Rovat: Nyugati Kapu
2002. június 02., vasárnap 12:30
Kéjvonat az Adriára
Kéjvonat az Adriára Társasutazásról – legalábbis a szó mai értelmében
– a vasutak szélesebb körű elterjedésétől kezdve beszélhetünk. Nálunk másképpen
alakultak az események: a szabadságharc leverése után még jó néhány évig
nem volt lehetőség társasutazások szervezésére, a rendőri hatalom megakadályozta
volna az efféle próbálkozásokat. Végre az 1860-as
évek elején enyhült a bécsi szigor, s alig egy esztendővel a Buda és Trieszt
közötti vasútvonal megnyitása után meghirdették az első magyar társasutazást.
A Pesti Napló praktikus tanácsokkal látta el az utazókat. A hölgyeknek egyebeken kívül ezt ajánlotta: “Magukat jól ellássák meleg, a tenger kigőzölgését felfogó felöltőkkel, plaidekkel, továbbá amennyire lehet, vízhatlan félczipőkkel (például Calouche) különösen azért, mert az adelsbergi barlang lege hűvös és talaja nedves…Jól mondja a magyar példabeszéd: nyáron ruhádat, télen kenyeredet el ne feledd…” Jó néhány lap tudósítót küldött a vonattal. A Pesti Naplóban Thaly Kálmán számolt be az utazásról. Az utókor számára főképpen az ő, két folytatásban megjelenő, terjedelmes tudósításából állítható össze a kirándulás, “az első magyar kéjvonat” históriája. Már Laibachban (ma Ljubljana) azt tapasztalhatták az utasok, hogy a hatalom nem adta fel a vigyázatát. A pályaudvar minden kapuját megszállta a rendőrség és a csendőrség, nehogy a helybéliek bejussanak a pályaudvarra, s ott találkozzanak a különvonatok magyarjaival. Néhány kitartó laibachinak azonban sikerült bejutni az éppen induló szerelvényekhez: hangos éljenekkel köszöntötték az utazókat. Eltelt még néhány óra, míg a turisták meglátták az
Adriát. Ha hihetünk a tudósítónak, a fél város ott tolongott a trieszti
állomáson. Nem sokkal később a szállásukra mentek az érkezők: négyszáz
utast szállodában, nyolcszázat magánházakban helyeztek el.
A következő reggelen a magyarok elbúcsúztak a vendéglátó várostól. De alig érkeztek meg a legközelebbi úti cél, Adelsberg (ma Postonja) állomására, befutott egy harmadik szerelvény is: a trieszti fiatalok népes csoportja különvonattal indult a magyarok után, s folytatódott az olasz-magyar barátkozás. Együtt keresték fel a harmincezer lánggal, zöld, fehér és piros mécsekkel kivilágított nevezetes barlangot. Ne feledjük: azokban az években mindkét ország szabadságszerető fiai érdeklődéssel figyelték a másik államban történteket, Garibaldi és Kossuth neve – nem egyszer együtt emlegetve – a szabadság, a felszabadulás, a nemzet föl-emelkedésének jelképe volt… A triesztiek és a magyarok 22-én este vettek egymástól végső búcsút. A hazafelé vezető úton minden meg-állóhelyen lelkes tömeg fogadta a vonatokat. A budai indóháznál pedig húszezernél is többre rúgott az érdeklődők száma, “aki köze” – mint a krónikás írta – “narancsesőt hullatának válaszul az üdvözletekre”. A lapok lelkes híreket közöltek az útról. Csak a kormányhű Sürgöny hangja volt más: a Pesti Hírlappal szólva “újdonságírója a trieszti kirándulásról…igen ócsárlólag ír, bizonyára azért, mert a kirándulás legkevésbé volt hivatalos természetű”. A trieszti “kéjvonat” sikere hasonlók szervezésére bátorította Hollán Ernőt, a vasúttársaság főügynökét. Augusztus 15-ére a Balatonhoz hir-detett kirándulást: “Elindulás Budá-ról reggeli 5 óra 50 percz. – Megérkezés Szántódon 9 óra 40 percz. – Érkezés B. Füreden 11 órakor de. – Az utasok ennélfogva kényelmes elindulási órával még délelőtt megfürödhetnek a Balatonban, az ebéd közösen fog szolgáltatni 1 frtért teríték szerint. A délutáni szórakozások, ünnepélyek, valamint szükséges elszállásokról a füredi fürdőfelügyelőség fog gondoskodni. Estve fényes táncvigalmat rendeznek, melynek befejezésével reggeli 4 órakor az utasok haza térnek.” A közönség érdeklődése – ha lehet – még nagyobb volt, mint az adriai út előtt. De az indulás előtt öt nappal a vaspályatársaság arra kényszerült, hogy a lapokban közölje: “A tervezett bfüredi kirándulásnak…közbejött akadályok miatt el kell maradnia.” Hogy mi volt az akadály? A hatalmat aggodalomba ejtették a trieszti kirándulásnak az említett tüntetésbe átcsapó eseményei. Olyannyira, hogy még a Pest és Kőbánya között vasárnaponként közlekedő “kéjvonatokat” is betiltották! A félelem lehetett az oka a füredi kirándulás megakadályozásának is. A vaspályatársaság csak 1866-ban – mikor az önkényuralom ismét engedni kényszerült a szigorából – hirdethetett megint társasutazást. Akkor újra az Adria volt az úti cél. Lovas Gyula
|