Klasszikus Zenei Fesztivál Eisenstadt (Kismarton) - soproni bemutatkozása
Klasszikus Zenei Fesztivál Eisenstadt (Kismarton) -
Soproni bemutatkozás
Nem kérdés, hogy másképp hangzik-e Haydn muzsikája
az Esterházyak fapadlózatú koncerttermében, mint bárhol máshol a világon;
a kérdés, inkább az, hogy miért? Ennek megválaszolása, vagy csak titokhoz
való közelebbjutás céljából, – ki tudja – talán egyszerűen küldetést
teljesítve alapította Don V. Moses 27 évvel ezelőtt a Klasszikus
Zenei Fesztivált.
Mai utódja, Dr. Michael Deane Lamkin, zenei és művészeti igazgató,
karmester szerint az egyetemi oktató és karmester Don V. Moses, az amerikai
Eisenstadtban felfigyelt arra, hogy éppen Haydn szülőhelyén igen keveset
és kevesen játsszák a muzsikus zenéjét, ezért alapította meg az Egyesült
Államokba való visszatérte után a fesztivált, először az Iowai Egyetemmel,
aztán az Illinois-i Egyetemmel közösen.
Jelenleg a július 31 és augusztus 16 közötti kurzus
a Kaliforniai Egyetemmel, a Scripps College-dzsal, The Claremont Colleges-zal
közösen jött létre; Dr. Michael Deane Lamkin maga ez utóbbin tanít. Több
mint 16 különböző államból, összesen 25 egyetemről és főiskoláről érkeztek
Kismartonba amerikai résztvevők, énekeseik, néhány zenekari tag Ausztriából
jött, a zenekarban néhány magyar is játszik. Az alapító Don V. Moses látogatóként
még mindig részt vesz a fesztiválon.
A legtöbb előadó professzor valamelyik amerikai
egyetemen vagy főiskolán, néhány diák, templomi kórustag is van közöttük.
Huszonhét év után éppen ideje volt annak, gondolhatnánk,
hogy Sopronban is bemutatkozzon a társaság, akik Haydn művei mellett Mozart
és Beethoven darabokat is tanulnak és játszanak. Magyarországon korábban
Kőszegen és Győrben léptek föl a muzsikusok-énekesek, a soproni fellépés
a közelmúltban megkötött Eisenstadt-Sopron testvérvárosi szerződés egyik
hozadéka.
A művészeti igazgató nem győzi sorolni a sűrű programjukat:
Sopronban az Evangélikus templomban a Teremtés (Die Schöpfung) című oratóriumot
adták elő, csütörtök este az eisenstadti Esterházy kastélyban, a következő
héten Dél-Burgenlandban koncerteznek. Több templomban, szolgálatként, Haydn-miséket
adnak elő; múlt vasárnap Mattersburgban, a helyi gyülekezet templomában
a Nelson-misét játszották, a következő vasárnap pedig a bécsi St. Ulrich
templomban fogják ugyanazt előadni. Haydn nyughelyén augusztus 15-én, a
különleges ünnepen, ismét közreműködnek a Bergkirche-ben tartott misén.
Mit gondolnak a Haydn -t játszó amerikaiak Európáról?
Dr. Lamkin legalább negyvenszer volt már Európában,
a fesztivál ügyvezetője, Jerome Biebesheimer pedig 10 évig Németországban
és Ausztriában élt, tehát nagyon jól ismeri a helyi szokásokat, kultúrát.
De a zenész-énekes társaságból sokaknak ez az első európai útja, és most
ismerkednek a környék történelmével, az emberekkel, és – mint hangsúlyozták
– a remek konyhával.
A soproni bemutatkozáson a Klasszikus Zenei Fesztivál
művészei remekeltek. Az oratórium előadását jó dinamikai megoldások
jellemezték, és ugyan az evangélikus templom akusztikája nem vetekszik
az Esterházy palota díszterméével, az együttes teljesítménye már csak azért
is figyelemre méltó, mert a százharminc résztvevő nem egy állandó, összeszokott
zenekart alkot.
(Egyébként meg: Haydn-nak Sopronban is helye van...)
T.R.
|