Rovat: SzínházVilág
2002. július 15., hétfő 03:13
Mi azért vagyunk még mindig színészek...
A színházcsinálók küldetéséről
és felelősségéről
Piros Ildikó és Huszti Péter, a budapesti Madách Színház
művészeinek előadásában a Soproni Ünnepi Hetek rendezvénysorozat egyik,
legjobb előadását, a Cini, Isten csúzlija összeállítást láthatta a soproni
közönség.
- A harmadik évezred elején létezik-e Magyarországon a szó legnemesebb értelmében vett, igazi színház, színjátszás? Van-e igény a szórakoztatást nyújtó melletti, egyúttal színvonalas darabokra; van e küldetése a színháznak? Piros Ildikó: Mi azért vagyunk még mindig színészek, mert hiszünk benne, hogy van. Én, amióta a pályán vagyok mindig is ezt csináltam, és hogyha az ebben vetett reményem elmúlna, akkor többet nem lépnék színpadra; nekünk kell megteremtenünk mindezt, ez a dolgunk. Huszti Péter: Konkrétan: hogyha irodalmat keresünk a színházban,
akkor annak egy szegmense ez a ma esti előadás – Cini, Isten csúzlija –
de, az elmúlt évi munkáink felsorolása élő példája a szórakoztató és egyben
színvonalas, tartalmas előadásoknak. A Madách Kamarában Miller Alku-ját,
Tennessee Williams Üvegfigurák című darabját rendeztem. (Ez utóbbinak Piros
Ildikó a főszereplője és három tanítványom játszik benne). Nehéz, csodálatos
történet, amely ugyan Amerikában játszódik, de ahogyan a közönség arcát
látom az előadásokon, ők maguk vannak benne a darabban, őróluk is szól
a történet. Ha jól játsszuk, akkor a darabok mind rólunk szólnak: a Hegedűs
a háztetőn – mindannyiunknak vannak gyermekeink, akik elszakadnak tőlünk
és ez fáj – a szellemes, ironikus Bernard Show Sosem lehet tudni című vígjátéka
– amelyben ketten játszunk a Madách Színházban óriási sikerrel –; említhetném
Müller-Tolcsvay Isten pénzé-t. Ha nagyon egyszerűen próbálok fogalmazni:
nagyszerű történeteket kell eljátszani az embereknek; igazi, komoly, mély,
rólunk szóló történeteket, nem hülyeséget, nem ócska, vacak vicceket, nem
tingli-tangli musicaleket. A közönségnek az a jó, ha másképp, – feltöltekezve
– mehetnek ki a színházból, mint ahogyan bejöttek.
Piros Ildikó: Tudjuk, a színház a legősibb mesterség, ősibb, mint az írás. A színház ősi gyökereihez való gondolatbeli visszatérés, a színjátszásba vetett hitet erősíti bennünk, amit tőlünk nem lehet elvenni. Úgy érezzük, hogy ebben a nagyon rohanó – tévé, Internet meghatározta –világban a színház – az otthon, a család és az iskola mellett – a harmadik olyan hely, ahol beszélni lehet mindenről, ami az élethez tartozik, ami igazán fontos, amiről beszélni szükséges; a színház az a hely, ahol a felnövő gyermekek egy egész életre való értékeket kaphatnak. Huszti Péter: A színházról beszélünk: nekünk, színházcsinálóknak óriási a felelősségünk. De a televízió felelőssége is elmondhatatlanul nagy, mint ahogyan hatalmasak a bűnei is: a televízió, többnyire, ízlésromboló moslékot ad az embereknek. Az úgynevezett átkos időkben a televízió minden héten egy-egy új magyar dráma bemutatóját közvetítette. A fiatalok, azon nőttek föl. Németh László, Shakespeare-darabokról beszéltek, Szomory, Csehov erkölcsi tartást megkövetelő darabjait nézték a tévében az emberek. Most ha szidják is, vagy ha kritizálják is a tévéműsorokat, mégis csak nézik azokat; a sok vacakot, amit adnak. Ezért a televízió vezetőinek is óriási a felelőssége. - Önök mindketten pályájuk csúcsán álló művészek. Visszatekintve az elmúlt évtizedekre, mi az, amit esetleg másként tennének? Piros Ildikó: Nagyon múlékony mesterség a miénk. Tényleg, a pillanat
művészete. A színművész ezért, általában nem szeret visszanézni. Mögöttünk
van ez a több, mint harminc év – csak a színházat említve az ötvennél is
több fantasztikus szereppel –, mind gyönyörű sorsok. De a színész, ha igazán
az, akkor abban reménykedik, hogy az esti előadás után a holnapi ismét
jó lesz: mindig a holnappal foglalkozunk.
- Mindketten filmekben is játszottak. Huszti Péter rendez, tanít, könyvei is jelentek meg. Művészi pályájukon hogyan viszonyulnak egymáshoz a különböző műfajok? Piros Ildikó: Én igazából színpadi színésznőnek és nem
filmszínésznőnek vallom magam. Magyarországon nem készült annyi film...
Mégis egy-egy magyar színésznek néha megadatott az...elég volt egyetlen
film, ahhoz, hogy bekerüljön az emberek szívébe: az édes Zenthe Ferenc
a Tenkes kapitányában.
Huszti Péter: Visszagondolva eddigi pályámra, én úgy érzem, nem csinálnék semmit másképpen – és ebbe beletartoznak a sikerek is, a bukások is egyaránt – hiszen azokban is én vagyok. Az, hogy játszom, hogy rendezek, hogy sokat filmeztem – amit azért kár, hogy most nem csinálok, mert a mostani élettapasztalatunkat nem használhatják filmeken – az írás, a tanítás valamiképp mind a színházhoz kötődnek. A könyvírás pedig, talán valamiféle kényszerből jött. Talán tudok olyan titkokat, a nagyszerű pályatársaimról, szerepekről, vagy akár darabokról, amelyeket más nem tudhat, mert csak én láthattam őket, mert én voltam azokban a helyzetekben. Ezeket a titkokat szeretném megosztani, részben a színházszerető olvasókkal, részben pedig természetesen, a tanítványaimmal, akiknek, ennek a múló művészetnek nem csak a szakmai, hanem az emberi és erkölcsi – szerintem egymástól elválaszthatatlan – részét szeretném továbbadni. - Van-e Önök között szakmai féltékenység esetleg a közös munka során vita? Piros Ildikó – jóízűen nevetve, ugyanakkor értetlenül-csodálkozva
– kérdi: Ennyi idő után?! Régebbről játszunk együtt, mint ahogy együtt
élünk! A színpad előbb volt az életünknek része.
- Internetes keresőbe Huszti Péter nevét beütve, manapság több tíz találat után is a Nemzeti Színház körüli kálváriát taglaló írásokra bukkan az ember. Politikát mellőző, szakmai kérdésnek szánom: a magyar színházlátogató azért remélheti ugye, hogy egyszer csak megszületik a Nemzet Színháza? Bizonyára vannak színészek is, akiknek feltétlenül ott lenne a helyük. Huszti Péter: Amíg élünk remélünk. Nem volt időm, hogy pontosan
átgondoljam az egészet, mert annál hamarabb "fölrobbant a dolog". A Nemzeti
Színház megvalósítása egy hosszú és nehéz munka lesz. Én magam, hosszú
rábeszélés után álltam kötélnek és tudtam, hogyha ezt elvállalom, akkor
nekem legalább az elkövetkezendő négy év arra kell, hogy egyáltalán összekovácsoljak
egy társulatot. Nem egyszerűen annyi a feladat, hogy össze kell hívni a
színészeket. Nagyon komoly, egész embert igénylő, alázatos munkáról van
szó, amelyben a legkevésbé fontos az, hogy ki az igazgató.
- Van-e valami, amivel ma a színészeknek meg kell küzdeniük, ami a színháznak ma "konkurenciát" jelent? Piros Ildikó: A történelem és a napi hírek. Márai szerint létezik az irodalom, a színház, a zene, minden más csak napi hír, vagy történelem. Mi jelen pillanatban a napi hírekben élünk és nem mindig túl jól, pedig valójában sokat segítene az embereknek, ha legalább egy kissé a hírektől, a mindennapoktól a színház felé tolódna el az életük. - Mindkettőjüknek köszönöm a beszélgetést. |