Antal Pál...szerint
Antal Pál...szerint
A színhasználat, a festési technikák, az ecset- és
eszközkezelés teljes tárházát vonultatja fel Antal Pál képzőművész, akinek
a B.W. Pannonia Med Hotelben június 2-án nyílt kiállítása.
Klasszikusok ismert képeit fogalmazza át, ahogyan
ő maga mondja "képi idézetekbe". Modigliani, Schiele, Rembrandt, Toulouse
Lautrec, Da Vinci ismert alakjait, alkotásait képi formában idézni nagy
merészség. Mi célból, kérdezheti a látogató?
Antal Pál szerint kettősség-érzést jelent, az, hogy
alkotásainak témája, "modellje" maga a kép, mely megkettőződik. A látvány
ambivalens: egy emblémaként rögzült, erős emlék ütközik a jelenben látott,
hasonló és mégis nagyon más látvánnyal. Kettős a képek felépítése is: zilált
kaotikus alapból rendeződik vissza a régi kép, ezúttal másképp: keretként
fogja körül az alap-háló idézőjele.
A törtszín-technika az átfedések, transzparenciák és
viszonylagos színértékek tudatos alkalmazása által válnak a múlt – a manapság
divatos szóhasználattal élve – önmaguk remixeivé. Múzeumokból, reprodukciókról
bűvöli-hívja vissza a művész régi mesterek műveit, modelljeit, mint
ő maga vallja ezek a képek "az irántuk érzett szeretete ábrái".
Idézetek és nem parafrázisok, egy – az eredeti kép
befogadásából, megértéséből, majd mindezekkel párhuzamosan folyó újraépítésből
és újrafestésből álló – rítus eredményei - mondja a művész. Az idézetek
alkalmazása pedig akkor helyénvaló, és indokolt, gondolja a szemlélő, ha
az idézetet alkalmazó, az utóbbi egyértemű és hiteles gondolatait, az újraépítkezését
– ezúttal a művészét Antal Pálét – igazolják vissza. Ha nem így lenne,
akkor alkalmazott színek, technikák, méretek ellenére is a képek tanulmányok
maradnának, állomásai egy, jobb esetben a kiteljesedés felé vezető útnak.
S annak, hogy Antal Pál ezen az úton éppen hol tart,
mérföldkövei a tárlaton bemutatott aktjai, amelyek esetében a rajzkészséget
igazoló vonalvezetése mellett, azok színvilága – a semleges alapon meleg-hideg
színek váltakozása – sajátos hangulati elemet kölcsönöz a képeknek.
A művész által meglátott és megragadt mozdulatok spontán elemekként ellensúlyozzák
a szemközti falon elhelyett képek érezhető, idézet-voltukból eredő szerkesztettségét.
A látszólagos "zilált és kaotikus" térből kibontható elemekben megfogalmazott
vallásos témájú kisképeiben (Út, Golgota I., II., III. ) egy igen sokoldalú
és gondolatiságában is tartalmasat alkotni tudó művészre ismerhet rá a
közönség.
Antal Pál tárlata június 30-ig látható és naponta 9-17
óráig látogatható a B.W. Pannonia Med Hotel első emeleti kiállítótermében.
|