CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Hírek - események

2002. augusztus 03., szombat 11:02


Sopron-Szombathely: Vonalátépítés a legkorszerűbb vasútépítési technologiával

Vonalátépítés a legkorszerűbb vasútépítési technologiával

    A Közlekedési és Vízügyi Miniszter tulajdonosi döntésével 200 1. december 1-jétől a Sopron-Szombathely vasútvonalat a MÁV Rt kezeléséből a GySEV Rt kezelésébe adta, ami azt jelenti, hogy ezen időponttól kezdve a GySEV üzemelteti a vonalat.
Július 24-én Bükön a vasútvonal korszerűsítéséről tartottak sajtótájékoztatót.

- Nem kellett megvárni az EU csatlakozás megvalósulását, a magyar vasútépítő társaságok több éve közös együttműködéssel hozzák be és alkalmazzák az ország vasúthálózatának magas szintű felújítása érdekében a legújabb, nálunk még fel nem lelhető technikákat - hangsúlyozta köszöntő beszédében – Söptei Józsefné a MÁVÉPCELL Kft. vezetője, aki hosszan sorolta, mindazt, amire szükség volt ahhoz, hogy a Sopron-Bük közötti GySEV vonal átépítése az egyik legkorszerűbb, Európában is alkalmazott technológia alkalmazásával megvalósuljon.
    A MÁV több vasútvonalán 20 évvel ezelőtti kedvező tapasztalatokkal kipróbált Plasser és Theurer technológia alkalmazása, az elmúlt 4 év  MÁV Pályarehabilitációs programja, a két évvel ezelőtti Phare és az egy évvel ezelőtti ISPA – felújítás érdekében elindított – programok mellett a cégvezető a példaszerű összefogásról is szólt. Mint hangsúlyozta, Ausztria legnagyobb vasútépítő társaságával meglévő tíz éves kapcsolatuknak, a segítő közreműködésnek egyaránt köszönhető a MÁVÉPCELL és a többi magyar vasútépítő társaság EU-s tendereken való eredményes szereplése.
    A sajtótájékoztatón bemutatásra került a 22,5 vkm hosszúságú vasúti pálya bontását és az új vágány megépítését egy ütemben megépítő gyors vágányépítő vonat, amely a Plasser Theurer cég által Magyarországon gyártott SMD 80 típusú géppel dolgozik.
    Az eseményen részt vett Dr. Fehérvári László a GySEV Rt. vezérigazgatója, aki szólt a cég jövőbeli feladatairól, különös tekintettel a vasútvonal fejlesztésére.

***

    Az átlagutazót valószínűleg a tulajdonos kilétén túl sokkal inkább az foglalkoztatja, hogy a vasútra szállva kényelmes, biztonságos és pontos lesz-e a célbaérése, az áruszállító a vasúttól – többek között – gyorsaságot, pontosságot és gazdaságosságot vár.
 Vizsgáljuk hát meg, hogyan hat a személy- és áruszállításra a vasútvonal fejlesztése.

Amiért a döntésre sor került
Közismert, hogy az Európai Unió a régióknak nagy jelentőséget tulajdonít, különösen a határon átnyúló régióknak, s ezek fejlesztését támogatja is. A GySEV Rt. a nyugat-dunántúli vasúti forgalomban a szomszédos Burgenland személyforgalmában jelentős szerepet tölt be. A Sopron-Szombathely vasútvonal vonalvezetése sok szempontból ideális. Szerencsés körülmény, hogy a vonal egyenes vonalvezetésű, síkvidéki pálya.

A vasútvonal átvételkor és  jelenleg
A 62 km hosszúságú egyvágányú pályán a vonatok engedélyezett sebessége 60 km/ó volt. Sajnos átvételkor a vonal hosszának több mint 20 %-án, összesen 13 km-n az igen elavult pálya állapota miatt a vonatok biztonsági okokból csak jelentős sebességkorlátozásokkal közlekedhettek.

Itt szót kell ejteni a MÁV-ról, aki korábban üzemeltette a vonalat. Nem irigylésre méltó a MÁV helyzete. Több évtizeden keresztül nem kapta meg a segítséget az államtól, amely lehetővé tette volna a pályák jó karbantartását, felújítását.

Pedig a világon mindenütt kitüntetett szerepe van az államoknak a saját tulajdonukban lévő vasúti pályák építésében, felújításában, karbantartásában. Ez a vonal a MÁV 7300 km hosszúságú vonalhálózatának egy kis része, méghozzá a többihez képest nem is jelentős szakasza. Ez is a miniszteri döntés indokai között volt, hogy talán a GySEV a jelenlegi lényegesen kisebb vonalhossza mellett, nagyobb gondot tud fordítani e vonalrészre.

A vasútvonal fejlesztésének jövője
Mindenek előtt a vasúti pályát olyan állapotba kell hozni, hogy a teljes hosszon legalább a 60 km/ó sebesség biztosítva legyen.
Időközben a pénzügyi és a műszaki lehetőségeket megvizsgálva olyan megoldást találtak, hogy a legzsúfoltabb pályaszakaszon - Bük- Szombathely között - a pályasebességet 80 km/ó sebességre tudják emelni. A pályafelújítás kivitelezése viszont olyan, hogy 100 km/ó sebességű is lehetne, de a korszerű biztosítóberendezés hiánya miatt a hatóság csak a 80 km/ó-t engedélyezi. Ezen a szakaszon a pálya hézagmentes lesz, megszűnik a sínkötések okozta zaj.
A Bük-Szombathely állomások között 2002. július 8-án 24 órás folyamatos vágányzár mellett kezdődött meg a vonalszakasz átépítése.
A vágányzár 2002. augusztus 23-ig tart, így a személyforgalmat vonatpótló buszokkal, a teherforgalmat pedig kerülő útirányon - Szombathely-Csorna- Sopron viszonylatban bonyolítják le.
A GysEV ezúton is kéri az utazóközönség megértését és türelmét.
A Bük-Sopron vonalszakaszon május óta folyamatosan szüntetjük meg a lassújeleket, melyhez a nyílt vonalon mintegy 5200 db tönkrement talpfa helyett vasbetonalj helyben történő cserével kerül beépítésre.
A pálya átépítésével egy időben a villamos felsővezeték is megépül a vonal teljes hosszán.
A villamos felsővezeték építése 2002. április 15-én kezdődött Harka felől éjszakai vágányzárban. A nyílt vonalon - az állomások kivételével - Harka és Bük vonalszakaszon a munkák elkészültek. Augusztus 23. után már csak az állomásokon lesznek felsővezeték építési munkák.

A felsővezeték feszültség alá helyezését 2002. december l5-re tervezik
A felsővezeték építésénél mintegy 1000 db oszlop, 73.000 m felsővezeték és mintegy 3000 m3 beton kerül beépítésre.
A fenti munkákkal egyidejűleg járulékos munkaként 17 db középfeszültségű villamos távvezeték kerül átalakításra és a villamos vontatási áram okozta zavarok kiküszöbölésére mintegy 150 mFt-ért a távközlő és biztosítóberendezések védelmét oldják meg.
A vonal felújítása és a villamosítás 3,2 mdFt beruházási költséggel létesül, amelyből 1,6 mdFt a pálya, 1,4 mdFt a villamosítás költsége.

A beruházás utáni, várható gazdasági eredmények
A pálya felújításával, a villamosítással a vonal átbocsátóképességét növeljük, ezáltal a vonalra nagyobb személy- és áruforgalmat hoznak.
A villamosítással a költségesebb és környezetszennyezőbb dízel vontatást váltják ki korszerű villamos vontatással, melynek energia ellátását a meglévő soproni alállomás biztosítja.

Változások lesznek a személyszállításban
Jelenleg a személyvonati forgalmat a MÁV-tól bérelt Bz motorkocsikkal bonyolítják.
2002. december 15-től a vonatokat V43 sorozatú villamos mozdonyok továbbítják, a személykocsik villamos fűtésű 4 tengelyes személykocsik lesznek. A közvetlen Wiener-Neustadt-Szombathely közötti kocsik IC jellegű, félig klíma berendezéses kocsik.
Új menetrendi szerkezetben közlekednek a vonatok az új menetrend bevezetésétől kezdve.
Az ÖBB, a MÁV illetve vasúttársaságunk tárgyalásokat folytat azzal a céllal, hogy közvetlen, u.n. Euro Régió vonatok közlekedjenek Wiener Neustadt-Sopron-Szombathely között. 5 pár Euro Régió vonat közlekedtetését tervezik. A vonatok igénybevételéhez u.n. Euro Régiós személydíjszabást dolgoznak ki az ÖBB-vel közösen.
A jelenlegi napi 24 vonat db szám 2003-ban 32 vonatra növekszik.
Új vonat összeköttetést jelent a Bük-Sopron-Bp Keleti viszonylatban közlekedő közvetlen vonat.
A jelenlegi személyvonatok menettartama 84 perc, a jövőben ez 67 percre csökken.
Wien-Südbahnhof -Wiener-Neustadt-Szombathely-Sárvár- Keszthely viszonylatban GySEV szerelvénnyel ún. " fürdő vonat " közlekedik szombaton, vasárnap és osztrák munkaszünetes napokon.
A Bük-Szombathely vonalszakasz jelentős utasforgalmát figyelembe véve, cél az, hogy a környéknek a potenciális - elsősorban hivatás forgalom - utasait megnyerhessék vasutuk számára.

Milyen változások várhatók még?
Anyagi lehetőségük szerint tervezik az állomások, megállóhelyek épületeinek felújítását, csinosítását.
Bük állomáson az utas WC-t korszerűsítik, benne mozgássérültek részére is biztosítanak WC helyiséget.
Ugyanakkor kérik egyes települések önkormányzatát, hogy lehetőségeikhez mérten járuljanak hozzá az állomások, megállóhelyek környezetének javításához: parkok, világítás, stb. létesítésével.

Fotó: Németh Béla
Fotó: Plasser et Theurer