magyarországon.
A nagyobb anyagi ráfordítások
csak akkor növelik a hatékonyságot, ha a gazdák folyamatosan képzik magukat,
elsajátítják a legújabb tudományos eredményeket, és stratégián nyugvó tudás
alapú gazdálkodást folytatnak.
Egresits József, a BASF szakértője a borvidéken már
több éve alkalmazott növényvédelmi technológiáról kiemelt módon a lisztharmat
/Uncinula necator/ elleni védekezésről szólt.
Ferencz Vilmos a BASF szaktanácsadója
az ország más borvidékein érzékelhető fertőzésekről számolt be. Egy mondatban
reagált Lakatos András előadására megemlítve, hogy a Szekszárdi borvidéken
a gazdák külön marketing alapot hoztak létre.
Sásdi István, a Vincellér-ház
növényvédelmi szakértője a Soproni borvidéken beállított kísérletről tájékoztatta
a hallgatókat.
Eddig az idei évben 60 ezer forint volt a növényvédelmi
ráfordítás hektáronként.
Az előadások után a díjak, az oklevelek és a különdíjak átadására került sor, majd borkóstoló és egy közös vacsora zárta az
ünnepélyt.
/ Rövid időn belül közöljük a Soproni Borvidék Borversenyének
teljes eredménylistáját /
|