CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Borváros

2001. december 07., péntek 13:38


II. Magyarországi Bormarketing - Konferencia - tanácskozás a minőség jegyében I.

II. Magyarországi Bormarketing Konferencia

    Dr. Vonza András földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter részvételével kezdte meg kétnapos munkáját a II. Magyarországi Bormarketing Konferencia Sopronban.
    Magyarországon a 22 borvidéken és a többi bortermelő helyen élő száztízezer családban meghatározó bevételi forrást jelent a szőlőtermesztésből és bortermelésből származó árbevétel. Ugyanakkor hazánkban a szőlő és a bor kérdése mindig nemzeti ügy is volt- mondta a miniszter, hozzátéve, hogy a magyar embert mindig is - bármely mezőgazdasági terméknél többet jelentő - érzelmi viszony fűzte a szőlőhöz és a borhoz.

    A magyar borral kapcsolatosan egyértelmű, hogy a piacon csak az életképes termelők állhatják a versenyt, azok, akik az ágazat rendelkezésére álló nagyon gazdag tudáshalmazból a legtöbbet birtokolnak. Tapasztalat, részletekbe menő szakmai tudás, önfegyelem és mérsékletesség szükséges ahhoz, hogy a bortermelés területén érvényesíthető legyen a legfontosabb követelmény a minőség mindenekfölöttisége. Ezt a célt szolgálja a soproni bormarketing konferencia is.
    Hagyományossá válik immár Sopronban ez az igen fontos rendezvény, amely egy virtuális radírként törölheti ki a köztudatból azt a közmondást, amely szerint "a jó bornak nem kell cégér" - mondta ünnepi köszöntőjében dr. Gimesi Szabolcs Sopron város polgármestere, a Magyar Borvárosok Szövetségének elnöke. Nemes ügyet szolgálunk azzal, hogy a minőségi borok és a kulturált borfogyasztás ügyének képviseletével, amelyet sajátos önkormányzati eszközökkel is tudunk segíteni, jelentette ki dr. Gimesi Szabolcs, aki úgy vélte, hogy nem volt hiábavaló az a kezdeményezés, amely során Sopron felzárkózott a borkultúra ügyének elkötelezett települések sorába. A bormarketing konferencia pedig azon Sopron nevéhez kötődő kezdeményezések sorába illik az elhangzott információ és átadott tudásanyag révén ahhoz járul hozzá, hogy egyre fényesebben csillogjon a soproni bor a poharakban.
    A konferencia plenáris ülésekkel folytatódott. Dr. Totth Gedeon a FVM Agrármarketing Centrum Kht. ügyvezetője a közösségi marketing szerepe a borászatban témában tartott előadást, aki expozéjában utalt arra a borexport területén nem túl pozitív képre, amely úgy mennyiségi, mint értékbeni változását tekintve, az 1996-os szinten van. Az előadó többek között beszélt arról, hogy miként részesül a bor az AMC költségvetésében - régiós és központi - keretekből.; szó esett az ágazattal kapcsolatos megválaszolandó kérdésekről és a perspektívákat kínáló lehetséges válaszokról, amelyek között az egyik legfontosabb kérdés a borágazat többi támogatandó ágazatok között elfoglalt helye. Lehetőségként az előadó említette a stratégiai szövetségek kialakítását, amely révén a bor a piacon versenyerőre tehet szert.

Dr. Kosárka József volt magyar mexikói nagykövet, a Magyar Borakadémia tagja saját tapasztalatairól és diplomatai megbízatása teljesítésével párhuzamosan bordiplomáciai tevékenységéről számolt be, amelynek során a magyar bornak jó hírnevét és ismeretét juttatta el Mexikóba.
Magyarország és Svájc a bormarketing tükrében Dipl. Ing. Thomas Burkhalter az Öregbalgas Rt. igazgatója tartott előadást.

   Az online média a kereskedelemben címmel Halász Tibor az Internet-Sopron Egyesület alelnöke tartott előadást, aki többek között a Sopron város hivatalos honlapján fellelhető boros oldalak bemutatásával is illusztrálta előadását.

    A délutáni programok során sor került a Magyar Millenniumi Borok november 21-én zajlott versenyének eredményhirdetésére. A szervezők nevében Sárosi Miklós a Bormarketing Műhely Kht. igazgatója elmondta, hogy miután az országos és más borversenyeken általában a több éves szakmai borok viszik el a díjak nagy részét, és a fiatalabb borokra érdemtelenül fordítódik kevesebb figyelem, ezért úgy gondolták, hogy a minden páros évben megrendezett Páneurópai Vörösbor verseny mellett, a páratlan években a Bormarketing Konferenciához kapcsolódva az egy éves fehér- és vörösborok versenyét szervezik meg.

    Az arany- és ezüstérmes borok nevezőinek (2 Champion-díj, 3 Nagy Arany, 43 Arany, 24 Ezüst) díjainak átadása során a Nagy Aranyérmes borok és a Champion-díjas borok díjait a következő borok kapták:
 
 
 
Nagy Aranyérmes borok
Gere Attila  Cuvée  Kopár  Villány
 95,33
Neszmélyi Pinceszövetkezet  Olasz rizling Neszmély
  94
Síkhegy Kft.  Cabernet Sauvignon  Eger
 95

 
 
 
Champion-díjas borok
Nyakashegy Kft.  Chardonnay Budajenő
95
Sebestyén Kft.  Cabernet sauvignon barr. Szekszárd
96

Az idei többi helyezett és a nyertesek listáját hamarosan oldalainkon közreadjuk.

    Borkóstolóval folytatódott a program, amelyen a díjnyertes borok mellett bemutatkoztak a Csongrádi és a Tokaj-hegyaljai borvidékek is.
    A II. Magyarországi Bormarketing Konferencia első napja a Nyugat-Magyarországi Egyetem Dionüsszosz Szakkolégiumának bemutatkozásával és A bor beszél belőlünk címmel a magyar borról - Viniczai Sándor borndinátor vezetésével - tartott kerekasztal beszélgetéssel zárult.

    A bormarketing konferencia kísérő programjai között a Nyugat-Magyarországi Egyetem hallgatóinak címketerveiből nyílt kiállításon a konferencia résztvevői a legjobb címketervre szavazhatnak, ugyanúgy, mint az ezzel párhuzamosan zajló borospalack szépségversenyen a legszebb borospalackot juttathatják díjhoz.

***

    A II. Magyarországi Bormarketing Konferencia első napján dr. Vonza András földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter, Gönczi Tibor és Dr. Totth Gedeon az FVM-AMC ügyvezetője tartott sajtótájékoztatót.

    Dr. Vonza András miniszter a konferencia nyitó beszédében is elhangzottakhoz hasonlóan elmondta, hogy a bortermelés nemzeti ügynek tekinthető. Ma Magyarországon a százezer hektárnyi terület megműveléséhez szükséges kézi munka nyolcmillió hektárnyi gabonatermő területe megművelésével egyenértékű. Az idei szőlőtermésnek meg kell találni a piacon való biztos elhelyezését. 3, 5 millió hektoliteres borfogyasztás mellett egymillió hektoliter kerülhet exportra, ezeknek az exportpiacoknak a megtartása és a bővítése nagyon fontos feladat. Dr. Vonza András azt is elmondta, hogy a minisztérium úgy döntött, hogy az FVM háttérintézményeként működő AMC több irányai között súlypontozottan szerepelnek majd a bor és a borral kapcsolatos kérdések.
    Magyarországon elkészült a szőlőkataszter, amely várhatóan még ebben a hónapban nyilvánosságra fog kerülni. Az EU-csatlakozást megelőző feladatok között említette a miniszter - az exporthoz szükséges megfelelő árualapot is biztosítását célzó - szőlőterületek pótlását. A magyar klíma alkalmas arra, hogy jó bort állítsunk elő- szögezte le dr. Vonza András, hangsúlyozva, hogy az elmúlt időszak más irányultságú igényeivel szemben a minőséget kell javítani.
    - A mai konferencia is arról szól, hogy a minőséget és a marketing munkát kell javítani, amellyel el fogjuk érni azt, hogy a magyar bor a világpiacon olyan szinten jelenjen meg, amelyily a minősége szerint is megilleti - jelenette ki a FVM vezető embere, aki köszönetet mondott Sopron városának és dr. Gimesi Szabolcs polgármesternek a rendezvény megrendezéséért.
    Újságírói kérdésekre válaszolva a miniszter elmondta, az általa vezetett minisztérium támogatási rendszerében és feltételeiben is a vidék népességmegtartó képességét javítása a cél, amelynek eszköze a szőlőültetvények felújítását célzó beruházások és egyéb pályázati alapon működő támogatások (az ültetvények felújítása, a nemzeti környezetvédelmi programban való részvétel, integrált növényvédelmi programok, üzemi törzsültetvények telepítése). A minisztérium azt az utat járja, hogy az EU-s csatlakozást követően a magyar vidéket ugyanazok a jogok illessék meg, amelyek az EU-s polgárokat. Az AMC kommunikáció javítását szolgálják azon intézkedések, amelyek során a kistermelők és a borágazatban érdekeltekhez hatékonyabban jutnak majd el a különböző forrásokat biztosító pályázati lehetőséget.
    A cyberpress.sopron.hu azon kérdésére válaszolva, miszerint az EU-csatlakozásra való tekintettel van-e országosan egységes marketing-stratégia és ha igen, akkor ebben vannak-e preferált borvidékek, illetve a soproni borvidék ebben milyen helyet foglal el, dr. Totth Gedeon az AMC képviseletében elmondta, hogy nincs még készen országosan kidolgozott imázs-stratégia. Egyelőre a többféle lehetőség tanulmányozása folyik, ahhoz, hogy azt majd a legmegfelelőbb kiválasztása követhesse, ám - a Molnár Tibor hegyközségi elnök által közben említett 6 régió mellett - mindenképpen a Tokaji borvidék hangsúlyosan jelenik meg a közös, még kidolgozásra váró imázs-statégiában.