Csendes esték - A soproni példa
Csendes esték - A soproni példa
Megtisztelő ajándékként kapott könyvet olvasgatok
nyugtalanító estéimen. A borítón Kálvin János portréja látható, amelyet
Kutas László szobrászművész
készített, fölötte a kötet címe olvasható: A Kárpát-kanyartól a
Cevennekig. Alul pedig a tartalomra utaló eligazítás áll: Szemelvények
a Soproni Kálvin Kör 1996-2OO1 tevékenységéből. S valóban, az
a tizenkilenc, változatos műfaj-ban született írás, vallomás, útibeszámoló,
társadalom-, irodalmi-, történettudományi értekezés, beszéd, tanulmány,
mennyiségben szerény lenyomata annak a sokirányú munkának, amit öt esztendő
átgondolt lélekerősítő, szellem-gazdagító és közösségépítő munkában végeztek
a soproniak.
Nyolcvan esztendeje, hogy a népszavazást követően
az 1922. évi XXIX.. törvénycikk jóváhagyta, hogy Sopron címere a
„Civitas Fidelissima” felirattal, vagyis a „Leghűségesebb város” kitüntetésre
érdemesült – olvasom Lovas Gyula tanulmányában. De ahogy újra és
újra az elmúlt évek történéseiben elmerülök a könyv jóvoltából, az is megbizonyosodik
előttem, hogy Sopron tegnapi hűségét mai polgárainak hite és ereje avatja
kivételessé.
Dávidházy István áttekintésében megismerhetjük
a tényeket: a város és a környező vidék reformátussága egyre gazdagodó
lelki és gyülekezeti életformában
igazolja, hogy növekszik a hitoktatásban résztvevő fiatalok száma,
a református középiskolába és felsőoktatási intézményekbe járó fiatalok
alapítványi támogatásban
részesülnek, továbbá a szórványság ügyének felkarolása, az erdélyi,
németországi, magyarországi kirándulások éppúgy, mint a külföldi vendégek
fogadása az összetartozás érzésének szép példáit jelentik a gyülekezet
életében.
A Kálvin Kör gondolata is ennek a nyitott és cselekvő
hitéletnek a bizonysága. Összeomlottsági érzésünk a kilencvenes évek közepéről,
az elmúlt napok megrendítő és feszült eseményei közepette, újra és élesen
felmerült bennünk. Már-már kétségbeesett erőfeszítés is emelte oly felemelően
széppé azt a két hetet, mert milliók vélekedtek úgy, hogy nem óhajtják
újra megélni azt az ország-megváltónak hirdetett politikát, amelyet nemzeti
és keresztyén voltunk lealázásaként a régi rend lovagjai kormányprogramként
gyakoroltak. A soproniak a szétesettség állapotában azt mondották: ocsúdjunk
és cselekedjünk! Keressük az összetartozás és a megerősödés módozatait!
Így hívták életre a Kálvin kört, amely minden hónap első hétfőjén találkozóra
gyűjti egybe az értelmiségieket és az érdeklődőket.
Meghívásukra lelkészek, kutatók, orvosok, tanárok,
politikusok, művészek vendégeskednek a Kálvin körben, akik szakmájuk, területük
időszerű kérdéseit osztják meg a hallgatósággal.
Kitűnik az átgondoltan szerkesztett évadokból, hogy
a soproniaknak van mire alapozni. Mert micsoda erőt jelent az a városnak,
ha Szokolay Sándort tudhatja polgárának. S az ő poétikus vallomásai
nemcsak művészet – magyarság –, emberség dolgában jelentenek eszméltető
gondolatokat, hanem sugárzó hittel áthatott lénye Isten-közeli kérdéssé
avatja közösségi-nemzeti kérdéseinket. Milyen szépen fogalmazza előadásában:
Bartók „egész magyarságát tette egyetemessé”. Kodály Zoltán Zrínyi szózatával
kapcsolatban pedig így szólt: „Kodály legbátrabb tettének nevezhetjük,
hogy egy ország elfojtott hangját – ő az egyetlen, aki akkor tehette –
kiszabadította, felerősítette, nemzeti harangzúgássá változtatta!” De Szokolay
Sándor mellett tovább sorolhatjuk Sopron kitűnő fiait: Arany János,
a Baár-Madas Református Gimnázium igazgatója A Nagyhét muzsikája című tanulmányával
jelzi: ma is otthon van szeretett városában.
Dr. Szarka László geofizikus, a Sorbonne vendégtanára,
a Kálvin Kör elnöke szakmai útjait diplomáciai tájékozódással is összekötötte:
A protestáns Franciaország című tanulmányában, a történeti áttekintés mellett,
elvégzendő feladatokra is figyelmeztet. Hogy például a francia teológusok
még csak nem is hallanak arról, hogy a reformáció milyen meghatározó szerepet
töltött be Magyarország társadalmi és művelődési életében, ez egyházi diplomácia
terepmunkájának arány-zavarát is mutatja: manapság Amerika vagy akár Dél-Korea,
talán anyagi okok folytán, kellemesebb vidéknek mutatkozik, noha sürgető
volna rendezni, tisztázni, felerősíteni dolgainkat, kapcsolatainkat Európában.
Szokolay Sándor előadásában idézett Németh László gondolatot talán
a Kálvin Kör vezető eszméjének is tekinthetjük: „Nem csak az iskolát, de
az egész társadalmunkat a magasabb igények iskolájává kell tenni!”
A soproni antológia szerkesztői (Dr. Szarka László,
Bakó Erzsébet, Zilahi Józsefné, dr. Fényes Ákos, Jakab László, Légrádi
Imre, dr. Takáts Tamás, Tóth Szabolcs, dr. Üry Előd) arra törekedtek,
hogy megmutassák egy hitben élő kis közösség miként teremthet minőség-mintát
társadalmi méretekben. Dr. Amberger Erzsébet a magyar lakosság egészségi
állapotáról tartott előadásában olvashatjuk: a harmadik évezred fordulóján
„hazánkban a modern apokalipszis halálosztó lovasai a dohányzás, az alkoholizálás,
az egészségtelen táplálkozás, a lelki egészség hiánya, továbbá az értékrend-válság.”
A Kálvin Kör éppen az értékrend válságával szemben, a Németh László gondolat
jegyében magas igénnyel és következetesen igyekszik felvetni és tudatosítani
bolydult korunk sorskérdéseit. Bolyki János például az ökológiai krízis
fogalmát és drámai kérdéseit tárgyalja, dr. Ballagi Farkas az egészségesebb
társadalom ügyét nevelési kérdésként is láttatja.
Vörös Viola, a középiskolások számára kiírt pályázat nyertese
egy városi séta keretében igazolja: micsoda feslettség mutatkozik az idegen
nyelvű névtáblák divatjában: Valójában nem is idegenforgalmi szempont,
hanem igénytelenség, műveletlenség és a nyelvtudás hiánya jellemzi ezt
a társadalmi állapotot, melyben a
járókelő az étterem bejáratánál már csak a mosogatólány felvételének
hirdetését olvashatja magyarul. Okkal mondja a tanulmány szerzője: Franciaországhoz
hasonlóan nyelvvédelmi törvény szükséges – kis nyelv birtokosaként ez kétszeresen
is kötelezettségünk. Önvédelemként is, mert társadalmi-, biológiai-, lelki-,
hír-
és képernyőiparosok szennyező ténykedése folytán – mindennapjainkban
emberi, egyházi és nemzeti voltunk méltósága folytonos veszélyeztetettségében
él. S hogy a magyar múlt zivataros századaiban milyen erőt jelentett
a kálvinizmus, arról Hegedűs Loránt Kölcsey Himnuszát elemezve fejti
ki irodalmi és teológiai nézeteit, és az azóta elhunyt Czine Mihály
történeti összefoglalójában szól arról, hogy: a protestáns hit és a szabadság
eszménye és a magyarság küzdelme hogyan emelkedett nemzeti és egyetemes
értékké.
Ebben a tágas igényben, hogylétünk kérdéseit kutatva
Sopronból ellátnak Háromszékig, s a neves személyek és emlékhelyek sorsa
éppúgy érdekli a Kálvin Kör közösségét, mint az erdélyi gazdatársadalom
gyarapodása. Franciaországban a református emlékeket és Kálvin életének
mozzanatait járták be. Amit kirándulásnál és
történeti utazásnál is többnek tekinthetünk. Egyházunk diplomáciai
szolgálatát is végezték, amikor Párizsban a Port Royal gyülekezet tagjaival
istentisztelet alkalmával találkoztak, vagy Noyonba, a Kálvin emlékmúzeumba
ellátogattak Így emelvén példává, hogy időben és térben az európaiság nem
politikai szólamot fed, hanem
örökség és megélt jelen a református összetartozás gondolatában is.
S az is a Kálvin Kör programját jelenti, hogy nem szűkösre mért egyházi
körben óhajtanak működni, hanem közös ügyeket keresnek a katolikus testvérekkel,
így is szolgálva és hirdetve Sopron város mai és holnapi hűségét és erejét.
Ablonczy László
www.reflap.hu
|