'Bálványosi folyamatok' - beszélgetés Toró T. Tiborral, az RMDSZ Reform Tömörülés elnökével
"Bálványosi folyamatok" - beszélgetés
Toró T. Tiborral, az RMDSZ Reform Tömörülés elnökével
A Bálványosi Szabadegyetem az elmúlt tizenkét év során nem csak az
erdélyi, hanem a kárpát-medencei magyar közéletben is komoly intézménnyé
és referenciaponttá vált. Az idei, XIII. Bálványosi Nyári Szabadegyetem,
valamint az eseményt közvetlenül megelőző politikai történések mindenképpen
az erdélyi magyar politikai élet szereplőinek megosztottságát, az RMDSZ
belső válságának látszatát keltették. A romániai magyar sajtótermékek elemzései
egy, az RMDSZ-en belüli, ellenzékről szólnak, amely az idén az eddig megszokottnál
erősebben hallatta hangját.
A Bálványoson történtekről, "az erdélyi helyzetről", Toró T. Tibort,
a Reform Platform Tömörülés elnökét, a Bálványosi Szabadegyetem szervezőjével
beszélgettem.
- Milyen céllal indult tizenkét évvel ezelőtt a Bálványosi Szabadegyetem,
és hogyan alakult tevékenysége az eltelt tizenkét év alatt?
- Azt szoktam mondani: minden jó ember, fizikailag vagy lélekben ilyenkor
július végén itt van Bálványoson, illetve negyedik éve – miután a bálványosi
infrastruktúrát kinőttük – Tusnádon.
Eredeti célunk egy olyan szabad műhely, találkozóhely
kialakítása volt, ahol a kárpát-medencei– magyarországi és erdélyi magyar
és romániai román – fiatalok a közéletet foglalkoztató különböző témákról
tabu-, és előítélet-mentesen beszélgessenek, és a maguk előítélet-mentességét
próbálják felhasználni arra, hogy a felnőtt társadalomnak "megoldásokat"
javasoljanak. Ez a törekvés továbbra is megvan a szervezők céljai között,
amire a mozgalom és az intézmény terebélyesedésével újabb funkciók is rátevődtek,
hiszen azok a fiatalok, akik az egészet kitalálták – elsősorban a Fidesz
határon túli ügyekkel foglalkozó front embereire gondolok – kinőtték magukat
politikusként. Időnként ellenzékben, időnként kormányon, de mindenképpen
meghatározó elemeivé váltak a két ország politikájának és közéletének.
Nyilván a felelősségek, tisztségek magukkal hozták a nagyobb érdeklődést,
a perspektíva kiszélesedését és mindezekkel természetesen egyéb, szervezési
gondokat is. Tizenkét év távlatából úgy látom, hogy jelentős eltérés az
eredeti céltól nem történt és a bálványosi folyamat töretlenül ível.
Az újdonság: immár negyedik alkalommal házasítottuk
össze sikerrel a szabadegyetemet az erdélyi diáktáborral. Azon kívül, hogy
ez a szervezési gondokat megsokszorozta, azzal az előnnyel járt, hogy sokkal
több fiatal van itt, nagyobb az érdeklődés a szabadegyetem előadásai, vitái
iránt, ugyanakkor a számos alternatív rendezvény is várja a résztvevőket.
Aki eljön az egy komplett programot kap, amiből kedvére válogathat. Semmi
nem kötelező, ugyanakkor, bármit választ , garantáltan minőséget kap, mind
a viták és előadások, mind a szórakoztató, művészeti, kulturális műsorok
színvonalát illetően.
- Jól érzékeljük-e az anyaországban azt, hogy politikai értelemben
polarizálódik az erdélyi magyar közösség? Összefüggésben vannak-e a romániai
magyarságot érintő, említett folyamatok a magyarországi politikai élettel,
a választási kampány alatti és utáni politikai helyzettel?
- Egyelőre a politikai elit polarizálódik politikai elvek szerint.
Ez néhány száz, esetleg néhány ezer ember. Ez a polarizálódás régebb megtörtént,
csak a magyarországi választási kampány tette nyilvánvalóvá.
Nyilvánvaló az összefüggés. Az erdélyi magyar társadalom
egy jelentős nagyságú, komplex, sokszínű társadalom. Teljesen világos,
hogy itt a különböző értékek, érdekek, eszmerendszerek mentén a társadalmat
törésvonalak szabdalják, amelyek mindeddig áthidalhatóak voltak a politikai
érdekképviselet terén, hiszen olyan közös érdekeink vannak, amelyek ezt
szükségessé és lehetővé tették. Az RMDSZ elmúlt öt év alatti pályája viszont
olyan irányt vett, amely az említett létező szembenállást elmélyítette
és ez a magyarországi választási kampány ürügyén vált nyilvánvalóvá. Bizony
itt is van egy olyan csapat, amely nem az autonómia-programot tartja fontosnak,
meghatározónak, hanem egy egyezkedéses, balkáni – én azt szoktam mondani
– kisebbség-gyakorlati politikát – amelynek nem az a lényege, hogy stabilan
megoldja közép és hosszú távon az erdélyi magyar közösség gondjait, hanem
az, hogy a saját pozícióit újratermelje. Ez személyekhez kötött, általában
olyanokhoz, akiket a többségi hatalom preferál és elfogad partnernek és
rajtuk keresztül csöpögteti azokat az engedményeket, kegyeket, amelyek
egy-egy problémát megoldanak.
-Ezzel szemben a másik oldal?
- A másik oldal egy stabil, jogszerű megoldásban, autonóm intézményrendszerben
gondolkodik és közjogosítványokban, amelyek szerint mindegy, hogy ki van
hatalmon Bukarestben, az RMDSZ-ben. Egy olyan rendszer kialakítására van
szükség, amely önjáró és működik. Egy demokráciában nem okoz drámai megrázkódtatást
a hatalomváltás, vagy az egyes intézmény élén történő személycsere; a dolgok
mennek tovább.
Ez a két különböző szemlélet nem igen kompatibilis. Jelenleg az RMDSZ-en
belül a pozíciókért küzdő politikusok kerültek többségbe a programorientált
politikusokkal szemben, ez most vált nyilvánvalóvá, amikor Magyarországon
is nyilvánvalóvá vált a választási kampányban, az egyszerű ember számára
is az, hogy itt a múlt és a jövő között kell választani. Hozzánk mindez
– jó értelemben – átgyűrűzött .
- Hogy értve: "jó értelemben"?
- Ezt én pozitív folyamatnak tartom, mert legalább letisztult az, ami
eddig is létezett, és igazából világossá vált az emberek számára az alternatívák
közti különbség. A gond csak az, hogy amíg Magyarországon a demokratikus
választások alatt a népnek, a nemzetnek, az anyaországiaknak lehetőségük
van választani, mindeddig ez Erdélyben – és gondolom, hogy a többi határon
túli közösségben sincs ez másképp – nincs lehetőség választani, hiszen
egy olyan kvázi-demokratikus rendszer alakult ki, ahol gyakorlatilag az
elit választ és az elitnek bizonyos része, aki éppen hatalmon van, jóval
nagyobb eséllyel tudja magát újratermelni. Mi pontosan ez ellen harcolunk,
próbáljuk valamilyen módon ebből a válsághelyzetből az érdekvédelmi szervezetet
kivezetni, mert ha ezt a válságot nem sikerül megoldani, akkor ennek az
lesz az eredménye, amire a többi határon túli közösségekben vannak már
negatív tapasztalatok.
- Az erdélyi magyarsággal kapcsolatosan a jelenlegi kormánynak volt
néhány, az előbbihez képest új elemet is tartalmazó kijelentése. Ön, mint
az erdélyi magyarság egyik meghatározó személyisége, hogyan érezte, az
Orbán-kormány "túlszerette" a magyarokat?
- Ez a kijelentés szinte kommentálhatatlan. Én nem éreztem ezt a "túlszeretést".
Én azt éreztem, hogy van egy útkeresés, létezik egy nemzeti stratégia:
a határmódosítás nélküli össznemzeti egyesítés programja. Ennek próbálták
meg a politikai, gyakorlati, közéleti, leghatékonyabb eszközeit megtalálni,
úgy hogy közben – az egységes nemzet szempontjából – szerintem, egy egészségtelenül
gondolkodó Európával, illetve a környező országok határozottan ellenséges
politikájával kellett szembemenni. Ennyit éreztem a "túlszeretésből".
-A Medgyessy-kormány azt is hangsúlyozta, hogy a határon túli magyaroknak
meg kell hagyni azt, hogy a őket érintő, akár össznemzeti kérdésekben ne
az anyaország, hanem csakis ők maguk keressék a helyes megoldásokat.
- Tetszetős és elvileg nem is lenne rossz, ha ez az elv egy nemzeti
koncepcióba beilleszthető lenne. Én úgy érzem, hogy ez inkább azt takarja,
hogy a jelenlegi szocialista kormánynak a nemzetpolitikáról általában és
a határon túli magyar kérdésről sajátosan nincsen semmilyen koncepciója.
Ez inkább a kényelem és a tájékozatlanság jele. Ők egyszerűen átdobják
a problémamegoldást a határon túlra. A magyar külügynek, illetve a Határon
Túli Magyarok Hivatalának éppen az lenne a dolga, hogy ezt a koordinációs
munkát elvégezze, folyamatosan konzultációt folytasson, és végül is alakítsa
ki a megfelelő nemzetpolitikát. Minden nemzetrésznek megvannak a maguk
sajátos érdekei és megvan a sajátos helyzete, amelyeket semmiképp sem lehet
elszigetelni a magyarországi történésektől, ha egyáltalán nemzetben gondolkodunk.
Én úgy látom, hogy a jelenlegi kormány tízmillió
magyarral gondolkodik és az országban. Ugyanakkor nem mer teljesen szakítani
a nemzeti retorikával, mert tudja, hogy ezzel olyan pozíciókat veszítene
az országon belül is, amelyek esetleg elveszítené a kormányzási lehetőséget,
ugyanakkor nincsen elképzelése a nemzet jövőjéről. Ráadásul a státusztörvényt,
a nemzetpolitikát is kampánytémává tette, most pedig a retorikai csapdából
nem tud kikeveredni.
- A közelmúltban váltak ismertté a romániai népszámlálás adatai.
Milyen stratégiaváltásra készteti ez az RMDSZ-t?
- Úgy gondolom, hogy határozott és elég radikális stratégiai váltásra
van szükség és hogyha ez nem volt világos eddig a politikai elit számára,
akkor a népszámlálás adatai világossá tették, hogy ez a típusú politika,
amit 12 éve csinálunk nem vezethet eredményre. Lassíthat, de nem állíthat
meg bizonyos folyamatokat. Hogyha megnézzük a statisztikai adatokat, akkor
világos, hogy a közel húsz százalékos fogyás oka a negatív demográfiai
mutatókon túl kettős: az asszimiláció és a kivándorlás. Az RMDSZ hivatalos
retorikája az, hogy a kivándorlást kell megállítani; ezzel egyetértek:
nem bátorítandó a kivándorlási folyamat. De hogyha a két tényezőt össze
kell hasonlítani, akkor az a véleményem, hogy egyértelműen az asszimiláció
ellen kell harcolni, hiszen a kivándorlás legfeljebb azt eredményezi, hogy
a nemzet "testén belül" újra rendezi a közösségeket, vagy pedig átrendezi.
Ha egységes nemzetben gondolkodunk, attól még a nemzet számára ezek az
emberek nem vesznek el, hanem legfeljebb súlypont-átrendeződések történnek.
Azok, viszont, akik asszimilálódnak, a nemzet számára elvesznek. Nekünk
azokat a megoldásokat kell megtalálnunk, amelyek ezt az asszimilációt állítják
meg, illetve fordítják vissza, vagyis a disszimilációs mechanizmusokat
kellene bátorítani. A státusztörvény egy ilyen jogi konstrukció, akkor
hogyha úgy alkalmazzák, hogy valóban beindítsa ezeket a disszimilációs
folyamatokat.
Én úgy látom, hogy a stratégiai váltás azt kell,
hogy megcélozza, hogy ne a puha kisebbségpolitikát vigyük tovább, hanem
álljunk rá arra az autonomista vonalra, – ami egyébként az RMDSZ programjában
érdekes módon megvan, és amit eddig még senki sem vont kétségbe és amit
az RMDSZ legutóbbi, 1999-es kongresszusa is megerősített.
- Gyakorlatban más történik?
- Egy konszociális modellről beszélnek, amely szerint az RMDSZ a mindenkori
kormánnyal egy olyan együttműködést alakít ki, amely nem a lényegről szól.
Az autonóm politikát kellene következetesen átültetni a gyakorlatba, illetve
a román többséggel folytatott dialógusunknak is erről kellene szólnia és
nem eseti engedményekről. Közjogosítványokkal aládúcolt autonóm intézményrendszert
kellene felépíteni végre. Természetesen tudom, hogy magától ez nem épül
fel, azt is tudom, hogy ehhez meg kell nyerni a román politikai elit partnerségét,
az európai nemzetközi intézmények támogatását, és elsősorban, az anyaországi
kormánynak kellene határozottabban mindezt előmozdítani, a maga sokkal
szélesebb diplomáciai, politikai és egyéb típusú kapcsolatrendszerével.
Ha ezek a tényezők mind összeállnak és egy irányba
mutatnak, akkor azt hiszem, hogy az autonóm közösségvállalás útján tovább
lehet haladni. Ha egy ilyen jövőképet mutatunk fel a közösségünk számára,
akkor talán a népességfogyás a második tényezője is – a kivándorlás – alábbhagy,
hiszen azok az emberek szoktak kivándorolni, akik itt nem látják hosszú
távon a jövőjüket.
- Kik azok a román értelmiségiek, akikkel a "bálványosi folyamatban"
párbeszéd folytatható
- A kezdettől fogva a szabadegyetem szervezésében partnerünk volt a
Smaranda
Enache asszony személyéhez köthető Pro Europa Liga. Két éve a bukaresti
székhelyű, de erdélyi csoportokkal is rendelkező Horia Rusu Nemzeti Liberális
Alapítvány a partnerünk. Az ő értelmiségi holdudvaruk szinte azonos a Pro
Europa Liga értelmiségi holdudvarával. Velük szerveztük az idén is a rendezvényt.
Ők a román értelmiség azon része, akik első sorban dialógus-partnerek a
mi problémáinkban, másodsorban a dialóguson túl, olyan vélemény-multiplikátorok,
akiknek a szívós munkájával elérhető az, hogy a román társadalom egy jelentős
része közös céljainknak megnyerhető legyen. Politikusok az idén szinte
egyáltalán nem jöttek el és ez tulajdonképpen a magyarországi kormányváltás,
illetve a jelenlegi RMDSZ-en belüli politikai helyzetnek is a következménye,
hiszen mindkét kormány, illetve az RMDSZ hivatalos vezetése is bojkottot
rendelt el a szabadegyetem ellen. Ez azonban a szervezőket különösen nem
zavarta, s a szabadegyetem előadásainak színvonalát sem befolyásolta egyáltalán,
sőt úgy érzem, hogy az idén nagyobb az érdeklődés, a hangulat nyugodtabb.
Valahogy a kormányjogi felelősség sem nyomasztja a jelenlévőket és sokkal
tartalmasabbak és nyitottabbak a beszélgetések. Az előadások értékét mutatja,
hogy azok, meg az azokat követő viták elindítanak bizonyos gondolatokat,
folyamatokat a fejekben, amelyeknek néhány év múlva meglesz az eredménye.
Több, Bálványoson megfogalmazott gondolat vált valósággá: így működik a
bálványosi folyamat.
Például a státustörvénynek a gondolata itt merült
föl először; az utána következő évben arról beszéltünk, hogyan is nézzen
ki a törvény, a következő évben pedig arról, hogy gyakorlatban hogyan működjön.
Az erdélyi magyar egyetem ügye is néhány éve folyamatosan szerepelt a napirenden:
kell-e, vagy nem, azután, hogy milyen legyen, most meg arról vitáztunk,
hogy hogyan kell továbbfejleszteni…Az egyházi ingatlanok kérdése hasonlóképpen
minden évben szerepelt a napirenden. Az idén arról beszéltünk, hogy hogyan
lehet ezt a jogszabályt a gyakorlatba ültetni.
- Most milyen "bálványosi folyamat" indult be?
- Amitől azt várom, hogy a következő években valósággá váljon, az a
regionalizmus kérdése. Két vitanapnak is a témája volt. A Provincia értelmiségi
csoport itt tartotta a nyílt, kihelyezett ülését. Én úgy érzem, hogy a
tudatokban sikerült egy áttörést elérni arról, hogy a regionalizmus jó.
Én azt várom, hogy néhány év múlva arról tárgyaljunk, hogy hogyan működjenek
jobban ezek a közigazgatási, politikai, gazdasági régiók, amelyekből a
következő években Románia összerakódik és majd Európa is állni fog.
Jelenleg eléggé "lefagyott" a Romániai politikai rendszer. Ez a 2001-es
választás nagy negatívuma, illetve a 1996-2000-es kormányzásnak ez a nagy
adóssága, hogy a román lakosságban a polgári értékrendbe vetett hitet eléggé
megrengette, másrészt az ellenzéket eléggé ellehetetlenítette. Jelenleg
a romániai ellenzék a padlón hever, ráadásul nem is egységes. Ezért kormányozhat
nyugodtan a számszerűleg kisebb szociáldemokrata párt, amely az ellenzék
pártjait egymás ellen játssza ki, egyébként nagyon ügyesen. Én úgy látom,
hogy a jelenlegi kormány hátralévő két éve alatt a jelenlegi ellenzék nemigen
tud talpra állni. Azt hiszem, hogy Románia a következő ciklusra is tartósan
berendezkedik erre a szociáldemokratának mondott – de valójában posztkommunista
– kormányzásra. A jelenlegi politikai pártokkal nem tudok stratégiai partnerséget
elképzelni.
- A regionalizmus eszméjét illetően kik a partnereik?
- Létezik az Erdély-Bánság Liga, bejegyzés alatt álló regionális párt,
erdélyi regionális párt, amelynek stratégiai célja, hogy az Erdély alkotmányos
régióért harcoljon, ugyanakkor a parlamentből kiesett nemzeti parasztpártnak
vannak olyan elemei, amelyek a regionalizmust szeretnék; ezekkel az erőkkel
lehetne egy stratégiai partnerséget kötni. Elsősorban a 2004-es helyhatósági
választásokon fog megmutatkozni, hogy ez lehetséges-e. Ebben a kérdésben
szkeptikus vagyok.
- Kiválik-e a reform Tömörülés az RMDSZ-ből?
- Az RMDSZ-t át kell alakítanunk, mert a jelenlegi formájában
nem működik. Mint mondtam, az RMDSZ csúcsán a pozícióorientált politikusok
vannak többségben.
Az RMDSZ átalakult egy román politikai versenypárttá. A belső demokrácia
nem működik, egy hierarchikus rendszerben, abszolút zártkörű döntések születnek.
Nem lehet egy ilyen leszűkített keresztmetszetű szervezettel az egész közösség
nevében fellépni, vagy döntéseket hozni. Ez azt jelenti, hogy aki ebből
kiszorult, keresi a helyét. Nekünk az lenne a célunk, hogy megszerezzük
azt a helyét kereső többséget, amellyel lentről végrehajthatnánk a szükséges
reformot az RMDSZ-ben; vagyis visszaalakítanánk az érdekképviseleti szervezetet
azzá, amit 1993-ban együtt találtunk ki és ami elvileg létezik, de a csúcsvezetés
nem érdekelt a működtetésében. Szükséges végrehajtani ezt a struktúraváltást
és meg lehet őrizni az egységes képviseletet. Ha ezt nem tesszük meg, fél
év múlva darabjaira hull az egész.
- Regionalizmus és autonómia. Hogyan viszonyul a kettő egymáshoz?
- Az RMDSZ programjában is két típusú autonómiáról van szó. Az egyik
a személyelvű, nem területhez kötött kulturális autonómia. Tehát, aki magát
magyarnak, vagy valamilyen kisebbséghez tartozónak vallja, az élhet a jogosítványokkal.
Identitást érintő kérdésekben a közösség az intézményen keresztül megkapja
a döntéshozó jogkört, illetve, a finanszírozást, amely révén ezeket az
intézményeket működtesse.
A másik, a területi, vagy regionális autonómia nem egy etnikai típusú
autonómia. A román regionalistáknak is az a tervük, hogy Romániát autonóm
régiók közösségévé alakítsák át. Számunkra, nyilván, Erdély a fontos, hiszen
ott él a magyar közösség. Ha a kettőt konvergenssé lehet tenni – és szerintem,
lehet, hiszen egymást kiegészítik – vagyis, ha egy nem etnikai autonómia
keretein belül, megfelelő jogi háttérrel, működtethető egy személyi elvű
autonómia is, akkor azt hiszem, hogy valódi partnerség alakulhat ki a román
regionalisták és a magyar autonomisták között. Erről folytattunk most tárgyalást
a Provincia Csoporttal a szabadegyetemen, illetve a Sabin Gherman-féle
Ligával, akikkel látok együttműködési lehetőséget, akkor, ha a román regionalisták
elfogadják a magyar kulturális autonómia lényegét, miután mi már elfogadtuk
a területi autonómiát, mint stratégiai célkitűzést.
V.B.É.
|