Ezeregyév - ezúttal a Barlangszínházban
Ezeregyév - ezúttal a Barlangszínházban
Két, pótszékes-teltházas előadáson mutatta be Ezeregyév
című produkcióját az ExperiDance Román Sándor vezette társulata a fertőrákosi
Barlanszínházban.
A rekord nézőszám már magában hordozta a sikert,
annál is inkább, hogy Sopronban az Ünnepi Heteket megelőzően kétszer is
bemutatta az együttes a showt.
Mert a magyar néptánc sokat emlegetett és sokak által
ismert hagyományai ellenére az Ezeregyév akrobatikus táncelemeiben, fény-
és látvány-orgiájában, a hol korhű, hol elvontan jelzés-szerű, de mindenképpen
pazar jelmezeivel, a diszkosított-rockosított zeneszámaival elsősorban
szemnek és fülnek szóló szórakoztató show-k sorába illeszkedik.
Mint ilyenben, a "story" a Föld teremtésétől indított
(?) magyarság ezeregyegyéve, ami akár allegorikusnak is felfogható, mint
ahogyan az egész előadás – a teremtett világ – a jó és a rossz közötti
folyamatos csatának az erőterében halad az időben.
A magyar történelem több eseménye – 22 képben –
elevenedik meg Román Sándor sajátos táncvíziójában – sajátságos román-sándoros
megfogalmazásában –, amelyet, ha show minősítéssel illetünk, akkor a maga
nemében egyedülállónak is mondhatunk.
Egyedülálló a produkció abban, ahogyan az erdélyi, dunántúli,
gyimesi táncokat akrobatikus táncelemekkel ötvözi, és egyedülállóan merész
abban, ahogyan a hagyományt a diszko- és rock-stílussal elegyíti,
egyértelműen ez utóbbi javára, – pontosabban – érdekében.
Román Sándor táncalkotói erőssége a briliánsan kidolgozott
és a társulat által végrehajtott – koreográfia és fejlett gesztusművészet
jellemezte – dramaturgiában valósul meg, amelyet felerősítenek a
zeneválogatások és a bemutatott korokhoz "illő" adaptációk. Adaptációk
– s nem csak zeneiek – amelyek a precízen megrendezett show-jelleg szolgálatában
állnak: például a török hárembe hurcolt magyar lányok román népdalban kifejezett
keserve ugyanúgy show-elemnek minősül, mint ahogyan a térítés apáca-jelenete,
a fáklyás táncok, a lassúbb és gyorsabb ritmusok váltakozása, vagy a stílusok
váltakozását felerősítő úgynevezett intelligens lámpapark használata.
Volt arra példa, hogy némelyek emelkedettségtől féltették
a produkciót, mint ahogyan arra is, hogy a magyar hagyománytisztelő néptánc
sajátságos megnyilvánulását látták a Román Sándor vezette ExperiDance –
2001-ben Európa Magyar Táncdíját elnyert – produkciójában, sőt, volt olyan
is, aki a jelenetek történelemhűségét (?) kérdőjelezte meg.
Végső soron egy egész estét betöltő, fergeteges tánc:
koreográfia, jelmez, fényeffektusok, zene alkotta látványos show.
A műfaji meghatározás egyértelmű, pontos, ami egyúttal
lehetőségeit, eszközeit, célját, célcsoportját is meghatározza; és mint
műfaj: divatos, látványos, szórakoztató, keresett, sikeres.
Az Ezeregyév, pedig – történelemmel és néptánc-elemekkel
együtt, ellenére, vagy ürügyén – de mindenképpen a közönség igényei szerint alakítottan, minden szempontból profi.
té
|