Csöndes kiáltvány a vesztesekért
Csöndes kiáltvány a vesztesekért
Egy
igen jól sikerült előadóestről kellene
most írnom. Az előadás kapcsán pedig arról
a Meister Éváról, aki Sopronban Kocsis István
Árva Bethlen Katá-ja után az Erdélyi Házban
igen színvonalas művészi teljesítményt
nyújtva mutatta be a Csöndes kiáltvány a vesztesekért
című
összeállítást. Soproni előadása
után tényleg arról a Meister Éváról
kellene első sorban szólni, akinek fellépéseihez
egy-egy kettős szereposztású darab műsorra tűzésekor
- a valamikori - Marosvásárhely igényes színházi
közönsége sokszor igazította esti programját.
Meister Éva színművésznő
- annak, aki eddig őt nem látta volna - ezúttal is
sokadszorra megmutatta, hogy mire képes egy profi művész.
Az előadásról kellene szólnia az írásnak,
mert az előadó játékán mindaz lemérhető
volt, ami megtanítható és megtanulható a színész mesterségből; mint ahogyan az is, ami nem.
Az előadóművészről
kellene az írásnak szólnia, arról, aki a nem
színpadi - sőt zavaró - körülmények
között is a nézőt a maga lelke rezdülései
szerint formálja és helyezi nem a külső, hanem
a belső szemlélő különböző állapotaiba.
Az átélés mélysége és milyensége,
és a többrétegű játék közötti
egyensúly megteremtése által hiteles Meister Éva
előadása. Még akkor is, amikor a szomszédból
áthallatszó ütemes döngetésre - akaratlanul
- rezonál a jajkiáltás, mintegy túlharsogva
és "művészivé" lényegítve a feltehetően
kőműves(?) munka zajait.
Az igazán jó alkotások nem
zárják le azt a témát, amiről szólnak,
semmire sem adnak kizárólagos és egyetlen létező
választ és megoldást.
Meister Éva előadóestje - amelyet
az ismert erdélyi származású író,
többkötetes szerző - Molnár H. Lajos állított
össze és rendezett, a fenti - maga a rendező által
is megfogalmazott - szempont szerint (is) jó előadás.
Az előadáson elsőnek hangzik el Szőcs Kálmán
Csöndes kiáltvány-a, utolsónak pedig
Székely
János vesztesekről szóló verse. E két
mű "összeillesztéséből" keletkező
címbéli feszültség végigkíséri
az összeállítást.
A soproniak a közelmúltban író-olvasó
találkozón ismerhették meg Molnár H. Lajost.
A jelenleg Szolnokon élő író ezúttal
- ismert és szintén erdélyi származású
alkotók (Kovács András Ferenc, Csiki László, Szőcs
Géza)hozzá (és még nagyon sokakhoz)
hasonló módon megélt és megírt - "két
hazára árva" életérzés színpadi
megfogalmazására vállalkozott; arra, hogy milyen helyzet az, amely a "mi földünk,
a mi hazánk"-ból menekülésre
készethet valakit, és utána milyen érzés immár
másodszorra és véglegesen is hazátlanná
válni.
A kérdés dramaturgiai megválaszolása Molnár
H. Lajos rendezésében (szándékosan?) pesszimistára
sikeredett.
Az előadás záróakkordjaiban, Székely
János megfogalmazásában az évezredek óta
folyamatosan elszenvedett veszteségek, vereségek pozitívumként
való értékelése - túlélési
stratégia (ideológia?) formájában - abszurd
bukfenccel találja ki, hogy vesztesnek lenni tulajdonképpen
nagyszerű dolog. Nem érdemes győzni, mert a győztes
igaza meghal, tehát tulajdonképpen mindig az győz
igazán, aki veszít.
Az igazán jó alkotások nem zárnak le végérvényesen
semmit.
Németországban sok helyen bemutatták
a műsort, és - mint a rendező mondja - a Magyarországról
disszidált magyarok tökéletesen értették,
érezték azt, amiről az egész szól, hiszen
az ő esetükben az alapszituáció ugyanaz volt.
Némileg más perspektívából
szemléli Molnár H. Lajos folyamatos otthon-, és hazakeresését,
az, aki eddig megjelent műveit
ismeri, azokat, amelyekben kíméletlenül és
keresetlenül mondja a maga igazát. Sokak számára
teremtett kényelmetlen helyzetet Molnár H. Lajos Erdélyben
(és utána Magyarországon) megjelent könyveivel,
azokban kimondott igazságával, amely - közhely ugyan, de
- nehezen elviselhető.
Az igazán jó alkotások nem zárnak
le végérvényesen semmit?
A Csöndes kiáltvány a vesztesekért
előadás - a szerzők, rendező, előadó
és a közönség - mint befogadó - "közös
alkotásaként" mégis végső konklúziót
sugall.
A hazáját elhagyni kényszerülő,
a megalkuvás, a középszerűség elől
menekülő számára elviselhetetlen helyzetet teremt
annak felismerése, hogy vándorlása végcéljánál
- kokárdásan díszítetten - de választott-keresett
(?) hazájában ugyanazt a jól ismert helyzetet találja. Vesztessé
válik újból az ember. Örüljön neki,
üzeni az előadás, ha már úgysincs más
választása.
Vesztessé egy folyamat során válik
az ember.
Tehát a Csöndes kiáltvány a vesztesekért
mégis csak végérvényesen lezárt valamit.
"A kérdés végső soron az: vajon mi magunk
tesszük-e olyanná a világot, amilyent megérdemlünk,
és nem csak elvek, eszmények, zsarnokságok teremtményei,
egyúttal alattvalói vagyunk?" - kérdezhetnénk
Csiki Lászlóval, aki ezeket a szavakat éppen Molnár
H. Lajos Volt egyszer egy udvar című könyvének
előszavában írja.
Én meg azt kérdezem, hogy miért
nem kaphatta meg a Csendes kiáltvány a vesztesekért
"szereplője" azt az lehetőséget, hogy alakítani
tudja azt a világot, amelyet tulajdonképpen mégiscsak
ő választott, amelyet ő választhatott.
Miért nem kapta meg azt az esélyt, hogy ne csupán
elszenvedője, hanem alakítója legyen a valóságnak.
Akarjon alakítója lenni annak a valóságnak,
amelybe került, amelyben van, és ne csak keresse azt, amit kigondolt,
elképzelt magának; alakítója legyen a történéseknek, ha akarja,
ha meri és főleg, ha értelmét látja.
Mert ezek után már az is kérdés, hogy a
kiáltványnak tulajdonképpen kiért kell szólnia.
Tehát, mégsem született meg az
egyetlen lehetséges és végérvényes válasz.
Szerintem nem. És ezért jó az előadás,
mert mégsem zár le semmit.
Legalábbis ott, ahol van kihez kiáltványt intézni,
biztosan nem; mert az, aki kiáltványt fogalmaz - még
ha vesztesekért is szól az - talán tudat alatt, de - reméli, hogy valahol, valakinél az meghallgattatásra
talál.
Én ebben hiszek.
té
|