Rovat: KultúrVáros
2002. jĂşlius 16., kedd 23:13
Visszatekintés - Becsey Zsuzsa kiállítása
Visszatekintés - Becsey Zsuzsa kiállítása Becsey Zsuzsa sokoldalú alkotó: képzőművész, meseíró, rajzfilmkészítő. Középiskolába még Sepsiszentgyörgyön járt; Magyarországra költözve 1995-ben a Magyar Képzőművészeti Főiskola képgrafika, intermédia és pedagógia szakán, majd 1997-ben a Magyar Iparművészeti Főiskola animáció - vizuális kommunikáció szakán diplomázott. 1993-tól tagja a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesületnek, 2000-től a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének; munkásságát 1993 óta számos díjjal és elismeréssel jutalmazták. Becsey Zsuzsa ezúttal Sopronban, az Erdélyi Házban
mutatkozik be.
A kiállított művekben viszont egyértelműen felfedezhető a textil-agyag installációkban folyamatos vonalként futó cérna-fonal-drót és a grafikai alkotások vég nélküli vonalai közötti szoros összefüggés, gondolatbeli folytonosság. Becsey Zsuzsa égetetlen agyagtárgyakat fonallal, dróttal összevarr, hímez: agyaghímzés. Szokatlan anyaghasználatában színes vásznak, fém, fa, üveg is helyet kap, a mozgás- "életre-keltés" különleges viszonyára pedig minduntalan szokatlan technikai és szemléletbeli megoldások utalnak. A kancsóról a figurák a síkba menetelnek le, a forgástestet díszítő motívum a tárgy mellett a síkban is megjelenik, a sík felületbe vert szögekre tekeredő fonal (vonal) rajzolatában visszaköszön a kép fő – éppen szétesésben összekötözött – motívuma, a képből az alak ( a játékmackó) éppen kiszállni készül. A vonalak által meghatározott síkbeli figurák világa mellett, a háromdimenziós szobrokra tekeredő cérnák-fonalak fojtó hínárként fonódnak, ugyanazok, amelyek ugyanakkor az agyag "domborművek" összetartó anyagaként a megrepedezett alkotások – előbbi vagy utóbbi – szétesését előidéző – láthatóan fölényes – erői ellen küzdenek. És mindezekkel még mindig nincs vége a Becsey Zsuzsa művészi tárházában fellelhető formai és technikai elemeknek, amelyeknek példái a kávébab formája ihlette – immár égetett agyag-kompozíciói, vagy a mindennapi egyszerű, kompozíciós egységbe emelt figurái, az emberalakos kisplasztikák. S hogy Becsei Zsuzsa biztos rajtudása és -készsége, a karakterábrázolás tehetségével is párosul, bizonyítják Kroki-modellrajz lefűzött vagy leporello-szerűen bemutatott – a technikát és szemléletet illetően "leghagyományosabb megfogalmazású" – sorozatai. A személyes, dolgok "kiírásának" több évvel ezelőtti időszaka alatt képzőművészeti alkotások nem hagyták el Becsey Zsuzsa műhelyét,(talán ezért is egyenrangúnak számítanak a vizuális nyelven megírt "történeteivel"). Bonyolult emberi magatartások, jellemek, változatos (bizonyos szempontból mindenképpen válságos) élethelyzetekben született megoldások döntések sorozatából állnak Becsey Zsuzsa meséi, amelyek alapján az első mesetörténet animációs változata elkészült a Magyar Mozgókép Alapítvány és a Varga Stúdió Minores Alapítvány támogatásával: Mese nyusziról, azaz átlátszófülesről és a jámbor farkasoroszlánról a címe. Becsey Zsuzsa kiállítása, amelyet Sz. Nagy Sándor festőművész ajánlott a soproniak figyelmébe, augusztus 15-ig látogatható a Fövényverem utcai Erdélyi Házban, munkanapokon 10-15 óra között. |