CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Borváros

2001. december 08., szombat 20:22


Tudással a gazda(g)ság felé

II. Magyarországi Bormarketing Konferencia II.

II. Magyarországi Bormarketing Konferencia

December 7-én szekció üléseken folytatta munkáját a II. Magyarországi Bormarketing Konferencia.

A délelőtti és délutáni négy szekció üléseinek témái a Marketing Kommunikáció szerepe a borászatban, Vállalkozásfejlesztés a borászatban, A termékmarketing eszközrendszere a borok világában, valamint Új technikák a borértékesítésben voltak.  A marketing és borász szakma neves képviselői elemezték az ágazat jelenlegi helyzetét és kerestek rövid és hosszútávú megoldásokat az uniós csatlakozás előtt kialakult helyzetre.


Dr. Kupa Mihály országgyűlési képviselő - szekcióvezető
és Kocsi János a Sopron Városi Kereskedelmi és Iparkamara titkára

Délelőtt tizenegy órakor került sor a Hotel Sopron Borház-Vinosseum ünnepélyes felavatására. A GySEV RT. legújabb termék létesítményében - a Hotel Sopron Borház -Vinosseumban - Prátser Ferenc a Hotel Sopron igazgatója köszöntötte a résztvevőket. Az egy évvel ezelőtt tett ígéret, - hogy a második alkalommal megrendezendő Magyar Bormarketing Konferencia tiszteletére ebben a borházban a Bormarketing Műhely Kht-val együtt a Hotel Sopron létrehoz egy bortrezort - megvalósult.

A bortrezor célja a 2001. évben megrendezett Milenniumi Borversenyen értékelhető helyezést elért borok trezorálása, bemutatása és későbbi felhasználása. Megköszönve a jelenlévőknek a kétnapos rendezvényen való részvételt, ígéretett tett, hogy a bor, gasztronómia és a kultúra egységének jobb piacra viteléért fog munkálkodni.


Prátser Ferenc és Molnár Tibor

Sárosi Miklós, a Bormarketing Műhely szakmai vezetője a bortrezor kialakításának előzményeiről szólt. Mint mondta, a már több alkalommal szervezett borversenyeken a bekért mintákból mindig marad, és ezt a mennyiséget szerették volna méltó helyen tárolni, és ünnepélyes alkalmakkor felhasználni. A Hotel Sopron segítségével az előzőleg különféle funkciókat ellátó épületben sikerült a bortrezort tartalmazó pincét kiépíteni, ahol idén első alkalommal a Milenniumi Borverseny 240 borát helyezték el.
   Gönzci Tibor, az Agrármarketing Centrum Kht. vezetője beszédében kiemelte, hogy az ilyen jellegű kezdeményezések fontos szerepet játszanak a marketing, turizmus és az ország borászatának szempontjából.
   Molnár Tibor a Soproni Borvidék Hegyközségi Tanácsának elnöke megköszönte a Hotel Sopronnak a támogatást, utalt arra, hogy  az első Páneurópai borverseny megrendezése után kézenfekvő volt az együttműködés.
   Majtényi Lászó a Nyugat-Magyarországi Idegenforgalmi Bizottság elnöke arról szólt, hogy az eddigi együttműködés folytatásaként december 11-én Budapesten megnyílik Nyugat-Dunántúl első irodája a Hotel Sopron kezdeményezésére, a GySEV Rt. és a Magyar Turizmus Rt. közreműködésével.


Prátser Ferenc és Molnár Tibor

Prátser Ferenc megköszönte a méltató szavakat, szállodai munkatársainak az együtműködést, majd átadta Molnár Tibornak a Bormarketing Kht. részére egy szállodai kulcstartón a trezor egyik kulcsát. A másik kulcsot a Hotel Sopron igazgatója őrzi és a trezort szándékaik szerint a két kulccsal jeles események alkalmával nyitják ki.

Az ebédszünetben került sor Magyar Marketing szövetség Bormarketing Klub megalapítására Szakál Zoltán, a debreceni egyetemi oktató ötlete alapján. A klub elnöke Dr. Kupa Mihály országgyűlési képviselő, társelnöke Dr. Gimesi Szabolcs a Magyar Szőlő és Borvárosok Egyesületének elnöke, titkára Szakál Zoltán lett.

A délutáni szekcióülések lezárása után a záró plenáris előadáskra került sor.
Lakatos András az Agroinvest Rt. szaktanácsdója Trendek a világ borászatában címmel tartott előadást. Felhívta a figyelmet a modernizálás,valamint az ágazati szabályozás szükségességére, figyelembe véve a délamerikai és távol keleti termelési és piaci tendenciákat.
Fórián Zoltán a Rabobank Hungária Rt. kutatási igazgatója a változó értékesítési csatornák okozta kihívásokra hívta fel a figyelmet és tett javaslatokat a megoldásokra.
Thomas Klinger az Österrachische Weinmarketing Service Gesmbh részéről az osztrák bormarketing helyzetéről, szervezetének felépítéséről ennek marketing, értékesítési stratégiájáról beszélt. Véleménye szerint a jelentős uniós és állami támogatás ellenére az osztrák borászat amelynek az exportja nyolcvan százalékban a német piacra termel, hasonló értékesítési gondokkal küzd mint a magyar ágazat, ugyanakkor a médiákkal kialakított marketing és értékesítési struktúra lehetőséget biztosít a regresszió kezelésére. Reményét fejezte ki, hogy az uniós csatlakozás után a két ágazat a történelmi hagyományoknak megfelelően partnerként fog együttműködni

A plenáris előadások végén került sor a legszebb borospalack díjának, valamint a címketerv verseny díjainak átadására.

A legszebb borospalack díját a Henkell & Shönlein Hungária Kft. borcsaládja nyerte.


Pakainé Dr. Kováts Judit és Szücsy Róbert

A Nyugat-Magyarországi Egyetem Alkalmazott Művészeti Intézetének hallgatói közül tizenhárman pályáztak a címketerv versenyen.
A  szakmai díjat Szűcsy Róbert negyedéves egyetemi hallgató, a közönség díját Szarka Zsófia nyerte el.


Keglovich István és Szarka Zsófia

A konferencia záróértékelésének megtartására Dr. Kandikó Józsefet a Magyar Marketing Szövetség elnökét kérték fel a szervezők.
   Zárszavában Dr. Kandikó József örömét fejezte ki, hogy a plenáris ülés utolsó előadása pozitív kicsengésű volt. Véleménye szerint a fogyasztási szokások megváltozása is hozzájárult a borfogyasztás csökkenéséhez. A konferencia sikereként értékelte, hogy a rendezvény felhívta a figyelmet arra, hogy már nem elég nosztalgiázni, cselekedni kell.
   A konferencián elhangzott előadások által megfogalmazott problémák kezelésére javaslatokat fogalmazott meg. Mint mondta a kelet-ázsiai töblettermelés nem fog többletfogyasztással járni ezért számolni kell a kínálat növekedésével, míg a demográfiai statisztikák szerint a népesség növekedése a következő évtizedekben az arab területeken lesz számottevő, ez viszont nem fog többletkeresletként jelentkezni. Ezért az MMSZ elnöke szerint a következő konferencia feladata a magyar belső borpiac erősítésének elősegítése. Fontos az új fogyasztói réteg megnyerése, mivel a magyar fiatalok nem borra vannak szocializálva, nincsenek bor tradícióik, bort esetenként reklám alapján választanak.


Dr.Kalinkó József az MMSZ elnöke

Dr. Kandikó József javasolta egy - a marketing oktató szervezetek által összeállított - verseny kiírását az egyetemi hallgatók borfogyasztási szokásainak felmérésére, aminek értékelése a következő konferencia egyik témája lehetne, valamint az asztali borok versenyének megrendezését, hiszen ezek a borok jelentős tételt képviselnek a piacon. A kormányzattal való együttműködés szükségessége mellett kiemelte a civil szervezetek, valamint a szakmai szervezetek, a bor és turizmus kapcsolatának erősítését.

A zárszót követően a résztvevők megtekintették a délelőtt felavatott Vinosseumot, majd Pince party zárta a kétnapos rendezvényt.

sztoth