CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Szomszédvár - Régió

2001. december 20., csütörtök 08:26


Start előtti lázas izgalom - vagy?

Mallorca, hólapát és még sokan mások

Start előtti lázas izgalom - vagy?


Sok pedagógus sajnálja, hogy kevés a tanító- és tanárjelöltek iskolában, "éles helyzetben" eltöltött ideje a pályára bocsátás előtt. A kezdők azért, mert érzik, nem eléggé magabiztosak, szinte mély vízbe dobás az indulásuk - mentőöv nélkül... A már gyakorlók és gyakorlottak azért, mert együttéreznek a fiatalokkal kínlódásukat látván.

A rendszerváltással a főiskolai tanulmányok is felszabadultabbak lettek, a hallgatók - akárcsak mint pl. az Egyesült Államokban - maguk állítják össze félévi órarendjüket megadott kötelező és választható (azaz a félévek között viszonylag szabadon ide-oda tolható, ütemezhető) tantárgyak összeválogatásával. Meg kell hagyni, igen nehéz ez a félévek elején újból és újból megismétlődő tortúra.

Aki erre a félévre a szociológia tárgyból a gyermek fejlődésével, jellemének kiismerésével kapcsolatos stúdiumokat hallgatta, az ezzel kapcsolatos kötelező olvasmányokat olvasgatta, jegyzetelte a pedagógus hallgatók közül, most, a vizsgaidőszak "kitörése" előtt írásbeli munkát kell leadnia. Konkrét tanulót kell megadott szempontok szerint jellemezni. E hallgatók tehát most "beleszagolhattak" az iskola levegőjébe, megmártózhattak a miliőben, mely őket is várja, munkahelyként, egy-két év múlva.

Tíz és tizenhat év közöttiek lehettek a megfigyelt, "vizsgált" gyermekek, ifjoncok. Üde beszélgetések kerekednek így az indexek (leckekönyvek) aláírása miatti ideges rohangálás közben a folyosón összefutó hallgatók között; "kitárgyalják" egymás gyerekeit...

Van, aki művészeti szakközépiskolás rajzos lányt választott, más a tízéveseket preferálta, megint másnak csak az volt a lényeg, hogy fiú legyen, mert nincs családjában, rokonságában fiú, szeretett volna legalább egyet egy kicsit behatóbban megismerni.

Egyesek már vissza is kapták munkájukat, értékelve. A művészetis lányt választó "Keveset ír a gondolkodásáról! 4" minősítést kapta. A tízéveseket választó két lány még várja az eredményt. Jót kuncorásznak, milyen felnőttesek is a "kicsik". Nem is gondolták volna. Van egy kislány, akinek már első osztályos kora óta tetszik az egyik kisfiú, s mostanra "érett meg a helyzet" annyira, hogy ezt meg is mondta neki. A válasz hasonló volt, azaz, hogy a szociológia szakszavával éljek: kölcsönös választás történt. Most ők barátok. A kislány barátnőjének szintén tetszett az egyik kisfiú. Barátnője bátorságán felbuzdulva ő is megmondta neki - s láss csodát: ott is kölcsönös választás esett. Most ők egy összetartó kis négyes az osztályban. Még a Mikulás-ajándékozásnál is kimachinálták, hogy egymást húzzák... Ejha!

Természetesen a művészetis lányt is "kitárgyalták" a hallgatók. A napokban lesz ott is az ajándékozás, de akit ő húzott, most épp Mallorcán van a családjával, úgyhogy nem tudja odaadni. Irigyli is meg nem is osztálytársát, mert állítólag ott most szintén hideg van... meg minden. A hallgatók itt sokat mondóan egymásra néztek. Nem hallottam a továbbiakat. (Talán egy fiú van a dologban, aki, persze, nem lehet ott? Nem tudom.)

Közeledik a karácsony. Az ablakokra már visszakerültek a tiszta függönyök, már a sütemények némelyike is készen vár, ajándékot persze, még biztosan kell venni valamit, így utolsó pillanatban is, ez már csak így szokott lenni. Az erkélyeken kint "üdülnek" a fenyők, készülnek szomorú böjtjükre, amikor a meleg szobákban kell majd helytállniuk, persze, díszesen. A gyerekek pedig: ALIG VÁRJÁK MÁR A SZÜNETET! Van iskola, ahol az általános 22-ei munkanapot már ledolgozták előző héten, és akadnak, pl. a főiskola hallgatói is, akik még meg kell, hogy birkózzanak ezzel a munkás szombattal, hogy azután, zsúfolttá téve minden sima és mentesítő vonatjáratot hazahurcolkodjanak, és... Kinek hogyan tovább!

Egyik főiskolás kis "grupp" beszélgetéséből például kiderült, van, amelyikük nagy havat vár, hogy mehessen havat lapátolni, mert kell neki a pénz...

- gyöngyös -