Rovat: KultúrVáros
2001. október 14., vasárnap 16:30
Gyűjteményes tárlat az Erdélyi Házban
Gyűjteményes tárlat az Erdélyi Házban Hogyan és honnan lehet számítani az erdélyi képzőművészet-történet
kezdetét? Művészetről lévén szó, lehet-e kezdetet, vagy annak bármely értelemben
vett időbeni vagy földrajzi határait meghatározni? Hogyan viszonyul az
egyetemes magyar képzőművészethez az erdélyi - amelynek nem feltétlenül
negatív előjelű - konzervativizmusa végtére is karakterisztikum? Ez utóbbi
hogyan definiálható, és szükséges-e egyáltalán a kijelenthető konkrétumokban
való meghatározása?
Mohy Sándor (1902-2001): Üvegmosó "Kortárs" művészek alkotásai - élőké és eltávozottaké -, akiket megillet
már a művész titulus.
![]() Fülöp Antal Andor (1908-79): Irene Az idilli táj és háborítatlan természeti környezet ellenére az erdélyi
képzőművészet igazán nagy alakjait "valami áttetsző fanyarság fűzi össze…"
- írja az Erdélyi Csillag kritikusa. Igaz, hogy teszi ezt 1944-ben, ám
az Erdélyi Ház mostani gyűjteményes tárlatán ennek a fanyar íznek az emléke
kísérti mindvégig a látogatót.
Fülöp Antal Andor klasszicista Irene portréi - az egyensúly, tisztaság, derű művészi kifejezői -, Szolnay derűs tiszta leheletszerű tájképei, és az ezekkel rokon vonásokat mutató Incze János Dés tájképek, Mohy Sándor igénytelen témák ragyogó kidolgozású, színek festői harmóniáját megvalósító képei, Szécsi András, Sükösd Ferenc, Nagy István komorabb hangvételű, sorsállapotot megfogalmazó alkotásai: témában, technikában, mondanivalóban, hangulatban egymástól teljesen különböző alkotások. ![]() Páll Lajos: Székely falu A mai Erdély művészegyéniségei között - a megannyi új műtípus, új műalkotás-státus,
forma és minőség megszületésének időszakában - különösen figyelemreméltó
az, ahogyan hagyományos kifejezésmódjával és anyagtiszteletével, a mű-műértés
jól bejáratott viszonyait tiszteletben tartó Páll Lajos éppen a hagyományok
megújítására vállalkozott. A maga sajátos nyelvezete, a - látszólag nagyimrei
- gazdálkodó-festő életvitele úgy jelenik meg idillikus, meghitt természeti
képeiben, hogy azok arány- és nézőponttorzulásai teremtik meg azokat a
groteszk vonásokat, amelyek végső soron átrajzolják a valóságot.
|