Tudósítóink gyermekrajz- és bábkiállításon jártak
"Hétfőn és melegben a
legnehezebb játszani"
A Habakuk Bábszínház
kiállítása
Kopott, lerobbant, koszos épület... soproni létemre először járok itt.
Egy esőáztatta, megviselt plakát tájékoztat a kiállításról. A rozoga,
rácsos bejárati ajtó után lépcsősor vezet az emeletre. Körbe-körbe
sivár falak.
Azután egycsapásra megváltozik minden: az emelethez közeledve a falak
megtelnek színes, ízlésesen bekeretezett gyermekrajzokkal. Érezhetően
itt már egy másik világ kezdődik: a gyermekek világa, melyet most
bábokon keresztül ismerhetek meg. A folyosón színes lufik sokasága
irányít egy közepes nagyságú terembe.
A falakon bábok, rajzok, újságcikkek, vidám gyermekekről készült
fényképek és tájékoztató feliratok: Misi mókus kalandjai, Mesék a
rétről, Lúdas Matyi, A világszép kecskebéka, A kiskondás... Ilyen
és ehhez hasonló mesék, népmesék szerepelnek a színház egyre bővülő
repertoárjában.
A bábokon és a szintén textilből készült háttereken látszik, hogy
gondosan, minden apró részlettel ellátva – és nem utolsó sorban –
szeretettel készültek: profi kezek munkái. A gyermekrajzokból az
előadások alatt érzett szenvedély, a történettel való azonosulás
tükröződik. Gyermekiek, őszinték, igazak, hiszen tudjuk: ők az igazi
közönség. Nem színlelnek, kimondják és lerajzolják amit gondolnak.
Igazi kritikusok.
Ezeket a benyomásokat erősíti meg a bámészkodásom közben megérkező
Fekete Zoltán, a bábszínház vezetője, aki a mostani kiállítás
felügyelője is egyszemélyben. Félbeszakítva gondolataimat, kihasználom
az alkalmat, hogy a kezdetekről kérdezzem a legilletékesebbet.
– A bábszínház hobbiként indult 1993-ban, majd 1996-ban "nagyüzemben"
folytatódott. Nagyon sok meghívásunk van; zömmel Sopronban játszunk
(legutóbb a McDonalds-ban léptünk fel több alkalommal), de egyre
inkább előtérbe helyezzük a sopronkörnyéki településeket. Sajnos – idő
hiányában – nem tudunk minden helyre ellátogatni.
Ezek után magukról a bábokról kérdeztem, az addigra szinte teljesen
eksztázisba kerülő (most tényleg látszik, hogy vérbeli "bábos"!)
színházvezetőt.
– A báboknak és a háttereknek nemcsak esztétikailag kell megállni a
helyüket, hanem strapabírónak is kell lenniük. Sajnos egy-két példa
volt már arra, hogy előadás közben leesett a Mókus füle, vagy a
Kiskondásnak az ingujja (ez utóbbinál talán így nagyobb a hatás,
hiszen szegénylegény...). Kezdetben én készítettem a bábokat, és
többnyire manapság is én tervezem őket. A kivitelezésnél azonban akad
segítség. És tudod, nálunk minden kinőtt ruhadarabnak megvan a helye.
A színtől és mintától függően az anyagból lehet fenyőfa, domb, banán,
eper, virág vagy akár mesebeli paripa. Minden csak a kreativitáson
múlik (és ebben szemmel láthatóan nincs hiány!).
Fekete
Zoltán, a bábszínház vezetője
Zoltán ezután említést tesz a falakat teljes egészében beborító,
szellemes és nagyon kedves gyermekrajzokról is:
– Minden előadást követően az óvódákban, iskolákban az óvónők, tanítók
közreműködésével rajzok készülnek az általunk bemutatott meséről.
Ezeket aztán összegyűjtik és elküldik nekünk. Az idei (szám szerint a
második) kiállításra 1500 rajz érkezett, de – pedig legszívesebben
mindet kitettem volna – csak 50 került a nagyközönség elé.
- Az egyik falon helyeztük el a zsűri által kiválasztott munkákat.
Idén 17 díjat osztottunk ki, emellett rengeteg különdíjat is. Nekünk
az a lényeg, hogy mindenki jól érezze magát. A "jól érezze magát"-hoz
az is hozzátartozik – nyúlik vissza egy korábbi témához –, hogy az
előadások, a kisgyerekek miatt, szinte sohasem tartanak egy óránál
tovább (általában 30-35 percesek). A gyerekek ilyenkor már –
bármennyire is izgalmas a történet – nem tudnak egyhelyben megmaradni.
Általában akad mindig egy-két, a többinél elevenebb kópé, akiknek a
megfékezésére külön módszert dolgoztam ki: mindig is szerettem – és ez
már gyakorlattá vált nálunk –, hogy bevonjuk a gyerekeket a játékba.
Ilyenkor a bábot a kezemben fogva sétálok a sorok között, szóra bírom
a közönséget, és közben kiszúrom azt a bizonyos kiskölyköt. Amikor, a
történet folyamát követve, vissza kell jutnom a színpadra, a paraván
elé, "véletlenül elbotlom az adott kissrácban", aki meglepődve – és a
többiek kacagásától övezve nyugton marad az előadás végéig...
A beszélgetés során Zoltán több érdekességet is elmondott a
bábszínházról, a városi és a falusi gyerekek közötti különbségekről
(nevezetesen a falusi kissrácok nyugodtabbak az előadásokon), a
bábozás jövőjéről. Távozás előtt még megmutatta a vendégkönyvet,
melynek utolsó lapját, a még írni nem tudó óvódások töltötték meg
saját óvodai jeleikkel (ház, esernyő, virág).
Mire végigjártam a kiállítást, már szinte mindent megtudtam a
színházról és bennfentesnek éreztem magam. Fekete Zoltán igazán
szakszerű és élvezetes előadást tartott.
A kijárat ugyanazon a kopott lépcsősoron át vezetett. Kint esett az
eső, de azért egy nagyon fontos dolgot – melyet már régóta gyanítottam
– megtanultam: bármi is történjék, "a lényeg a jókedv"!
Go-Ga
Fotó: Kálmán József
|