CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Nyugati Kapu

2002. február 23., szombat 23:22


Sopron, 1945. február 21.

Az elhallgatott légitámadás

Az elhallgatott légitámadás
Sopron, 1945. február 21.

Ötvenhét esztendeje ilyenkor az amerikai bombázók legfőbb célpontjai a Bécs körüli közlekedési vonalak voltak, de a városban is keletkeztek károk. Találatok érték a Schönbrunnt és a Gloriettet is, valamint a XIII. kerület lakókörzeteit. Ugyanekkor nappal és este is bombázták Pozsonyt, valamint a közelében lévő olajfinomítót. Az amerikai gépek fedélzeti fegyvereikkel Ostmark (Ausztria) több helységét támadták. A soproni nyilas sajtó a február 21-i légitámadásról nem közölt egy mondatot sem. A Koronázódombon lévő figyelőörsön azon a napon Freiler Vilmos, Renner Kálmán, Szamosi Gyula és Wischy Ferenc teljesített szolgálatot.

Az 1944. december 6-i légitámadás után egyre növekedtek a gondok a bombázott Sopronban, de talán még érezhetőbben a vasúton. A széntakarékosság érdekében újabb vonatkorlátozást vezettek be: nőtt a birodalomba irányuló kiürítő-menekítő forgalom, a katonai szerelvények egymást érték; elsősorban ezek mozdonyaira kellett a szén. A polgári forgalmat ellátó vonatok számát a lehető legkisebbre korlátozták.

1945 február elejétől a soproni állomáson már közvetlenül beleszólt a vonatforgalom irányításába a német katonai forgalom-irányító. A vágányutak elkészítése ugyan a magyar vasutasok feladata maradt, de a vonatok közlekedésének rendjét a németek jelölték meg.

Február 12-én a német irányítók a Pfeil (nyíl) fedőnevű katonai szerelvények várható futásáról kaptak értesítést: német fel- vonulás kezdődött az egyre nyugatabbra szoruló front felé, a Dunántúl közepe, a Balaton-felvidék irányába. A soproni fűtő- házba ennek a forgalomnak a céljaira harminc kocsi szenet vittek a tatabányai rakodóból.

A tervezett felvonulásról azonban a szövetségesek is értesültek, mert február 15-én ismét szőnyegbombázások voltak Bécs és Bécsújhely vasúti berendezései, valamit Mattersburg és Marz-Rohrbach állomások ellen. A légitámadások következtében két napig állt az átmenő forgalom Bécsújhelyen keresztül mindkét irányban, ezért a Szombathely felől Bécsbe közlekedő német szabadságos gyorsot is Sopron Déli pályaudvartól Sopron GySEV-Ebenfurton át közlekedtették. Átmenetileg ugyan ezen a vonalon is szünetelt a forgalom, de még 16-án elindulhatott a szabadságos, majd megindulhattak a Nyíl-jelű vonatok. Ezeket minden vonattal szemben előnyben kellett részesíteni, így minden irányban torlódtak a szerelvények.

A német felvonulás megakadályozására a szövetségesek megindították a Clarion hadműveletet. A légierő gépei valósággal pokolbeli állapotokig fokozták tevékenységüket. Február 10. és 20. között minden nap nagy kötelékek repültek át Sopron felett, hogy megakadályozzák a szovjet frontvonal elleni német felvonulást.

1945. február 21-én már 8.55-kor megszólaltak a soproni szirénák, de ezt a riadót percek alatt lefújták. A szolgálati helyükön megjelent fiúk már haza sem mentek, tudták, hogy ezen a napon sem maradhat el az amerikai vadászok és Liberátorok megjelenése. A történtekről a Koronázódombon telepített kárfigyelőőrs – Freiler Vilmos, Renner Kálmán, Wischy Ferenc és Szamosi Gyula volt szolgálatban – naplójából kaphat adatokat a mai érdeklődő.

A 12.32-kor jelzett kisriadó már felkészülten találta a fiúkat. Húsz percre rá következett a nagyriadó, 12.55-kor hallották meg a közeledő légikötelék motorjainak hangját; 13 órakor tizenhárom Liberátor és kilenc vadászgép jelent meg a város lég- terében, s húzott át észak-kelet felé. Ezek után újabb vadász-kötelékek repültek át Sopron felett, követve az előbbieket. Percekkel később tizennyolc Liberátor érkezett, majd öt-hat perc múlva, észak-kelet felől szapora, mély dübörgéssel jutott el a Koronázódombra – talán Pozsony irányából – egy légitámadás hang-ja. A fél kettő körüli percekben előbb egy bombázógép, majd harminchat, azután hét gépből álló kötelék repült át a város felett, ismét észak-kelet felé. A felvonuló bombázók sorát negyven-négy gépből álló kötelék folytatta. Percekkel később újabb kötelék közeledett, nyolc Liberátorból állt. Ezek nem követték az előző gépeket, hanem bombáikat a város felett oldották ki. A fiúk pontosan látták a Koronázó- dombról: a gépek bombaterhüket a GySEV-állomás felett oldották ki, s azokat a református templom vonaláig terítették végig. Az amfiteátrumban elhelyezett gép-ágyús üteg tüzelt a gépekre, de azok kelet felé fordulva sértetlenül elhagyták Sopron légterét. Közben észak-nyugat felől, Bécs-újhely irányából hallatszott percekig a bombázás mély döreje, a légtérben pedig vadászok portyáztak. (Folytatjuk)

Lovas Gyula


Bombatalálatok a GySEV-állomáson