Mi marad a státustörvényből?
Mi marad a státustörvényből?
Sűrű és ellentmondásoktól terhes román-magyar, illetve
magyar-román diplomácia zajlik a státustörvény alkalmazásáról.
RMDSZ-politikusokat kérdeztünk arról: Mi marad/maradhat ebből, az egyesek
szerint amúgy sem túl sokat ígérő státustörvényből egy ilyen hosszadalmas
alkudozás után?
A politikában mindig az történik, aminek történnie kell
Tokay György: - Tipikus példája annak az esetnek, amikor két
érdekelt fél egy harmadikról alkudozik. A harmadik mi vagyunk, a magyar
és a román kormány alkudozik a státustörvény alkalmazásáról. Ha ez a vita,
megbeszélés kellő időben, azaz korábban lezajlik, biztosra veszem, hogy
értelmesebb megoldás születik, mint most, amikor mind a két fél tulajdonképpen
arra várt, hogy az európai nagybácsi vajon mit is fog erről a kérdésről
mondani. Implicite el kell hinnünk azt, hogy a holland képviselő, illetve
a velencei munkabizottság többet tud a kelet-közép- európai kisebbségekről,
vagy a magyarságról, mint amit mi tudunk. Ez önmagában is abszurdum. Mindkét
fél, különösen a román fél, azzal van elfoglalva, hogy nem egészen pontosan
ismert okok miatt támadja a státustörvényt. A magyar fél még megadta ezt
a lehetőséget, mert nem biztosított kellő teret a konzultációknak. Mi lesz
ebből a dologból? A politikából az a legunalmasabb, hogy mindig az történik,
aminek történnie kell. Most pedig az fog történni, hogy ha a felek többé-kevésbé
racionálisan járnak el, akkor kompromisszumos megoldást találnak. Hogy
ez milyen lesz, arról lehet vitatkozni.
Én úgy gondolom, a törvénynek nem annyira a gazdasági vonatkozásai
a fontosak. És ebből a szempontból én a státustörvényt értékelni tudom.
A törvénynek az a lényege, s számomra az a legfontosabb eredménye, hogy
a kisebbségi sorsban élő magyarok számára félreérthetetlen jelét adta annak,
hogy a magyar állam, a magyar kormány komolyan veszi alkotmányos kötelességét.
Az alkotmányos kötelessége pedig az, hogy a határon túl élő magyarsággal
törődjön. Erre a törődésre szükségünk van, erre a törődésre számítunk,
s a törődés minden jele megerősít bennünket abban, amik vagyunk. Hogy gyakorlatilag
ez egy újabb munkavállalási engedélyben fog megnyilvánulni, vagy pedig
egy kedvezményes utazásban, ez nem annyira fontos. Azt hiszem, Churchill
mondta, hogy a politikusok megtalálják a racionális megoldást, miután minden
más utat kipróbáltak. Mi egyelőre ott tartunk, hogy minden más utat kipróbálunk.
Őszintén remélem, hogy előbb-utóbb rájövünk a
racionális megoldásra.
A lényege marad
Kónya Hamar Sándor: - A lényege marad. Az ugyanis, hogy egy kulturális,
lelki közösségnek szüksége van nemzeti közösség szintjén, hogy jogi közösséggé
is váljon. Tehát ha törvényesíteni kell egy létező valóságot, s itt a valóság
az, hogy létezik ez a nemzet, akkor ennek a lényege marad. Ezért van csak
politikai kifogása a Nastase-kormánynak. Nagyon jól látják, tudják, hogy
mitől tartanak. A magyar nemzet mint jogi közösség, ezt akarják megakadályozni.
A többi vonatkozásban viszont másként fogalmaznék. Szintén egy román politikus
mondta: nem az ellen kell tiltakozni, aki jogokat biztosít és tisztel,
hanem aki jogokat sért, s igyekszik mindent a betarthatatlan ígéretek szintjén
tartani. Azt hiszem, ez a lényeg megfogalmazódott. Persze az európai precedenseket
is figyelembe kellett volna venni, akkor is, ha román szinten döntenek
erről a dologról, akkor is, ha magyar döntés történik, akkor is, ha európai
vitára kerül sor. Tudomásom szerint sokkal komolyabb, áthatóbb, jogi értelemben
szinte állampolgársággal egyenlő státust teremt a készülő lengyel törvény,
s a készülő ukrán törvény is. Véleményem szerint a magyar kormánynak ezt
a nemzetegyesítő gesztusát csak a román kormány kifogásolta, s időnként
eléggé felemás módon a szlovák kormány. De sem a szerb, sem az ukrán kormány,
amitől a leginkább tartani lehetett, nem kifogásolta. Sőt, vállalták az
együttműködést az alkalmazásában. Mi több, ha a szerb kormánynak sikerül
megvalósítani azt az alkotmánymódosítást, amely szavatolja, moldvai példára,
mind a területi autonómiát, mind a kettős állampolgárság lehetőségét, akkor
azt hiszem, egyértelműen olyan precedens születik, hogy a román félnek
egyetlen választása marad: újra visszavonulni, és bevallani eddig bevallatlan
szándékát.
Nem tartjuk kardinális kérdésnek
Katona Ádám: - 1995 januárjától követeli az Erdélyi Magyar Kezdeményezés,
az RMDSZ keresztény-nemzeti platformja, a kettős állampolgárság bevezetését.
Alanyi jogon kettős állampolgárságot minden határon túli magyarnak, a nyugati
magyaroknak csakúgy, mint a délvidékieknek, erdélyieknek. A státustörvény
ebben a vonatkozásban az első és rendkívül
fontos lépés, amely mintegy alapköve kell legyen, a mi igényeink szerint,
egy olyan épületnek, amelynek a záróköve nagyon-nagyon későre kerül a helyére.
Mi ezt a lépést a nemzeti erők győzelmének tartjuk az anyaországban, hiszen
tapasztalhattuk, hogy mily hosszas vita, milyen hosszas ellenkezés előzte
meg a nemzeti kormánynak ezt a kezdeményezését, ennek a kezdeményezésnek
a megszavazását. Igen nagy öröm számunkra, hogy a magyar nemzet egésze,
a politikai erők is elfogadták. Nem tartjuk kevésnek. Rendkívül fontosnak
tartjuk, de csak az első lépésnek, amelyet még sok más lépés kell kövessen.
A lényeg tehát az, hogy a román-magyar alkudozások közepette, a magyar
fél, reményünk szerint, ezt a nézetet vallja. Nem egy lezárt folyamatról
való alkudozásnak tekinti a jelenlegi tárgyalásokat, hanem az első lépés
megvédésének. Hogy első lépésként egy tárgyalási folyamatban az európai
normák szerint mi marad meg és mi nem, az szerintem másodlagos.
Az az alapvető kérdés, hogy különösen a dél-erdélyi, a mezőségi és
a moldvai magyarság, tehát az elcsángósodott, szórványban élő magyarság,
öntudatra ébredjen, s az első periódusban, már csak az előnyök miatt is,
merje vállalni a magyarságát, amely nyolcvan év óta, a szórványban csak
hátrányt jelentett a magyaroknak. Tehát mi nem tartjuk kardinális
kérdésnek, hogy az első lépésben mi történt, mit sikerült elérni, és
mit nem. Azt tartjuk kardinális kérdésnek, hogy ez egy folyamat első szakasza
legyen és nem egy lezárt folyamat.
Ügyesen kell élnünk vele
Toró T. Tibor: - Én nagyon remélem, hogy a státustörvényt olyan
formában fogják végrehajtani, ahogy azt a jogalkotó megálmodta, létrehozta
és megszavazta. Annál is inkább, mivel a státustörvény kialakításánál az
RMDSZ képviselői mind a bizottságokban, mind pedig a Magyar Állandó Értekezlet
plénumában ott voltak, s hozzátették, ami a közösségünk véleménye volt.
Egy kicsit furcsállom és ellentmondásosnak tartom azt, hogy most, amikor
gyakorlatba kellene ültetni ezt a kerettörvényt, amelyet a következő években
kell majd kitölteni konkrétumokkal, itt nem tartják fontosnak, arról beszélni,
hogyan fogjuk
végrehajtani. Hiszen ez a végrehajtás a mi ügyünk, az erdélyi magyar
közösség ügye.
Valójában nincs szükségünk semmilyen román hatóságnak az engedélyére
vagy segítségére, maximum a jóindulatára lehetne szükségünk: hagyjanak
békén bennünket, hajtsuk végre ezt a törvényt.
Egyrészt a törvény meg van szavazva, ezen változtatni nem lehet. A
két kormány, illetve az RMDSZ és a román kormány közötti tárgyalásokból
esetleg a végrehajtási rendelkezésekben lehet valamilyen kis mozgástérben,
kis változtatásokat hozni, de lényegileg a törvényen változtatni nem lehet.
Nagyon remélem, hogy nem lehet különben, mert ez a törvény a mi közösségünk
érdekeit szolgálja. Én úgy látom, hogy az elmúlt sok-sok évtizednek az
egyik legfontosabb törvényhozási aktusa, amely végre ad egy olyan perspektívát,
hogy ha ügyesen élünk az eszközzel, amit ez a törvény a kezünkbe ad, akkor
lelassíthatjuk, megállíthatjuk, esetleg meg is fordíthatjuk azt az asszimilációs
folyamatot, aminek ki vagyunk téve, most már nyolc évtizede.
Hogy mi marad belőle, nem tudom
Csiha Tamás: - Ezt így most nagyon nehéz megfogalmazni, vagy
megjósolni, hogy mi marad nekünk belőle, ugyanis nem rajtunk áll vagy bukik,
hanem végül is a két kormányon. Az egyik az, hogy milyen végleges formát
és alkalmazási módot kap magyar részről, és mi az, amibe a román fél beleegyezik,
elfogad, és ha úgy tetszik, megenged. Mert vannak dolgok, amik attól is
függnek, hogy Románia mennyire tartja ezt a belügyeibe való beavatkozásnak
és mennyire huny szemet, még ha nem is tetszik. Tehát, jóslatokba bocsátkozni
most, hogy mi marad belőle, azt nem tudom. A személyes véleményem viszont
az, hogy a státustörvény körüli egész ügy túlságosan felfújt és fölösleges,
mert az egész státustörvény nem egy olyan érdemileg lényeges dolog. Erkölcsileg
nagyon fontos, de az erkölcsi értéke sokkal nagyobb és gazdagabb, mint
a valós tartalma.
Ürügy a kormánynak, hogy ne teljesítse az RMDSZ- szel szemben vállalt
kötelezettségeit
Varga Attila: - Szerintem ez a diplomáciai huzavona a magyar
és a román kormány között, alapjában véve nem befolyásolja, nem befolyásolhatja
a státustörvény végrehajtását, alkalmazását. Ugyanis a román kormány retorikájában
használt extra-teritorialitás, meg hogy meg fogja tiltani, hogy itt alkalmazzák,
teljesen hibás és téves álláspont. Sem a végrehajtása,
sem az alkalmazása nem Romániában történik, minden Magyarországon fog
történni, úgyhogy felesleges energiákat pazarolnak erre el. Talán arra
volna érdemes energiát pazarolni, ha kölcsönösen tájékoztatnák egymást,
illetve a román fél megpróbálná megérteni és jóhiszeműen viszonyulni ehhez
a kérdéshez. Ez hasznos volna. Egyébként, tudomásom szerint ezeknek a tárgyalásoknak
az eredménye, pontosabban eredménytelensége azt igazolja, hogy igazából
nem tudják, miről tárgyaljanak, mert a román felet nem a jóhiszeműség vezérli,
másfelől pedig technikai kérdéseket nem kell megoldjanak, hiszen mondtam,
nem Romániában kerül alkalmazásra ez a törvény.
Itt kompromisszumról sincs szó, a törvény alkalmazását illetően. A
román fél nem szólhat
bele egy, a magyar parlament által elfogadott törvénybe. Itt maximum
arról lehetne szó, hogy a román fél ismerje meg azt, hogy miről szól ez
a törvény, és ismerje el azt, hogy azt Magyarországon alkalmazzák. Tudomásom
szerint a romániai szlovákok is kapnak szlovák igazolványt, és nem tudok
olyan diplomáciai feszültségről, vagy diplomáciai egyeztetésekről a román
kormány és a szlovák kormány között, amely ezt a szlovák döntést megelőzte
volna.
Tehát ez egy kicsit mondvacsinált és hajánál fogva előrángatott ürügy
a kormánynak arra, hogy esetleg az RMDSZ-szel szemben vállalt kötelezettségeinek
a nem teljesítésére ezzel hivatkozzon. Egyszerűen nincs logikai összefüggésben
a két dolog, illetve nem tudom, hogy milyen cél vezérelheti. A jelek szerint
eszközt vélnek abban felfedezni, hogy tartósítanak egy feszültségi állapotot,
hangulatot Románia és Magyarország között. Ez nem hiszem, hogy Románia
érdekeivel egyezne, különösen, hogy növelné a NATO-csatlakozás esélyét.
Nem hiszem, hogy az integrációs folyamatban indokolt lehet egy ilyen mondvacsinált
és nem reális forrásokon nyugvó feszültségkeltés.
Mózes Edith
(Népújság, Marosvásárhely)
|