Azokat a tartópilléreket kell tovább erősítenünk, amelyekre egyébként a Fidesz kormányprogramja is épült'
Soproni interjú Áder Jánossal, az Országgyűlés elnökével
Soproni interjú Áder
Jánossal, az Országgyűlés elnökével
Áder
János a Magyar Országgyűlés elnöke a soproni Fidesz Szalon meghívottjaként
a közelmúltban Sopronban járt. A Fidesz soproni rendezvényén előadásának
és az azt követő beszélgetésnek a témája a parlamenti demokrácia volt.
Véletlen volt, hogy a soproni látogatás és az interjú készítésének
időpontja éppen egybeesett a kormány három és fél éves tevékenységéről
tartott hétórás parlamenti vitájának napjával.
Aktuális kérdésekről a soproni Panoráma Rádió munkatársa kérdezte az
országgyűlés elnökét.
- Elnök Úr! A soproni rendezvényen szóba került-e mindaz, ami
a mai parlamenti vita során elhangzott?
- Természetesen a parlamenti vita a beszélgetésnek nem apropója, de
mindenképpen tárgya, témája volt. Ilyen értelemben beszéltünk arról, hogy
az 1998-as a választási kampányban, majd kormányra kerülve a kormányprogramban
mit vállalt a Fidesz és arról, hogy számadás készítése esetén, most hol
tartunk, valamint arról, mit szintén fontos látni, hogy a ciklus végéig
hova jutunk el. Én a mai alkalommal a legfontosabb kérdésekről adtam összegzést,
azután meg különböző kérdések követtek, olyanok, amelyek lehetőséget biztosítottak
arra, hogy más témákról is szót tudjunk váltani.
- Van-e valamilyen szankció arra vonatkozólag, hogy hogyan kell viselkedniük
a képviselőknek a parlamentben, hiszen nem egyszer komoly, személyeskedéstől
sem mentes vitákat lát, az, aki figyelemmel kíséri a parlament munkáját.
Milyen olyan eszközökkel rendelkezik a házelnök, amellyel fékezni tudja
az indulatokat?
- A parlamenti szóváltásokkal kapcsolatban inkább a viták hangnemét
szokták kifogásolni. Én úgy látom, hogy ez nem a helyi értékén kezelt dolog,
mert szerintem a magyar parlamenti viták hevessége, hangvétele semmivel
sem rosszabb, mint a nyugat-európai parlamentekben megszokott.
Nagyon korlátozott eszközöket biztosít a házszabály a levezető elnöknek,
ahhoz hogy a parlamenti vitát a megfelelő keretek között tudja tartani.
Nagyon súlyos fegyelmezetlenségnek, rendbontásnak kell történnie, ahhoz,
hogy az elnök, amennyiben a többszöri figyelmeztetés sem vezet eredményre
megvonhassa a szót a felszólalótól. Néhány kivételes esetben ezt azonnal,
figyelmeztetés nélkül is megteheti. Elvileg a házszabály azt a lehetőséget
is tartalmazza, hogy a rendbontó képviselőt kivezettessék az ülésteremből,
de ilyen súlyos mértékű rendbontásra az elmúlt 11 évben nem volt példa.
Ha például egy szakmai törvénynek a vitája folyik, akkor az általában
békésen, nyugodtan, szakmai érvek ütköztetésével zajlik és ott az elnöknek
kevés dolga van, akkor pedig, amikor az indulatok egy kicsit elszabadulnak,
vagy a vita hőfoka emelkedik, mint a mai esetében - a kormányzásunk jelenlegi
három évét értékelő vitánál - az elnöknek kicsit jobban oda kell figyelni,
hogy mederben tartsa a képviselőket. Én nem látok itt semmilyen olyan különös
problémát a magyar parlamentben, ami aggodalomra adna okot, a magyar parlament
egy sokkal visszafogottabb hangütésű, országgyűlés képét mutatja mint több
nyugati társa.
- Új nemzetbiztonsági stratégiát szándékoznak kialakítani a külügyminisztérium
irányításával. Mindezt Martonyi János külügyminiszter úr említette, mégpedig
a hatpárti egyeztetést követően. Ebben, ha jól értelmeztem, arról van szó,
hogy az országgyűlés felhatalmazása nélkül tehetik meg az esetleges szükséges
katonai lépéseket. Hogyha ez így van, akkor miért van erre szükség?
- Ez egy régi probléma, amelyre a mostani afganisztáni hadműveletek
is ráirányították a figyelmet. A probléma lényege a következő: a Magyar
Alkotmány szerint minden csapatmozgáshoz, akár olyanhoz, amely csupán csak
a légtérhasználatot jelenti az Országgyűlés engedélye kell. Ez rendkívül
nehézkessé és bonyolulttá teszi a NATO-ból érkező kérések teljesítését.
Azt szeretnénk, ha csak azokban az esetekben kellene a parlament döntését
kérni, amikor magyar alakulatok mennek - akár karitatív vagy egészségügyi,
vagy műszaki céllal - külföldre. Minden más olyan esetben, amely például
a szövetségesi kötelességeink teljesítését jelenti, de a magyar haderő
mozgatásával nem jár, sőt külföldi országok csapatok nem is érkeznek országunk
területére, - akárcsak a mostanihoz hasonló légtér használat, vagy egy
esetleges repülőtér-használat esetében - akkor erről, megfelelő parlamenti
kontroll mellett dönthessen a kormány. Lehet, hogy ebben a ciklusban ezt
a kérdést már nem tudjuk megoldani, hiszen ehhez Alkotmánymódosítás is
szükséges.
- A Btk. módosításáról megkezdődtek a viták. Mi indokolta az előterjesztést,
milyen szigorítások, módosítások történnek?
- Ezzel kapcsolatban két külön kérdésről kell beszélnünk. Az egyik
a Büntető Törvénykönyv módosítása. Itt a kiindulópont az, hogy néhány bűncselekmény
tekintetében, tovább kell szigorítani a Btk-nak a rendszerét, hogy egyrészt
kellő visszatartó erőt jelentsen a bűnelkövetőkkel szemben, másrészt bizonyos
bűncselekmények esetében a korábbiaknál súlyosabb büntetés kiszabására
nyíljon lehetőség.
A másik a büntető-eljárási törvény módosítása. 1997-ben a korábbi parlament
utolsó aktusaiban elfogadott egy olyan büntető-eljárási törvényt, amely
nagyon sok angolszász eljárási elemet tartalmaz úgy, hogy ezeknek a magyar
jogrendszerben nincsenek meg a hagyományai. Ugyan hagyott egy viszonylag
nagy felkészülési időt, de abban a bírák - különösen a gyakorló bírák -
között egyetértés alakult ki az elmúlt esztendőkben, hogy nagy kockázata
van ezeknek az elemeknek a magyar büntetőeljárási rendszerbe való illesztésénél.
Ez azt indokolja, hogy inkább egy óvatosabb de a magyar - és az európai,
ha úgy tetszik a kontinentális - hagyományokhoz jobban illeszkedő eljárási
törvénymódosításra van szükség. Erre tesz most javaslatot a kormány, ami
az igazságszolgáltatási szervek vezetőinek, de a szervezetek munkatársainak
is a támogatását élvezi. Ezzel a módosítással, minden jel szerint, mind
az ügyészség, mind a bíróság, egyetért, mint ahogy abban is, hogy ez egy
kiérleltebb, jobban előkészített, átgondoltabb lesz, mint a 97-es, amit
akkor elhamarkodottan készített elő a parlament.
- A jogszabály megalkotásában szerepet játszott az, hogy a bűnözés
eléggé elszaporodott Magyarországon?
- A bűnözés visszaszorítása tekintetében ez a kormány mindenképpen
ért el eredményeket, hiszen míg 1998-ban a kormányválás évében 620 ezer
volt az ismerté vált bűncselekmények száma, addig ez a tavalyi évben 450
ezerre csökkent. Tehát 170 ezerrel kevesebb bűncselekményt követtek el
a kormányváltást követő harmadik évben, mint a kormányváltás esztendejében.
Ez egy jó eredmény, de természetesen nem jelenti azt, hogy a 450 ezer bűncselekmény
ne lenne magas szám. Ezt még tovább kell lefelé szorítani. A különösen
súlyos károkat okozó, jogosan komoly elégedetlenséget kiváltó bűncselekmények
tekintetében. kell további erőfeszítéseket tennie a rendőrségnek. Ezt szolgálták
részben a korábbi Btk módosítások, amelyekkel - többek között - bizonyos
bűncselekményeknél a büntetési tételt megemeltük, ezt szolgálta a szervezett
bűnözés elleni központnak a létrehozása.
- Nyilván motiválni kellene a hatóságokat is, gondolok a rendőrökre,
vámosokra, azokat, akiknek szigorúbb ellenőrzéseket kellene tartaniuk.
Van erre vonatkozólag, valami megoldás, elsősorban béremelésre gondolok.
- A bűnüldöző szervezetek tekintetében az idén volt egy béremelés,
amely során már egy bérfejlesztésre került sor. Azt gondolom, hogy ez komoly
szerepet játszik abban, hogy a rendőrségnél a korábbi - 1998 előtti - fluktuáció
véglegesen megálljon, azért, hogy azok, akik ezt a pályát választották
megbecsült tagjai legyenek a társadalomnak és ne kényszerüljenek arra,
hogy feladják szakmájukat. Javultak a rendőrség technikai feltételei is.
Pintér Sándor miniszter eredményes tárgyalásai következtében a rendőrség
sok gépjárművel gazdagodott, a rendőrök felszereltsége is javult. A szervezett
bűnözés elleni hivatal létrehozása javította a különböző szervezett bűnözői
csoportokkal szembeni fellépés hatékonyságát, tehát ilyen értelemben azt
gondolom, hogy az elmúlt esztendőkben születtek eredmények, amelyek szerepet
játszottak a bűncselekmények számának csökkenésében.
- Mi a helyzet a korrupt rendőrökkel? Vissza lehet-e szorítani a
büntetések szigorításával a rendőrségen belüli korrupciót?
- Nem a büntetések szigorítására van szükség, hiszen azok elég szigorúak.
A rendőrök által elkövetett bűncselekményeket a lehető legszigorúbban meg
kell büntetni, és ez a bíróság dolga. Mint azt a legutóbbi székesfehérvári
ügy is mutatta, az ilyen esetekben a rendőrségnek a lehető legnagyobb eréllyel
kell lecsapnia, és a lehető leggyorsabban kell, az eljárást lefolytatnia
és az adott személyeket vagy a bíróság elé állítania, vagy pedig azt kideríteni,
hogy az adott személy ártatlan, amennyiben tényleg az. Szigorítani a rendőrségen
belüli ellenőrzési rendszert kell, amihez rendelkezésre állnak a megfelelő
eszközök. Ez utóbbiakhoz időközönként titkosszolgálati eszközöket is igénybe
kell venni, időnként más szervezetek segítségét is kérni kell. Tehát megvannak
azok a szervezetek, amelyek egy-egy alapos gyanú esetén időben, gyorsan,
hatékonyan föl tudnak lépni és a rendőrségen belül meglévő - szerencsére
nem nagy számú - korrupciós üggyel kapcsolatban az eljárást le tudják folytatni.
- Az ÉS október 12-i számában egy cikk szerint a MSZP immár sokadszorra
kénytelen megállapítani, hogy a MTV két hírműsora a Híradó és a Hét, a
Fidesz és a MIÉP által vezérelt propaganda műsor. Ezért, mint a cikkből
kiderül, azok nem felelnek meg a pártatlan és kiegyensúlyozott tájékoztatás
követelményének, így a párt a jövőben nem ad önálló nyilatkozatot az MTV
hírműsorának. A hír és úgy fejeződik be, hogy az ORTT-nek meg kellene tulajdonképpen
vizsgálni az kérdéssel kapcsolatos műsorokat. A közszolgálati médiával
szemben ez nagyon méltánytalan kijelentés. Ön, hogyan gondolja ezt?
- Ez szerintem is egy méltánytalan és minden alapot nélkülöző kijelentés,
de nem csodálkozom, hogy az MSZP elragadtatta magát, hiszen a közszolgálati
médiában időnként, nem csak a kormánypárti politikusoknak, hanem az ellenzéki
politikusoknak is kényelmetlen kérdésekre kell válaszolniuk. Ez láthatóan
zavarja a szocialista párt politikusait, és úgy gondolják, hogy el lehet
zárkózni a nyilatkozatok elől. Én ezt egy rendkívül szerencsétlen lépésnek
gondolom, és példátlannak is olyan szempontból, hogy az elmúlt 11évből
én nem tudok olyan példát arra, hogy bármelyik párt a közszolgálati médiát
bojkottálta volna, ráadásul minden alapot nélkülöző okból. Lehet, hogy
inkább az zavarja a szocialista párt tagjait, hogy a szocialista miniszterjelölt
néhány szerencsétlen nyilatkozatáról a közszolgálati média a maga valóságában
számolt be, amiről, úgy gondolhatják, hogy rontja az ő választási esélyeiket.
Én azt gondolom, hogy nem, a tükröt kell összetörni, azért mert hogy egyébként
olyan képet mutat, ami a valóságban is előttünk áll, hanem inkább megfontoltabban
kell nyilatkozni.
- A legutóbbi felmérések szerint a Fidesz-MDF koalíció 4-5%-kal vezet
az MSZP előtt. Ezt minek tudja be?
- Létezik olyan mérés, amely szerint a Fidesz-MDF közös listának 2
%-os a vezetése, és olyan, amely szerint valóban 6 %. Ennek a kialakulásában
biztos, hogy szerepet játszott az a három politikai erő által megvalósított
összefogás, amelyben a Fidesz és az MDF, valamint a Kereszténydemokraták
Szövetségének összefogásáról van szó és ez önmagában már egy olyan politikai
üzenetet takar, amely szerint ezek a politikai szervezetek a választások
előtt képesek együttműködni azért, hogy egy közös programot kidolgozva
az ország meglévő ügyes-bajos dolgaira megadják a választ. Az előzetes
felmérések azt mutatják, hogy választópolgárok ennek örülnek. A másik,
ami ebben az eredményben szerepet játszhatott, az, hogy - hogy függetlenül
attól, hogy az ellenzéki politikusok mit mondanak, - az emberek látják
azt, hogy a jelenlegi kormányzás során milyen döntések születtek és mindennapi
életükben megtapasztalják ezeknek a döntéseknek a hatásait. Mondok néhány
példát: azt az emberek többsége látja, hogy a minimálbér jelentősen - a
négy év alatt több mint a két és félszeressére - fog emelkedni; azt a választópolgárok
többsége látja, hogy két évvel ezelőtt bevezetett a kormány egy gyermekek
utáni adókedvezményt biztosító családtámogatási rendszert, egy családi
típusú jövedelemadót; a lakáshitelek, kamatok az egyharmadára csökkentek
a korábbiakhoz képest, hiszen most a mértékük 6% körül van. Aki jár az
országban, az látja azokat az infrastruktúrális beruházásokat, amelyek
javarészt költségvetési pénzből valósulnak meg, hídépítések, útépítések,
autópálya építések, felújítások, elkerülő utak. Ezeket lehet jelentéktelen
eseményeknek beállítani, de én úgy látom, hogy a választópolgárok többsége
mégsem így vélekedik ezekről. Az is szerepet játszik ebben, hogy mind a
reálbérek, mind a fogyasztás az utóbbi években jelentősen nőtt; az utóbbi
három évben jelentősen nőtt a nyugdíjasok nyugdíjának reálértéke; a közszférában
jó néhány foglalkozási csoportnál jelentős fizetésemelések történtek az
elmúlt két esztendőkben. Tehát azokat a problémákat, amelyeket megörökölt
a kormány, az elmúlt négy évben mind orvosolni igyekezett, nyilván lehetőségei,
tehetsége és az ország teherbíró-képességének függvényében. Azt hiszem,
hogy a kormány azokat a többletforrásokat, amelyek rendelkezésre álltak
jó célok érdekében és jó döntésekkel osztotta be, osztotta el.
- Mi az, amit a Fidesz folytatni szeretne a választások után, ha
esetleg sikeresen befut a választásokon.
- A következő négy évben azokat a tartópilléreket kell tovább erősítenünk,
amelyekre egyébként a Fidesz kormányprogramja is épült. A családtámogatási
rendszert tovább kell fejleszteni és ezt a támogatási formát olyanná kell
tenni, amely az inflációs hatásoktól védett marad. Szerencsére csökken
az infláció, ami ennek a feladatnak a végrehajtását is megkönnyíti. A minimálbér
50 ezer forintra való emeléséről már létezik egy parlamenti döntés. A cél
az, hogy a minimálbér tovább emelkedjen, hiszen a mostani uniós összehasonlításban
a minimálbér a magyar átlagbérnek a 47%-át fogja elérni. A cél az, hogy
a következő ciklus végére az átlagbér 60%-át érje el a minimálbér, tehát
itt még további emelésekre van szükség. A Fidesz vállalásában az is szerepel,
hogy a munkahelyek számát a következő ciklusban újabb 200 ezerrel fogja
gyarapítani. Ugyanilyen vállalást tettünk 98 előtt és ezt a vállalást teljesítettük,
hiszen már most több, mint 200 ezerrel több új munkahely van Magyarországon,
mint 1998-ban, amikor a Fidesz kormányra került. Tovább szeretnénk csökkenteni
a munkanélküliséget, amely most 6%. Kormányra kerülésünkkor a munkanélküliségi
mutató 8,5 % volt; célunk ezt tartósan 5% alá szorítani. Az inflációt szeretnénk
tovább lefelé szorítani és általában a gazdaságot egy olyan növekedési
pályán tartani, ami mindezekhez a megfelelő forrásokat biztosítja. Az az oktatásban tovább kell lépnünk a megkezdett úton. A következő
ciklus feladatai közé tartozik, hogy annak elérése, hogy a középiskolát
végzetteknek fele felsőfokú intézményben folytathassa a tanulmányait. Folytatnunk
kell a kollégiumi férőhelyek bővítését, bővítenünk kell az ösztöndíjrendszert,
tehát van itt azért munka bőségesen. Elsősorban a tudásalapú társadalom
megteremtése a célunk, ezzel tudunk versenyképesek lenni, itt az országon
belül és az Európai Unió piacain is. Magyarországnak ebben nagyon komoly
hagyományai vannak, amelyekre lehet és kell építenünk. Az magyarországi
egyetemi, főiskolai oktatás a színvonala Kelet-Európában ma is egyedülálló
és ilyen értelemben jó esélyt ad arra, hogy a következő nemzedékek is ezen
oktatási rendszer révén olyan képzésben részesülnek, amely valóban egy
versenyképes tudás megszerzését biztosítja a számukra.
T.Z.
|