Rovat: Soproni Ünnepi Hetek
2002. június 23., vasárnap 15:16
A XIII. Országos Érembiennále díjazottjainak tárlata
A XIII. Országos Érembiennále díjazottainak tárlata A soproni Lábasházban a XIII.
Országos Érembiennále díjazottainak kiállítását 2002 június 23-án Kovács
Péter, Széchenyi-díjas művészettörténész nyitotta meg
Kovács Péter Széchenyi-díjas művészettörténész megnyitó beszéde: Kovács Péter Széchenyi-díjas művészettörténész Hölgyeim és Uraim! Tisztelt Megnyitó Közönség! A múlt esztendei XIII. Országos Érembiennálén díjat nyert művészek levegős eleganciával megrendezett kiállításán gyűltünk össze. A tizenegy alkotó nem idegen a soproni közönség előtt: a még főiskolás-korú Szabó Virágon kívül mindegyikük visszatérő szereplője a biennáléknak, sőt nagyobbik részük korábban már részese volt e hagyományos utókiállításoknak is, merthogy munkáival korábban is nyertese volt valamelyik díjnak. Jó találmánya a rendezőknek ez, a biennálét követő utókiállítás. Jó, mert az ismételt - s ahogy, a teremben értő szeretettel felsorakoztatott műveket nézem: kényeztető figyelem - jó a művésznek; de jó a közönségnek is egy másfajta perspektívából visszatekintenie. és a már ismerős arcokat más oldalról, s talán részletesebben is megismerni. Az "ujonc" Szabó Virág vadonatúj, 2002-es érmekkel és kis-plasztikákkal jelentkezik, de ezek tematikája is szerves folytatója a biennálén látott munkáknak. Lehet, hogy tévedek /akkor annál érdekesebb!/, de most még inkább, mint egy évvel ezelőtt, úgy érzem, mintha ezeknek a, sorozatoknak Wim Wenders különös költőiségű filmje, a "Berlin felett az ég ..." meseszerűen naiv hite lett volna inspirálója. Szabó Virág: Angyalszárnyak I. A "régi ismerős" Szöllőssy Enikő most a tavaly látott "Naplóérem" sorozatának egy néhány évvel korábbi előzményeként mutatja be az itáliai utazására emlékező, egyszerre játékos és elgondolkodtatóan pontosan fogalmazó kisplasztikáit - s ehhez árulkodó szemérmetlenséggel muszáj hozzá tennem: a számomra e kiállítás legkedvesebb kollekcióját! Szőllősi Enikő: Itáliai utazás VII. Palermo Nem először tűnt föl a soproni biennálékon a fiatal Sipos testvérpár, Barbara és Mariann egyformán szókimondó é kemény ítélete a világról. Rokonok, rokon az érzésviláguk is, mégis teljesen önálló és egymástól független a teljesítményük. Sipos Mariann "éremközeli" /a műfajra nehezen találnék ennél pontosabb kifejezést!/ "Gondolatjáték"-ai egyszerre intellektuálisak, játékosok és a figyelmes vizsgáló számára egyszerre valamiféle baljós fenyegetettséget is magukba zárak, A fiatalabb Barbara kisplasztikái nyers tárgyilagosséggal egy reménytelenül lepusztult világ törmelékeit tálalják elénk. Sipos Barbara: Mosdó II. A hölgyeknél maradva, nem lehet elegendő melegség nélkül idézni a múlt évi nagydíjas, Ligeti Erika kisplasztikáinak igazán az érmekről megismert mesélőkedvű és mégis szemérmesen tartózkodó kedvességét. Ligeti Erika: Franciasaláta A középnemzedékhez tartozó
Szabó Imrefia Béla "ortodox" érmészként most sem kirándult másfelé. Majd
hetven bemutatott munkájával gyakorlatilag egész életművének hiteles keresztmetszetét
tárja a látogatók elé.
Soltra E. Tamás: Jó szél Múltba vesző kultúrák üzenetét hordozzák Szentirmai Zoltán. gondos kivitelű, gazdag anyaghasználatú, egy kissé mindig bizarr, de mégis megnyugtatóan kiegyensúlyozott hatású munkái. Szentirmai Zoltán: Páncélos madár Egészen más világ a Szentirmainál egy évtizeddel fiatalabb Horváth Lászlóé, aki egykori mestere, Csiky Tibor szenvtelen konstruktívizmusát látszik vegyíteni valami furcsa, nosztalgikus romantikával. Horváth László: Trón I. Bohus Áron, a biennálé fiataljainak
egyike az idősebb pályatárs, Kótai József díját nyerte el. Bohus évtizednyi
terjedelmű munkásságáról tár elénk egy kis keresztmetszetet. Stílusban,
műfajban és anyagban egyaránt egymástól változatosan különböző tárgyakat,
egy sokoldalú, ígéretes tehetség beszédes bizonyítékait.
A Soproni Ünnepi Hetek rendezvénysorozat keretében
nyílt kiállítás június 23-tól augusztus 20-ig látogatható, naponta 9-17
óráig. Kedden zárva.
|