CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: KultúrVáros

2001. szeptember 16., vasárnap 23:20


Euromusica 2001. folkzenei találkozó

Euromusica 2001

    A CIRCOM Regional - európai regionális televíziókat tömörítő szervezet - minden évben megrendezi a tagországok zenekarai számára folkzenei találkozóját.
    Az EUROMUSICA az Európai Regionális Televíziók Szövetségének legnagyobb kulturális eseménye, melynek házigazdája minden évben más-más nemzeti televízió regionális szerkesztősége. Az idei rendezvényre Magyarország, ezen belül a Magyar Televízió Soproni Körzeti Stúdiója pályázott sikeresen, közösen az osztrák közszolgálati televízió, az ORF Kismartoni Regionális Stúdiójával.

    Csütörtökön este a régi Megyeháza dísztermében tartott hivatalos megnyitó-ünnepséggel vette kezdetét a fesztivál. Ezt a "nyitányt" követően - amelyen jelen volt Karlheinz Papst, az ORF társszervező közszolgálati televízió burgenlandi intendánsa és a Magyar Televízió elnöke - és amelyen felolvasták dr. Szájer József üdvözlő levelét - a Bécsi Kapuban hajnali kettőig folyt a nyolc ország kilenc együttesének ismerkedése.
        Szekeres Kriszta, az MTV Soproni Körzeti Stúdiójának szerkesztője a rangos kulturális eseményt kérésünkre értékelve elmondta, hogy a rendezvény tizenöt éves történetében egyedülálló és mindenképpen kuriózumnak számít, hogy a két ország - ráadásul egy unión belüli és egy unión kívüli - együtt rendezi meg a fesztivált, olyanokról lévén szó, akik mindössze tizenöt kilométerre vannak egymástól.
    A rendezvényről a soproni szerkesztő még elmondta, hogy a pénteki nap eseményeit az ORF kismartoni stúdiója szervezte, így azokra a Fertő tó túlsó partján került sor. A zenészek, akiket a GYSEV jóvoltából különvonat vitte és hozta, a programot Kismartonban kezdték. Kismartonban a csöpörgő eső miatt a városháza hangulatos árkádjai alatt zenéltek a muzsikusok, az osztrák közönség az esőben is táncra perdült a zene hallatán. A másfél órás Fertő tavi hajózás alkalmával lehetőség nyílt a zenészek számára, arra, hogy kölcsönkérjék egymás hangszereit, beálljanak a másik együttesbe. Ez alkalommal megvalósult az, hogy mind együtt zenéltek, a cél, amiért tulajdonképpen ez a fesztivál megszületett.
Péntek este különböző soproni éttermekben zenéltek az együttesek, amit ismét egy közös muzsikálás követett.
A Perkovátz-Házban a Star Fours (Németország) és a Dario Plevnik (Horvátország), a Puskás Sörözőben az Ifjú Muzsikás Együttes (Magyarország) és Orlek Csoport (Szlovénia), a Gambrinus Étteremben Piko és bandája (Magyarország), az Attila Étteremben Trigon (Moldávia) és Norudde&Fredriksson (Svédország), a Corvinus Étterem Buchgrabler (Ausztria) és Videniakis Armonikieriai (Litvánia) együttesek léptek fel.
    Az Amerikai Egyesült Államokat ért terrortámadás híre és az esős időjárás mindenképpen hatással volt a rendezvényre. Kezdve attól, hogy dr. Szájer József egy törölt berlini járat miatt nem ért az ünnepi megnyitó helyszínére, egészen addig, hogy az eredetileg teraszokra tervezett - szabadtéri muzsikálásnak is szánt - zenélésből visszafogottabb éttermi kamaramuzsikálás lett.
A zenészek szombati programja városnézéssel kezdődött, majd technikai próbával és forgatással folytatódott.
    Szekeres Krisztina a forgatásról elmondta, hogy, a feladatokat megosztva, ebből a soproni körzeti stúdió egy harminc perces werkfilmet, az MTV pedig egy kilencven perces gálafelvételt rögzít. A filmek október 13-án az M2-en kerülnek adásba, fő műsoridőben; ezen kívül pedig a filmek elkerülnek Európa összes közszolgálati televíziójába.
    Így Sopron Európa összes országában látható lesz, ezért fontos, hogy jó soproni felvételek készüljenek, mert ez a városnak és környékének is jó reklám.
    Sebő Ferenc, a produkció zenei igazgatója elsőként azt tartja fontosnak megjegyezni, hogy az 1996-ban Székesfehérváron megrendezésre került Euromusica fesztiválhoz képest a mostani legfőbb különlegessége, hogy ezúttal esik az eső.
- Ennek ellenére - fordítja komolyra a szót Sebő Ferenc -, a lelkesedés megállás nélkül viszi előre az eseményeket. Mindenki játszik a színpadon, és a közönség is esernyővel és kapucnival itt áll és hallgatja a zenét.
A műsor összeállításának elveiről is Sebő Ferencet kérdeztük.
- Az együtteseket a programban résztvevő tagországok delegálják. A zenészekkel megegyezve műsorukból kiválogattuk azt, amit jónak találtunk. Ők első este a közös ismerkedés alatt elővették hangszereiket, muzsikáltak, és megbeszéltük mi legyen a programban. Nagyon érdekes a társaság, mert a szlovének, horvátok, bajorok, osztrákok, litvánok, svédek olyan zenével jelentek itt meg, amilyet Magyarországon nem nagyon ismernek.
Szeretném külön megemlíteni a svédeket, akiknek zenéjéről a magyarok igen keveset tudnak. Sokat turnéztam Svédországban, így ismerem az ottani helyzetet, ők sokat tanultak a magyaroktól, és szerintem mi is tanulhatnánk tőlük, abból a népzenei mozgalomból, amely ott létezik, amely során nagyon sokan és nagyon szép zenét játszanak.

-Ilyen alkalmakkor a mások zenéjét hallgatva lehetőség adódik felismerni, hogy például a litvánok, szlovének zenéje mennyire hasonlít ahhoz, amit mi német zenének ismerünk. Nem nyelvi kérdés ez, hanem bizonyos tánc és zenedivatoknak a lecsapódásai ezek, amelyeket egyes területeken még szeretnek és ápolnak.
Jók voltak a rezes együttesek. Ezek muzsikáját tipikus osztrák-német zenének hinnénk. Pedig az első világháború után nálunk a cigánybandák már átnyergeltek rezes hangszerre is. A fúvós hangszerek hangosan szólnak, jól lehet velük szabad téren játszani. A lakodalmakban, amikor a cigány zenészek bementek helyiségbe, a fúvós hangszerről vonós hangszerre váltottak vissza.
Fesztiválokon térzenének kitűnő a fúvós zene, mert nem kell erősíteni, mégis szépen szól.
Nagyon szép variációk születtek abból, ahogyan az együttesek a hagyományos zenei anyagot, a népzenét közönségüknek tálalták.

- Úgy gondolom, hogy a népzene a szórakoztató zene múltját jelenti, ami itt, most a jelennel is összekapcsolódott.
A svédek, magyarok által játszott zene közel áll az eredetihez. A svédek a hagyományos hegedűszóló mellé bouzoukit tettek, de azt nagyon finoman és stílszerűen, úgyhogy leginkább mégis a svéd karaktert emelték ki. A horvátok, szlovének rockzenei megoldásokkal próbálkoztak. Az, hogy ki mennyire nyúl bele a népzenei anyagba, tükrözi, hogy ki mit gondol a saját hagyományairól, és mit tud abból a jelenbe áthozni. Én műveltségnek nevezem azt, ha valaki visszanyúl a saját hagyományaihoz, és azt próbálja továbbvinni, nem pedig mást utánoz le, esetenként más hagyományait félreértve, felületesen, gyökértelenül.
Ezeknek a próbálkozásoknak nagyon komoly szerepe van egy igazi identitáskeresésben, ami szerintem egy összeurópai identitáskeresés- értékelte az Euromusica 2001 idei programját Sebő Ferenc.


Fotó: sztoth