CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Nyugati Kapu

2001. augusztus 21., kedd 08:47


Beszélgetés Kuslits Tiborral, Sopron főépítészével

Belvárosképi változások

Belvárosképi változások
Beszélgetés Kuslits Tiborral, Sopron főépítészével

Képzeljünk el egy autók nélküli, füst- és zajmentes belvárost! A Várkerületről a forgalmat külső gyűrű vezeti el, kereskedelmi és vendéglátói, valamint kulturális zóna jelenti a városközpontot, ahol (tíz-tizenöt esztendő múlva) szinte a nap huszonnégy órájában zajlik az élet… A város szívének rehabilitációjáról és felújításáról, egy európaibb belvárosról beszélgettünk Kuslits Tiborral, Sopron főépítészével.

– Nem egyszerűen a belváros felújítását, hanem a szabályozási tervét és helyi építési szabályozását dolgoztattuk ki. Ezeket júniusban fogadta el a közgyűlés. Magában foglalják a terület építési tevékenységének szabályozását, továbbá bizonyos fejlesztési elképzeléseket. Természetesen ebbe beleérthetjük a belváros rehabilitációját, illetve egyfajta új arculat létrehozását is.
– Miről van szó?
–  Kísérletet tettünk a Várkerület közlekedési szerepének átgondolására. A távlati cél az, hogy ezen a területen valamiféle forgalomcsillapítás legyen. Ha pedig ennek a közlekedési alternatívája kialakul, akkor a hangsúly egy gyalogos zónára kerül. Fontos továbbá, hogy teret adjunk a minőségi kereskedelemnek és vendéglátásnak. Van azután ennek a városrésznek egyfajta kulturális küldetése. A belvárost egy észak-déli tengely funkcionálisan kettéosztja. A tervek szerint a keleti fele inkább kereskedelmi jellegű, például a Füredi sétány környéke, a másik fele pedig inkább kulturális jellegű. Ide a konferencia-központ, a színház, a Festőterem mellett egyéb kulturális intézmények tartoznának. Tehát a fejlesztéseket úgy kell ösztönöznünk, kialakítanunk, hogy ezeket a trendeket folytassák.
– Mit kell értenünk a huszonnégy órás belváros alatt?
– Természetesen és hangsúlyosan a belváros élővé tételét. Ennek a területnek olyan kiváló építészeti adottságai, olyan értékes épületei vannak, hogy jó lenne, ha élet költözne be a falak közé. Nemcsak délelőtt kilenc és délután négy óra között, hanem este is, akár az éjszakai órákig. Ugyancsak tervezzük az egyetem közelebb „hozatalát” a belvároshoz. A hallgatók talán képesek egy kicsit jobban feléleszteni a városközpontot.
– A munkákat hogyan hangolják össze a műemlékek megőrzésével?
– Nagyon alaposan és körültekintően, hiszen ha a fejlesztések lerombolják azt, ami igazából a valódi vonzerőt jelenti, akkor az egész folyamat értelmét veszti. Az apró lépésekként megtett átépítés éppen ezeket az értékeket védi, teszi még hozzáférhetőbbé.
– Mi okozhatja a legnagyobb nehézséget?
– Véleményem szerint a közlekedés szervezése. Azután a belváros lakásainak funkcionális átalakítása sem lesz egyszerű dolog. A legnagyobb problémának mindenféleképpen a közlekedést és a parkolást érzem.
– Hol lesz a Várkerület forgalmát elvezető külső gyűrű?
– A helyén még a szakemberek is vitatkoznak. Az elképzelt gyűrűnek a jobb oldali fele nagyjából létezik, a Híd utcával kezdődik és a Csengeryn zár vissza. Gondjaink a másik oldalon vannak, hiszen a Patak utca felől egy gyűrű visszazárása meglehetősen bonyolultnak látszik. Ott csak bizonyos áldozatokkal lehet megoldani ezt a problémát, de ez a kulcsa annak, hogy a belváros közlekedési terhéből valamit levegyünk.
– Milyen elképzelések vannak a tömegközlekedéssel kapcsolatban?
– Mindez egyelőre részletkérdés. Nyilvánvalóan a közlekedést átvevő vonalakra kerül. Vannak más példák is. Budapesten a Rádai utcának egy jelentős szakaszát gyalogos utcává alakították át, ennek ellenére egy kisméretű, környezetbarát autóbusz ezen a részen is áthalad, persze csökkentett sebességgel. Ez egy kicsit a közterületnek – mint színpadnak – a hangulatához is hozzátartozik – mondta Kuslits Tibor.

Gibicsár Éva