CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Hírek - események

2002. január 20., vasárnap 13:36


Megyei Jogú Városok Szövetsége Közgyűlése Sopronban

Megyei Jogú Városok Szövetsége Közgyűlése Sopronban

    Január 19-én a Megyei Jogú Városok Szövetsége a soproni Polgármesteri Hivatal Dísztermében tartotta a 2002. évi első közgyűlését.
    Házigazdaként Dr. Gimesi Szabolcs Sopron polgármestere mondott köszöntő beszédet.


Dr. Gimesi Szabolcs polgármester köszönti a résztvevőket

    Első napirendi pontként Csabai Lászlóné az MJVSZ társelnöke a 2001. év gazdálkodásáról szóló beszámolót és a 2002. évi pénzügyi tervet ismertette, amelyet a jelenlevő küldöttek egyhangúlag elfogadtak.
    A közgyűlés folytatásaként a Belügyminisztérium, Pénzügyminisztérium és Oktatási minisztérium szakemberei tartottak előadást.

      Dr. Horváth István a Belügyminisztérium főosztályvezetője a közszolgálatokban foglalkoztatottak életpálya rendszeréről beszélt; elemezte a megyei jogú városokban dolgozó köztisztviselők és közalkalmazottak illetményéhez kapcsolódó, a köztisztviselői és közalkalmazotti törvény adta lehetőségeket.
      Környei László az Oktatási Minisztérium helyettes államtitkára utalva az előző napon megkötött keretmegállapodásra, a minisztérium 10-15 éves közoktatási koncepciójáról beszélt, amelyben kiemelt feladat hárul a megyei jogú városokra, a térségi feladatok ellátásában.

Környei László OM helyettes államtitkára

    Tájékoztatásából kiderült, hogy a magyar tanulók a tantervhez kötődő ismeretek tekintetében világszinten vezető helyet foglalnak el, ugyanakkor a megszerzett tudás alkalmazhatósága az átlagos szint alatt van.
    A XXI. század iskolájának megteremtésében fontos szerepet kap az iskolák műszaki állapotának felülvizsgálata, a központi források átstruktúrálása, a Phare programokban való részvétel, valamint a zöldmezős közoktatási beruházások.
A helyettes államtitkár  elmondta, a minisztérium célja, hogy pár éven belül a pedagógusok jelenlegi 91 ezer forintos átlagbére az országos átlagbér 125 százalékát érje el, ez ugyanakkor a jelenlegi éves 350 milliárd forintos költségvetési keret újabb több mint 200 milliárd forintos növelését jelenti.


Bogdány Zoltán előadása

    Bogdány Zoltán a Pedagógus Továbbképző Központ szakértője az Önkormányzat és közoktatás, minőségbiztosítás témakörben a Comenius 200 Közoktatási Minőségfejlesztési Program Fenntartói I., II. modelljét részletezte.

    Kérésünkre Csabai Lászlóné az MJVSZ társelnöke az előadásokat értékelve elmondta, hogy a köztisztviselői törvénnyel kapcsolatban nem fedezett fel új elemeket az előadásban, szerinte a törvény pozitív elemei mellett újraszabályozást ígénylő negatív elemeket is tartalmaz. Így túlzottan szigorító elemeknek tartja a teljesítményrendszer évenkénti értékelését, az évenkénti vagyonnyilatkozatot. Mint mondta, pártállástól függetlenül azt mindenki érezte, hogy a régi köztisztviselői törvény nem jó. Úgy véli, hogy a múlt évben módosított nagyon szigorú törvénnyel  - mint mondta - "átestünk a ló másik oldalára", és reméli, hogy ezt az elkövetkezendő 3-4 évben sikerül megfelelővé tenni.
    Érdekesnek tartotta Környei László előadását, és ugyanakkor örül annak, hogy rég ismert, de a minisztérium által eddig figyelmen kívül hagyott szempontokat jelenített meg az oktatásügyben, amelyek értelmében a minisztérium foglalkozik a közoktatás finanszírozhatóvá tételével, azért, hogy az elit gimnáziumok mellett a közoktatás a középiskolai szinten is tudjon hozzáadott értéket felmutatni.

szt

***

Új településpolitika szolgálatában

    A Megyei Jogú Városok Szövetsége 2001-ben az új településpolitika szolgálatában végzett tevékenységével kapcsolatosan - a MJVSZ Sopronban kiadott sajtóközleménye szerint - a Megyei Jogú Városok szövetségének tagjai, a 22 vidéki nagyváros számára az Európai Uniós csatlakozás közeledtével az elmúlt esztendőben a közigazgatás, a gazdaság, az oktatás és a kultúra terén betöltött térségi központi szerepük egyre erősödött.
    Egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy a vidékfejlesztésben a nagyvárosokra jelentős feladat hárul, s ezek megoldásában nagy segítséget nyújt a szövetség és 11 szakbizottsága, melyek tagjai az elmúlt esztendő során több mint 100 minisztériumi előterjesztést és törvénytervezetet véleményeztek. A szövetség az önkormányzati szövetségekkel folyó egyeztetések során jelentős szakmai partnere lett az állami szerveknek megkerülhetetlen erővé vált az érdekegyeztetésben. Mivel a városokra az integrációs folyamatban jelentős feladat hárul, a minisztériumokkal a millennium évében elkezdett együttműködési megállapodások körét a 2001-es esztendőben újabbakkal gyarapította. Tavaly a külügyi, az egészségügyi, a környezetvédelmi tárca mellett a Miniszterelnöki Hivatallal és az Osztrák Városszövetséggel is keretmegállapodást kötöttek. Az MJVSZ a tavalyi évben egy korszerű információs rendszert hozott létre, melynek feladata, hogy hidakat építsen a programban részt vevő nagyvárosok, a kapcsolódó kormányzati szervek és más projektek között. Az Internet, intranet kapcsolathoz kiváló minőségű összeköttetést biztosít a rendszer, mely lehetőséget nyújt az MJVSZ és tagvárosai számára a naprakész információk kezelésére, publikálására, karbantartására, valamint kapcsolódik a városok helyi sajátosságait tartalmazó információs rendszerekhez, alkalmas video-konferenciák lebonyolítására is.
    A szövetség 2002. január 18.-i közgyűlésén együttműködési megállapodást kötött az Oktatási Minisztériummal, februárban a nagyvárosok polgármesterei osztrák kollégáikkal Bécsben vesznek részt egy közös, az Európai Uniós csatlakozásra való felkészülést szolgáló három napos konferencián.

***

Megyei Jogú Városok Szövetsége története

Forrás:  Megyei Jogú Városok Szövetsége hivatalos honlapja

A Megyei Jogú Városok Szövetségét az Magyar Országgyűlés által megyei jogú várossá nyilvánított városok alapították. A ma már 22 várost tömörítő érdekvédelmi szervezet célja a megyei jogú városok önkormányzati jogainak kollektív képviselete, védelme érvényesítésének előmozdítása, az önkormányzati működés fejlesztése, hazai és nemzetközi önkormányzati érdekszövetségekkel való együttműködése.

Folyamatos feladatai közé tartozik véleménynyilvánítás a megyei jogú városokat érintő jogszabályok és más állami döntések tervezeteivel kapcsolatban, és általános jellegű részvétel a jogalkotási, jogszabály-előkészítési munkában, valamint az állandó érdekképviselet országos jelentőségű kérdésekben, illetve egyedi állami döntéseknél. A szövetség hatékony működéséhez elengedhetetlen a különböző típusú és szintű állami, társadalmi, érdekképviseleti szervezetekkel való kapcsolattartás, valamint a külföldi szervezetekkel történő együttműködés.

A tagvárosok számára egyenként is, de a szövetség egészére nézve is fontos szerepet kap a működés során az együttműködés és segélyprogramok szervezése a városok, a hazai és nemzetközi önkormányzati szövetségek között, valamint a megyei jogú városokra vonatkozó tudományos kutatások ösztönzése, támogatása, a nagyvárosokra vonatkozó általános törvényszerűségek feltárása.

A Megyei Jogú Városok Szövetsége felismerve a hazai önkormányzati szövetségek közös érdekét, mely szerint hatékony EU konform közigazgatási rendszer csak valamennyi a témában érdekelt fél összehangolt, szinkronban mozgó munkája nyomán alakulhat ki, az új közigazgatási struktúra jelentős tényezőjeként részt kíván vállalni a rendszer kiépítésében. Általánosan megfogalmazott céljaink elérésén túl létre kívánjuk hozni a Magyar Önkormányzati Információs Központot, amely valamennyi hazai önkormányzatnak és szövetségnek naprakész adatokkal áll rendelkezésére hazai és Uniós lehetőségekről, háttéranyagokról. A központ felépítésének első lépéseként kívánjuk felállítani a tagvárosaink között létrehozandó intranet alapú Információs rendszert.

Az MJVSZ - európai példák alapján - kiemelt feladatának tekinti állandó, képviseleti jogosultsággal rendelkező munkatárs Brüsszelbe delegálását. A munkatárs feladata a szövetség és más hazai önkormányzati szövetségek érdekeinek képviselete az Európai Unió bizottságai felé, valamint a jelenleg is futó projektek koordinálása. A Megyei Jogú Városok Szövetsége 22 tagvárosa előtt álló megoldatlan közigazgatási, gazdaságfejlesztési és városüzemeltetési feladatok csak jól működő rendszerben oldhatók meg, folyamatosan egyeztetett módon. A gyors megújulás valamennyi tagváros működésének és rövidtávú fejlődésének záloga, amelyet a szövetség fejlesztésekkel és személyes képviselettel kíván hatékonyabbá tenni.

Olvasóink a www.mjvsz.hu oldalon további részletes információkat találnak.