Napló Adyval -Az elnémulás drámája
Napló Adyval -Az elnémulás drámája
„Felséges és szép és megnyugodott és kiteljesedett
és idvezült…”
1919. január 25-én a pesti Park Szanatórium különszobájában
így látta Móricz Zsigmond a költőt, aki reggel negyed kilenckor csöndes
észrevétlenséggel átaludt az öröklétbe.
Ady
Endre az elmúlt évtizedekben alig tudatosult erősebben, társadalmi és iskolás
tanmesei ideologizálással, mint a vörös jelek égi feltűnésének lunátikus
látnoka.
Azt is megélhettük a közelmúltban, hogy Ady sorsának,
utóéletének központi programja lett Csinszka tündökletes voltának lejáratása,
amelyet az egykori bukaresti magyar pártlap hírhedett tollnoka és feljelentője
vezetett, a női és az emberi lélek iránti teljes süketséget mutatva, s
az élettények önkényes alakításának mániákus kényszerében. Korábban s eközben
is az irodalomtudomány csöndesen és szívósan dolgozott.
Kovalovszky Miklós több mint négy évtizeden át készült
ötkötetes adattára szinte minden személy vallomását és tényt egybegyűjtött,
amit Ady életével, munkásságával kapcsolatban rendszerezni lehetett.
Dénes Zsófia bizonyára bánta, hogy feleségjelöltségét
felmondta Adynak, tán ezért is írta és újra írta, elfogultságaival mások
vallomásaival is alakította, formázta Ady képét. Király István kétszer
két kötetben hatalmas filológiai és esztétikai készültséggel, érzelmi ragaszkodással,
ám számos momentumban ideológiai elfogultsággal bontotta ki és értelmezte
költészetének rétegeit.
Emlékkönyvek, tanulmánykötetek, születtek, Láng
József és Schweitzer Pál gondos munkája nyomán összes verseinek gondosan
jegyzetelt kötetét forgathatjuk. Leveleinek, közírásainak kétszer három
könyvét, Vezér Erzsébet tollából talán alapozó vállalkozásnak tekinthetjük,
amelyet újabb s gazdagabb gyűjtemények követnek majd. Még az újabb egyházi
közgondolkodásban sincs nyoma, legfeljebb némely Ady-kutató szembesült
Vatai László vallásbölcseleti munkájával,
amely Isten szörnyetege címmel 1963-ban Washingtonban jelent
meg.
Életműve kritikai kiadásának pótkötetei, Bíró Zoltán
sorsköltészetét tárgyaló könyve vagy Sára Péter tanulmánygyűjteménye, s
benne kiemelkedő a meseélményeket tárgyaló dolgozattal, (mindkettő Püski
Kiadó) igazolja: Adyval sosem végezhetjük el dolgunkat. Sorsa, életműve
közösségi-nemzeti létünk mindenkori kérdéseivel szembesít. Nem politikai
időszerűséggel persze, mert azóta se hallunk arról az Ady Társaságról,
amely a történelmi változások forgatagában Konrád György vezetésével alakult,
ámbár lehet, hogy egyszer, Kossuth Lajoshoz hasonlóan, a költőt is pártpolitikai
hivatkozássá alacsonyítják. De Ady rendíthetetlenül túlél minden eszmei,
politikai kisajátítást, Ő nem a perc-szempontoknak illegeti magát; versei,
írásai a magyarság mindenkori idegrendszerébe hatolnak. Mert folytonos
pokoljáró szenvedéseiben, közügyi harcaiban, nemzeti megmaradásunk stációit
járja végig – Trianonnal bevégzetten. Ilyenképpen Adynak nincs szüksége
ünnepi alkalmakra. Bennünk és velünk ég és él a hétköznapokban is.
Január 25-i halálában és 27-én, a Nemzeti Múzeum
előcsarnokában a ravatalnál álló, majd a Kerepesi temetőben való búcsúztatása
alkalmából sem siratjuk őt. „Késik a halálod” – írta Sütő András
a költő születésének centenáriumán, s ma sem mondhatunk mást: „A küzdelmek
embere számvetésre készteti küzdőket és a csöndbe hullott szíveket is.”
Ady életének kérdéseivel, küzdelmeivel ma is folyamatosan
dolgunk van. Ha mégis ünnepi momentumot is keresünk: születésének 125.
évfordulóját köszönthetjük majd november 22-én. De addig is okunk van róla
és vele tűnődni mai dolgaink tisztítása végett is.
„Egy nemzet sorsát és végzetét hordta magában„
– írta róla Móricz, s ha az Adyval kapcsolatos emlékezéseket és tudományos
műveket elolvassuk, feltűnik: a költő sorsáról az utolsó hónapokról, a
nemzet végezetének drámai, tragikus pillanatában az értelmezések elhallgatnak
vagy elbizonytalanodnak. Ady egészségének rosszabbodását a polgári forradalomba
zuhanó, összeomló ország jövője fölötti rémlátása tragikus rohamossággal
gyorsította. 1918 augusztusában, négyévi hallgatás után, újra kötete jelent
meg, A halottak élén. Amely késettsége folytán váteszi krónikás-könyvvé
is emelkedett, mert a háború, az ember és a nemzet sorsáról való jövendölései
beigazolódtak. Mit lehet már írni és jövendölni ? „Mert igazam volt, igazam
volt” – mondikálja Az utolsó hajók-ban.
Szeptember 11-én Csinszka Csucsáról levélben tudósította
Hatvany Lajost Ady hogylétéről: „a világ emberpusztító nyugtalansága
viselte meg különben is rossz idegrendszerét.” De ez még a szokásos
látlelet, írhatta volna egy vagy két évvel korábban is.
Ám a varázslatos érzékenyéggel gondoskodó, szerető
asszonyka ennél súlyosabb jelet észlel: a „komoly nagy elhallgatás”-t.
Nem is beszédképességének erősödő, bénulásos tünetei fölötti kétségbeeséséről
panaszkodik, hanem férjének alkotó-depresszióját észleli. Hiába erőlködik
az íróasztal fölött, a toll nem mozdul. Holott Adynak örökös ambíciója
volt, hogy a Nyugat minden számában jelen legyen verssel, s most a Követelő
írás sorsunkért augusztus 16-i közlését követően két újabb költeménnyel,
csak október 1-én jelentkezik (Két kuruc beszélget, Az utolsó hajók). S
aztán másfél hónap elteltével már következik a búcsú, a szinte kikényszerített:
Üdvözlet a győzőnek.
Versek, művek híján az emlékezések és tudományos
művek itt akadnak el. Mert a némaság titokzatos lelki tájairól, a tanúságtevők,
barátok, alkalmi látogatók, családtagok már csak mondatfoszlányokat idéznek
tőle, gyakran elfogultságok, kései, olykor politikai vagy hagyatéki érdekek
szerinti hangoltságban. Az Adyban összesűrűsödő drámáról és tomboló kétségbeesésről
ugyan mit tudhatunk? Nyelve már alig forgott, megbénult a keze ősszel,
még a dedikációval is elakadt, mint Bölöni tudatja, de elméje ép volt.
Ágyában a lapok reggeli és délutáni kiadásai szinte paplanként takarták
a nagybeteget. A főcímekre is elég volt pillantani, hogy az országpusztulás
tényei naponként megerősítsék rettenet-látomását. Újra és újra Erdélyt
siratta, mert a nemzet szellem-lelkét látta veszni vele. Fázás, hűdés,
paralitikus
jelek, spanyol járvány… – sorolják bajait az emlékezők. Potomság; már
nem a szervi bajok súlyosbították állapotát, hanem a háború és az ország
omlásának napi eseményeivel egyidejűleg a kétségbeesés sodorta lelkét az
elmúlás felé.
Benne az ország pusztult.
Október végétől folyamatosan olyan történések rendítik
meg, amelyek nemcsak emberi mindennapjait, hanem egész életművét tekintve
is felkavaró események. Csucsáról sietősen Pestre utaznak a várható politikai
változások hírére, így mondja az irodalomtörténet. De legalább annyira
valószínű, hogy menekültek is, mert közeli veszéllyé vált a román honfoglalás,
amit ő hét esztendővel korábban már megjövendölt. Veres Pálné utcai lakásának
erkélyéről október 31-én éjszaka révülhetett a szemben lévő Térparancsnokság
körül játszódó forradalmas eseményekről. Ünnepi színjátékot is rendezett
lakásán a forradalmi küldöttség november 18-án, de a köszönő szavakat egy
már előbb ott buzgólkodó újságírónak hagyta megírni. S milyen sorsszerű:
amit nem fogalmazott meg, azt elmondani se tudta. Teste és lelke együtemben
működött. Diadalmas életrajzok és esztétikák itt szárnyalnak: bekövetkezett,
amit Ady vágyott, eljött a forradalom. Holott Ady a pokol démonaival csatázott.
Alig-alig említik ennek a küzdelemnek egyik fontos stációját, amiről Bölöni
tudósít: amikor Tisza István gyilkosságáról értesült, Ady azt mondta:”
Rettenetes, meglásd végünk van!”
Ady víziójában múlt és jövő sűrűsödött: kétségbeesése
afölött, hogy ő a társadalom és a nemzet megújulását nem Tisza halála árán
kívánta, és a nemzet összeomlását se akarta. S most végletesen és végzetesen
szembesülhetett jóslatával.
Ellenfele volt Tisza István, de halálát sosem kívánta.
A „végünk”-ben, Tisza halála Adynak már a közös többes pusztulását
jelentette. Azt se igen hangoztatták az elmúlt évtizedek Ady életrajzaiban,
hogy most se vesztette el éles ember- és társadalomlátását. Már öccsében
is felismerte a káosz ügyeskedőjét, a tülekedő karrieristák jegyét. Testvére
szinte vonszolta bátyját a nyilvános alkalmakra, remélve, hogy magas posztokra
jutott politikus barátai majd tanári-társadalmi előrejutását segítik. Viszolygott
szinte Lajostól, a lajosoktól, okkal látta s mondogatta: „ez nem az én
forradalmam”. Fátumos jel, hogy a tanácskormányt már nem érte meg.Ezt a
„forradalmat” Ady nem akarta. Amely Tiszát meggyilkolja, de a hadsereget
feloszlatja, s nincs, aki védje honát és Erdélyt. Az ézsaiási látomás és
siratás beteljesedett: emberek és népek egymás iránti gonoszságának éjszakai
tüze égette a világot. Már csak a ravatalt látta; magát együtt feküdni
nemzetével. Ezért se lehet más, mint rezignált végrendeletes kérése a Győzőnek:
„Ne tapossatok rajta nagyon”. Nincs több szava. A többi néma csend.
De ebben az elnémulásban sejteni is alig sejtjük,
hogy micsoda harcokat folytatott rémeivel. Akik a forradalmas Ady üdvözülését
láttatták az elmúlt évtizedekben, azok némelyike érvelt azzal is, hogy
Istennel is szakított, melynek igazolásaként születésnapjának éjszakáján
széttépte a Bibliáját. Mint másnap hozzá látogató öccsétől tudjuk: „idenyújtotta
a biblia letépett fedőlapját, melyen ceruzával, reszkető betűkkel ezt írta
fel: „Eli, Eli, Lama Sabaktani 1918. okt. 23.” Egy hónappal korábbra
dátumozott Ady, de a delíriumos éjszakát elképzelve, most ne a filológia
bizonytalanságára figyeljünk, hanem Ady lelki állapotára. Krisztus utolsó
sóhaját a kereszten, vajon istentagadásnak kell-e értelmezhetnünk? Képtelen
és abszurd gondolat.
Nem vagyunk még elég felkészültek arra, hogy ezen
napok krónikáját, mikro-történéseit Ady szempontjából áttekintsük, és a
tébolyos éjjel történéseit végiggondoljuk. Az elmúlt napok, hetek történései
kavarogtak rémlátásaiban, s tán az is, hogy Jászi eredménytelenül tért
vissza Aradról, a románokkal való tárgyalásáról. Erdély megmentésének utolsó
reménye is elveszett. Fájdalma égbe hatoló. Amely elragadtatott gesztusában
is kifejeződött.
Beírása arról árulkodik, hogy Ady, aki több hatalmas
és szép versében krisztusi szerepben láttatta elhivatottságát, ezen az
éjszakán a koponyák hegyén nemzetével közös sorsban a keresztfára vizionálta
magát. Bizonyos, ha Istenét akarja elhagyni, kedves, eltépett Bibliáját
sorsára hagyja. Hogy fedőlapjára épp Jézus utolsó szavait írta fel, kétségbeesésében
is a ragaszkodás jelét kell inkább feltételeznünk. Amit az is megerősít,
hogy másnap öccsének az éjszaka „borzasztó” voltát említette, s nem azt,
hogy Istenével számolt le.
Az életrajzírók és a kutatók mellett, még a Kovalovszky-féle
tudományos emlékfolyam is érthetetlenül elfeledkezik arról, hogy Ady vallásos
voltának titka nem zárult le a megrázó névnapi éjszakán. Bottyán János,
aki évtizedeken át kutatta és gyűjtötte a költő egyházzal való kapcsolatának
dokumentumait, könyvében (Belényestől Segesvárig – 1987) közreadja
id. Szabó Aladár egykori vallomását, amelyben a nagybeteg költővel folytatott
beszélgetését ismerteti. S ha homályos, és filológiailag tisztázatlan pontok
mutatkoznak is, ám az együttlét komolyságát tekintve, hihetünk emlékezésének,
mely szerint a költő „ komolyan és alázatosan fordult oda Istenéhez.”
S közös imádságukat említve pedig: „áhítatosan tette össze kezét és lehet
képzelni, hogy nagy megindultsággal imádkoztam Ady Endrével.” Egy másik
nyilatkozótól arról is értesülhetünk, hogy Ady megkérte id. Szabó Aladárt:
„imádkozhatnék-e, imádkozhatnánk-e azért, hogy a verseimet, akik olvassák,
úgy értsék, hogy én abban Istent kerestem és azért Istennek akartam dicsőséget
adni.”
Népének, nemzetének és az Ember ember voltának megváltó
és megtartó igazságát kereste a költő, melynek megrendítő mélységére, lelkigyakorlatainak
tanúságtevője, Haypál Benő lelkipásztor is utalt gyászbeszédében: „én
láttam Ady Endrét sírni a sírókkal.”
Minden versét és egész életét megszenvedte Ady Endre
azért, hogy dicsőség-szolgálata emberi és nemzeti dimenzióban örök időkre
megigazuljon, amint Pál apostol szavai idéztettek ravatalánál: „A mi
vitézkedésünk fegyverei nem testiek, hanem Isten által erősek nagy hatalmasságoknak
elrontására.”
Móricz Zsigmond pedig így mondta a gyász órájában: „…a prófétánk
vala ő…”
Ablonczy László
www.reflap.hu
|