CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Hírek - események

2002. május 02., csütörtök 15:04


Államtitkár, mint mozdonyvezető? - Európába visz az új Siemens - mozdony

Államtitkár, mint mozdonyvezető?
Európába visz az új Siemens - mozdony

    Mire Wulkaprodersdorfba érkeztünk, már neve is lett a Siemens AG 1047 501-0 számú, két áram nemű mozdonyának. A keresztelő a soproni vasútállomáson történt, ahol a GYSEV Rt ünnepélyes keretek között, a társcég MÁV, a gyártó Siemens képviselői, a GYSEV vonalak menti települések polgármesterei, a média jelenlétében avatta fel húsz méter hosszú, nyolcvanöt tonnás, 3, 1 millió Eurót (762, 7 millió forint áfa nélkül). A névadó voltaképpen az egész ünneplő társulat, az ötletadó viszont Tombor Sándor közlekedési államtitkár, akinek a lánya előző éjszaka Emese névre keresztelt kislánynak adott életet. 

Legyen a mozdony is Emese, s lőn Emese, az államtitkár pedig a nagypapa. No, ha nagypapa, akkor én vagyok az apa – így dr. Berényi János, a GYSEV elnök-vezérigazgatója. Bejelentette, hogy idén még négy kistestvér is érkezik. Pontosan olyanok, mint Emese, súlyra, kilóra, teljesítményre és árra.

    A jó hangulat mindvégig jellemző volt az átadáson. Az alaphangot a Soproni Városi Fúvószenekar adta meg. Dr. Józan Tibor vasútigazgató köszöntője után Tombor államtitkár a magyar vasút életében elérkezett fontos állomásról, európai versenyképességről beszélt. Kormánygaranciákkal tizenöt Siemens mozdonyt kap a hazai vasút, a MÁV tizet, a GYSEV ötöt. Hans Niessl, burgenlandi tartományfőnök Burgenland és a nyugat - magyarországi megyék közti együttműködést méltatta, amelyben a kultúra, a diákcsere és más témák mellett fontos elem a közlekedés és az áruszállítás. A vasútfejlesztés mind környezetvédelmi, mind gazdasági szempontból a jövőbe történő befektetés.
    Dr. Berényi János elnök-vezérigazgató a GYSEV számára kitágult világról szólt. A régi mozdonyok az eltérő áramrendszerek következtében csak 36 kilométeres távot tettek lehetővé Ausztria területén. Az új mozdonnyal északnyugaton Hamburgig, Brémáig, délkeleten Törökországig, Görögországig “érhet el” a cég. Kukely Márton, a MÁV Rt vezérigazgatója a társcég nevében gratulált a GYSEV-nek. Karl Hermann Klausecker, a Siemens Rt részéről elmondta, hogy az új mozdony egy ötszáz fős család tagja, az ötszázból 130 két éve üzemel. Az osztrák vasút négyszáz Taurus fedőnevű Siemens mozdonnyal rendelkezik. A köszöntők sorát dr. Beke – Martos Gábor, a Siemens Rt. igazgatótanácsának tagja zárta.

    

    Az ünnepség befejezéseként vendégek és vendéglátók az új mozdony vontatta különvonatra szálltak és elindultak Wulkaprodersdorfba. Abszolút biztonságban tudtuk magunkat, de azért a meglepetés erejével hatott, amikor a hangosbemondó közölte, hogy hol éppen dr. Berényi János, elnök-vezérigazgató, hol Hans Niessl, tartományi főnök, hol Tombor Sándor államtitkár vezeti a szerelvényt. Volt azért vérbeli mozdonyvezető is, aki Wulkaprodersdorfban meginvitált minket a mozdonyra.
- 1976 – tól vagyok mozdonyvezető – mondta Horváth Sándor a laboratórium tisztaságú fülkében – Április 8-tól Bécsben tanfolyamon készültünk az új mozdony vezetésére. Még kicsit szokatlan, de nagyon jó.
- Mozdonyvezetőként is kezdte?
- Senki nem kezdi mozdonyvezetőként. Tizennégy évesen kerültem a vasúthoz lakatos tanulónak.
- Milyen az új mozdony a régiekhez képest?
- Óriási a különbség teljesítményben.
Hartyáni György a GYSEV gépészeti osztályvezetője vasutas dinasztia negyedik tagja. Nagyapja a komáromi vonal melletti bakterházban született. Mozdonyvezetőként a déli vasútról lejárt Fiuméba. Hartyáni úr Székesfehérvárról érkezett Sopronba, 1964-65-ben maga is volt mozdonyvezető.
- Hány mozdonyvezetője van a GYSEV-nek?
- Száznegyven.
- Kik viszik az új gépet?
- Egyelőre ketten, de folyamatos a képzés
- Elég mozdonyvezető van?
- Sajnos hiányról beszélhetünk. Ennek oka talán az, hogy a mai fiatalok szemlélete, hozzáállása egy kicsit más.
P. M.