II. Magyarországi Bormarketing - Konferencia - tanácskozás a minőség jegyében I.
II. Magyarországi Bormarketing Konferencia
Dr. Vonza András földművelésügyi és vidékfejlesztési
miniszter részvételével kezdte meg kétnapos munkáját a II. Magyarországi
Bormarketing Konferencia Sopronban.
Magyarországon a 22 borvidéken és a többi bortermelő
helyen élő száztízezer családban meghatározó bevételi forrást jelent
a szőlőtermesztésből és bortermelésből származó árbevétel. Ugyanakkor hazánkban
a szőlő és a bor kérdése mindig nemzeti ügy is volt- mondta a miniszter,
hozzátéve, hogy a magyar embert mindig is - bármely mezőgazdasági terméknél
többet jelentő - érzelmi viszony fűzte a szőlőhöz és a borhoz.
A magyar borral kapcsolatosan egyértelmű, hogy a piacon
csak az életképes termelők állhatják a versenyt, azok, akik az ágazat rendelkezésére
álló nagyon gazdag tudáshalmazból a legtöbbet birtokolnak. Tapasztalat,
részletekbe menő szakmai tudás, önfegyelem és mérsékletesség szükséges
ahhoz, hogy a bortermelés területén érvényesíthető legyen a legfontosabb
követelmény a minőség mindenekfölöttisége. Ezt a célt szolgálja a soproni
bormarketing konferencia is.
Hagyományossá válik immár Sopronban ez az igen fontos
rendezvény, amely egy virtuális radírként törölheti ki a köztudatból azt
a közmondást, amely szerint "a jó bornak nem kell cégér" - mondta ünnepi
köszöntőjében dr. Gimesi Szabolcs Sopron város polgármestere, a Magyar
Borvárosok Szövetségének elnöke. Nemes ügyet szolgálunk azzal, hogy a minőségi
borok és a kulturált borfogyasztás ügyének képviseletével, amelyet sajátos
önkormányzati eszközökkel is tudunk segíteni, jelentette ki dr. Gimesi
Szabolcs, aki úgy vélte, hogy nem volt hiábavaló az a kezdeményezés, amely
során Sopron felzárkózott a borkultúra ügyének elkötelezett települések
sorába. A bormarketing konferencia pedig azon Sopron nevéhez kötődő kezdeményezések
sorába illik az elhangzott információ és átadott tudásanyag révén ahhoz
járul hozzá, hogy egyre fényesebben csillogjon a soproni bor a poharakban.
A konferencia plenáris ülésekkel folytatódott. Dr.
Totth Gedeon a FVM Agrármarketing Centrum Kht. ügyvezetője a közösségi
marketing szerepe a borászatban témában tartott előadást, aki expozéjában
utalt arra a borexport területén nem túl pozitív képre, amely úgy mennyiségi,
mint értékbeni változását tekintve, az 1996-os szinten van. Az előadó többek
között beszélt arról, hogy miként részesül a bor az AMC költségvetésében
- régiós és központi - keretekből.; szó esett az ágazattal kapcsolatos
megválaszolandó kérdésekről és a perspektívákat kínáló lehetséges válaszokról,
amelyek között az egyik legfontosabb kérdés a borágazat többi támogatandó
ágazatok között elfoglalt helye. Lehetőségként az előadó említette a stratégiai
szövetségek kialakítását, amely révén a bor a piacon versenyerőre tehet
szert.
Dr. Kosárka József volt magyar mexikói nagykövet, a Magyar Borakadémia
tagja saját tapasztalatairól és diplomatai megbízatása teljesítésével párhuzamosan
bordiplomáciai tevékenységéről számolt be, amelynek során a magyar bornak
jó hírnevét és ismeretét juttatta el Mexikóba.
Magyarország és Svájc a bormarketing tükrében Dipl. Ing. Thomas Burkhalter
az Öregbalgas Rt. igazgatója tartott előadást.
Az online média a kereskedelemben címmel Halász Tibor
az
Internet-Sopron Egyesület alelnöke tartott előadást, aki többek között
a Sopron város hivatalos honlapján fellelhető boros oldalak bemutatásával
is illusztrálta előadását.
A délutáni programok során sor került a Magyar Millenniumi
Borok november 21-én zajlott versenyének eredményhirdetésére. A szervezők
nevében Sárosi Miklós a Bormarketing Műhely Kht. igazgatója elmondta, hogy
miután az országos és más borversenyeken általában a több éves szakmai
borok viszik el a díjak nagy részét, és a fiatalabb borokra érdemtelenül
fordítódik kevesebb figyelem, ezért úgy gondolták, hogy a minden páros
évben megrendezett Páneurópai Vörösbor verseny mellett, a páratlan években
a Bormarketing Konferenciához kapcsolódva az egy éves fehér- és vörösborok
versenyét szervezik meg.
Az arany- és ezüstérmes borok nevezőinek (2 Champion-díj,
3 Nagy Arany, 43 Arany, 24 Ezüst) díjainak átadása során a Nagy Aranyérmes
borok és a Champion-díjas borok díjait a következő borok kapták:
Nagy Aranyérmes borok
|
Gere Attila |
Cuvée |
Kopár |
Villány |
95,33
|
Neszmélyi Pinceszövetkezet |
Olasz rizling |
|
Neszmély |
94
|
Síkhegy Kft. |
Cabernet Sauvignon |
|
Eger |
95
|
Champion-díjas borok
|
Nyakashegy Kft. |
Chardonnay |
Budajenő |
95
|
Sebestyén Kft. |
Cabernet sauvignon barr. |
Szekszárd |
96
|
Az idei többi helyezett és a nyertesek listáját hamarosan oldalainkon
közreadjuk.
Borkóstolóval folytatódott a program, amelyen a díjnyertes
borok mellett bemutatkoztak a Csongrádi és a Tokaj-hegyaljai borvidékek
is.
A II. Magyarországi Bormarketing Konferencia első
napja a Nyugat-Magyarországi Egyetem Dionüsszosz Szakkolégiumának bemutatkozásával
és A bor beszél belőlünk címmel a magyar borról - Viniczai Sándor borndinátor
vezetésével - tartott kerekasztal beszélgetéssel zárult.
A bormarketing konferencia kísérő programjai között
a Nyugat-Magyarországi Egyetem hallgatóinak címketerveiből nyílt kiállításon
a konferencia résztvevői a legjobb címketervre szavazhatnak, ugyanúgy,
mint az ezzel párhuzamosan zajló borospalack szépségversenyen a legszebb
borospalackot juttathatják díjhoz.
***
A II. Magyarországi Bormarketing Konferencia első
napján dr. Vonza András földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter,
Gönczi Tibor és Dr. Totth Gedeon az FVM-AMC ügyvezetője tartott sajtótájékoztatót.
Dr. Vonza András miniszter a konferencia nyitó beszédében
is elhangzottakhoz hasonlóan elmondta, hogy a bortermelés nemzeti ügynek
tekinthető. Ma Magyarországon a százezer hektárnyi terület megműveléséhez
szükséges kézi munka nyolcmillió hektárnyi gabonatermő területe megművelésével
egyenértékű. Az idei szőlőtermésnek meg kell találni a piacon való biztos
elhelyezését. 3, 5 millió hektoliteres borfogyasztás mellett egymillió
hektoliter kerülhet exportra, ezeknek az exportpiacoknak a megtartása és
a bővítése nagyon fontos feladat. Dr. Vonza András azt is elmondta, hogy
a minisztérium úgy döntött, hogy az FVM háttérintézményeként működő AMC
több irányai között súlypontozottan szerepelnek majd a bor és a borral
kapcsolatos kérdések.
Magyarországon elkészült a szőlőkataszter, amely
várhatóan még ebben a hónapban nyilvánosságra fog kerülni. Az EU-csatlakozást
megelőző feladatok között említette a miniszter - az exporthoz szükséges
megfelelő árualapot is biztosítását célzó - szőlőterületek pótlását. A
magyar klíma alkalmas arra, hogy jó bort állítsunk elő- szögezte le dr.
Vonza András, hangsúlyozva, hogy az elmúlt időszak más irányultságú igényeivel
szemben a minőséget kell javítani.
- A mai konferencia is arról szól, hogy a minőséget
és a marketing munkát kell javítani, amellyel el fogjuk érni azt, hogy
a magyar bor a világpiacon olyan szinten jelenjen meg, amelyily a minősége
szerint is megilleti - jelenette ki a FVM vezető embere, aki köszönetet
mondott Sopron városának és dr. Gimesi Szabolcs polgármesternek a rendezvény
megrendezéséért.
Újságírói kérdésekre válaszolva a miniszter elmondta,
az általa vezetett minisztérium támogatási rendszerében és feltételeiben
is a vidék népességmegtartó képességét javítása a cél, amelynek eszköze
a szőlőültetvények felújítását célzó beruházások és egyéb pályázati alapon
működő támogatások (az ültetvények felújítása, a nemzeti környezetvédelmi
programban való részvétel, integrált növényvédelmi programok, üzemi törzsültetvények
telepítése). A minisztérium azt az utat járja, hogy az EU-s csatlakozást
követően a magyar vidéket ugyanazok a jogok illessék meg, amelyek az EU-s
polgárokat. Az AMC kommunikáció javítását szolgálják azon intézkedések,
amelyek során a kistermelők és a borágazatban érdekeltekhez hatékonyabban
jutnak majd el a különböző forrásokat biztosító pályázati lehetőséget.
A cyberpress.sopron.hu azon kérdésére válaszolva,
miszerint az EU-csatlakozásra való tekintettel van-e országosan egységes
marketing-stratégia és ha igen, akkor ebben vannak-e preferált borvidékek,
illetve a soproni borvidék ebben milyen helyet foglal el, dr. Totth Gedeon
az AMC képviseletében elmondta, hogy nincs még készen országosan kidolgozott
imázs-stratégia. Egyelőre a többféle lehetőség tanulmányozása folyik, ahhoz,
hogy azt majd a legmegfelelőbb kiválasztása követhesse, ám - a Molnár Tibor
hegyközségi elnök által közben említett 6 régió mellett - mindenképpen
a Tokaji borvidék hangsúlyosan jelenik meg a közös, még kidolgozásra váró
imázs-statégiában.
té
|