Rovat: KultúrVáros
2002. január 27., vasárnap 13:42
Brunszvik Teréz-díjat kapott Zilahi Józsefné főiskolai docens Hogy a ránk bízott gyerekek teljes életet éljenek...
Hogy a ránk bízott gyerekek teljes életet éljenek...
A Magyar Kultúra Napján Pálinkás József oktatási miniszter pedagógusoknak adott át kitüntetéseket a Néprajzi Múzeumban rendezett ünnepségen. A kitüntettek között kiemelkedő óvodapedagógiai munkájáért Brunszvik Teréz-díjat kapott Zilahi Józsefné, a Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Főiskolai Kara főiskolai docense.
- Eredetileg nem is erre a pályára készültem - emlékszik vissza a kezdetekre
Zilahi Józsefné. Az ELTE latin-magyar szakára tett sikeres vizsga után,
tizennyolc éves koromban Debrecenből férjhez jöttem a soproni erdőmérnökhöz,
az egyetem akkori adjunktusához Zilahi Józsefhez, aki édesanyámnak megígérte,
hogy a továbbtanulásomat mindenben támogatja. Közben az erdőmérnöki karra
is felvételt nyertem, de a soproni továbbtanulási lehetőségek közül aztán
mégis az óvóképzőt választottam.
Harminckilenc éve tanítok az óvóképzőben, nagyon sok volt diákom megbecsült óvónőként dolgozik a pályán, akikkel a továbbképzések során sokszor találkozom. Tudom, hogy a díjra való felterjesztésemet ők szervezték meg. Az ajánlóim között büszkén említem Vekerdy Tamást, akinek munkatársa vagyok, például az Országos Óvodai Nevelési program és az Alapprogram készítésekor szóban és írásban is konzulens partnere voltam. Ajánlóim voltak a határon túl élő magyarlakta területek óvodapedagógusai is. A Kárpát-medence teljes magyarlakta területének óvodapedagógiáját és számos kiváló szakemberét megismertem, Erdélytől Burgenlandig és a Vajdaságtól Szlovákiáig, Kárpátaljáig. -Mi a lényege a Zilahi Józsefné által kidolgozott óvodapedagógiai
módszernek?
Azt gondolom, hogy elsősorban az érzelmi intelligenciát kell kiművelni és az óvónőknek is, főként ezzel kell rendelkezniük, amellett, hogy ismerniük kell a kisgyerekek szórakoztatásához szükséges, játék-, mese-, vers- zenei anyagot és érteniük kell a gyerekrajzok világához. Az egészet nem tanítani kell, hanem bízni a gyermekek magukkal hozott adottságaiban, amelyek előtt csak az utat kell megnyitni. Ez világfelfogás kérdése is. Meggyőződésem, hogy az az erőszakos pedagógia, amelyik úgy gondolkodik, hogy mindent kívülről kell rárakni a gyerekre, a sivár materializmus filozófiáján alapszik. Ha elfogadjuk azt, hogy a puszta létezésen kívül valami másért is vagyunk a világon, és azt, hogy belső erőket kaptunk ajándékba, amelyeket valahol ki kell bontakoztatnunk, akkor használnunk kell azokat, a Teremtő munkatársaként, hogy a ránk bízott gyerekek teljes életet éljenek. Az óvodában nem csak úgy eljátszogatnak gyerekek és óvónők, ott nem csak felvigyáznak a gyerekre, mint egy ruhatárban. Az óvodai munka egyrészt az óvónők számára nagyon fárasztó tevékenység, másrészt pedig egy csipkefinomságú szövésű mesterség, hiszen a kisgyerekek nagyon védtelenek a pedagógiai hatások ellen. A pedagógiai melléfogások ellen a kicsik nem tudnak úgy védekezni mint egy ifjú, tehát az óvónőt olyanná kell kiképezni, hogy rendelkezzen azzal a tudással és képességekkel, amelyek alkalmassá teszik a feladatra. Ugyanakkor fontos, hogy meg is maradjanak e képességei – kézügyessége, zenei-, beszéd- és mozgáskészsége – ne égjen ki, érzelmi életében, elsősorban kedélyében, egészséges lelkiségében szeressen a kisgyermekek között lenni. Erre igyekeztem mindig tanítani a hallgatóimat és a visszajelzésekből úgy érzem sikerrel. Az óvodai nevelésben használt módszerünk másik lényeges eleme, az, hogy
az anyanyelvi nevelést a középpontba helyezi. Több mint tizennyolc éve
folyamatos kapcsolatban vagyok határontúli kolléganőkkel: Marosvásárhelyről,
Kolozsvárról, Székelyudvarhelyről, Székelykeresztúrról, Illyefalváról,
Nagyenyedről, de rendszeres továbbképzéseket tartok a Vajdaságban, Burgenlandban,
Szlovákiában, Kárpátalján is.
- Évenként a nappali tagozaton 120, a hazai és szlovákiai levelező
tagozaton 600-80 tanítványa volt, ezért bárhova megy a magyar nyelvterületen
ismerősökre talál és bármelyik óvodába megy, úgy fogadják mint szakmabeli
családtagot. Sopronban hogyan működik az Ön által kidolgozott modell?
Pálinkás József a díj átadásakor Németh Lászlót idézte:
"Az
ember nem csak utas és önmaga szobrásza, de embertárs is, aki míg magát
teremti, az egész emberi életet valami magasabb lehetőség felé igyekszik
terelni". A kitüntetés köszönet. Köszönet a munkáért, a gondolatokért,
a szeretetért.
|